• Anonym (Tips)

Hemtjänst

Hej!
    Ska börja arbeta inom hemtjänsten snart och är lite nervös inför det.

Tänkte att ni som har erfarenhet av yrket kanske skulle kunna tipsa om vad som är viktigt att tänka på.

Kanske har ni någon tanke kring vad som kan vara bra att vara "förberedd" på som ny?

Eftersöker egentligen vilken information som helst.

En beskrivning av arbetet som du utför, vad du tycker om arbetet - eventuell problematik, bra - mindre bra
    saker?

• Svar på tråden Hemtjänst
  • nile10

Jag älskar att jobba i hemtjänsten!
    Se till att läs igenom hela arbetsplanen noga, missar du att ta med dig nånting typ mediciner så kan det bli stressigt. Våga fråga kollegorna om du inte hittar till en brukare, om du inte träffat personen så du får lite info.

• Anonym

Hej. 
    Jag jobbar inom hemtjänsten och trivs väldigt bra. De allra flesta jag åker hem till är trevliga och roliga att prata med. Är man själv trevlig, utför sitt jobb som man ska och ringer om man skulle bli försenad eller liknande så blir man i de allra flesta fall mycket trevligt bemött tillbaka.

Nackdelen med mitt jobb tycker jag är att det ibland blir väldigt stressigt men vad jag hört varierar det väldigt mycket vart man jobbar (jag jobbar i Stockholm).
    När man jobbar ett tag känner man ju dom man jobbar med och kan alla vägar och då sparar man mycket tid och vet hur man prioriterar bäst.

Är man ny och har svårt att hitta och liknande, ring kollegorna och be om hjälp. Och ring den du ska hem till så fort du vet om du blir sen eller vid problem (tex om just det du ska handla inte finns i affären) och berätta så brukar det aldrig vara några problem.

hoppas du kommer trivas bra. 

• Anonym (Tips)
    nile10 skrev 2012-07-26 11:15:49 följande:
    Jag älskar att jobba i hemtjänsten!

Se till att läs igenom hela arbetsplanen noga, missar du att ta med dig nånting typ mediciner så kan det bli stressigt. Våga fråga kollegorna om du inte hittar till en brukare, om du inte träffat personen så du får lite info.

Underbart!

Jag blir lite skrämd eftersom att jag fått höra så mycket negativt via media men även läst en hel del negativt skrivet av folk som jobbar inom hemtjänsten.

Jag ser fram emot mitt nya arbete och vill gärna göra riktigt bra ifrån mig. Så kom med mer tips!

:)
  • Anonym

Jag hade praktik inom hemtjänsten, det räckte för mig. Aldrig mer. Så stressigt,så mycket gnäll överallt, både de som jobbade och vårdtagarna. Scheman som inte fungerade, nycklar som förväxlades....och cykla runt i åskväder/snö. Urk.....jobbar på boende nu och trivs så mycket bättre. Skulle aldrig sätta min fot i hemtjänsten. Så jävla otacksamt jobb.

• nile10

Hemtjänsten passar inte alla. Man måste vara stresstålig! Flexibel, noggrann. Tycka om att jobba själv, egenansvar. Men jag älskar verkligen att jobba inom hemtjänsten. Det är fritt, oftas väldigt givande jobb. Visst finns det vårdtagare som är väldigt jobbiga. Det sköna med hemtjänsten är att msn kanske bara är där i 30 min, sen kan jag stänga dörren och kanske inte behöver åka dit igen på flera veckor, medans om man jobbar på boende kan få ha den hack i häl hela dagen.

• Anonym

Oftast tror jag att antingen älskar man jobbet i hemtjänsten,eller ja...."avskyr" det. Vet att många av de som jobbade i hemtjänsten där jag var på praktik sa att de aldrig skulle vilja jobba på ett boende.

• Anonym (R2D2)

Våga fråga! Är du osäker på någonting så fråga; hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Jag utgår ifrån att du kommer få någon typ av introduktion? Har du utbildning/erfarenhet inom omsorgen sedan tidigare?

• Anonym (Tips)
    Anonym (R2D2) skrev 2012-07-26 17:55:15 följande:
    Våga fråga! Är du osäker på någonting så fråga; hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Jag utgår ifrån att du kommer få någon typ av introduktion? Har du utbildning/erfarenhet inom omsorgen sedan tidigare?

Jag ska få en tre dagars introduktion. Så jag får vässa öronen! Nja, jag har ingen direkt utbildning inom vård.

Däremot är jag insatt i hur det fungerar. Har anhöriga som har assistans av både personlig assistent samt hemtjänsten. Har fått se, höra hurdant det kan vara igenom åren.

Sedan så hjälper jag en annan med dusch,tvätt m.m några ggr i veckan. Därför som jag är så nervös också, det där med att utbildningen saknas alltså.

Till sen hösten så kommer jag däremot gå en undersköterska utbildning, också en för personlig assistent.

Tack för alls svar såhär långt!

Hjälper mig :)
  • Anonym

Det är bra du ska läsa till uska, för annars är det svårt att få tillsvidareanställning. Och många kräver nu mer även utbildning på vikarier, eller iallafall att de börjar läsa till uska. Med all rätt!

Svar på tråden Hemtjänst