• pnuttesnutten

Hur ha en hand i spjälsängen utan att bryta armen/ryggen av sig?

Letar praktiska tips. Vår tjej (8 mån) håller på att få tänder i överkäken (4st på en gång, stackarn) och har börjat vakna på nätterna (ibland 1-2 gånger, oftare 3-4). En hand på ryggen/lite smek över håret + lite sång funkar normalt sätt bra för att hon ska somna om, men så till problemet: hur håller man en hand på en 8-mån bebis på botten av en resesäng (vi är iväg på semester) i 10-15 min X gånger per natt utan att bryta armen/ryggen av sig? Får ont på en massa ställen av att stå där dubbelvikt och undrar helt enkelt om det finns andra som varit med om samma sak och som kommit på några käcka lösningar? :)

• Svar på tråden Hur ha en hand i spjälsängen utan att bryta armen/ryggen av sig?
  • pnuttesnutten

Hon sover inte så bra då, tyvärr. Tror vi alstrar för mycket värme så att det blir obekvämt för henne. Hon mest kryper runt och gnyr och sparkar när vi försöker ha henne i sängen (en liten stund för gos går bra, men när det börjar klippa i ögonen på henne vill hon trycka bort sig från oss och gärna bre ut sig ordentligt med armar och ben så långt från kroppen som möjligt))

• Alexi

Har ofta samma problem vid läggningen då vår 1,5-åring absolut vill ligga själv i sin säng men samtidigt vill ha någon form av närhet. Tokjobbigt för ryggen minst sagt. Hoppas på övergående problem...

• pnuttesnutten

Visst är det? Hoppas också att det går över snart, även om det inte känns så troligt med tanke på hur många till tänder som ska fram... :( Det var så mycket enklare innan hon började krypa och resa sig och man kunde ha henne längst upp i samma höjd som egna sängen. :)

Funderar på om man kan modda spjälsängen hemma på något sätt så att det går att sitta/ligga ner på golvet och på något sätt få in handen. Typ om man kunde bygga en liten lucka som gick att öppna från utsidan med barnsäkert lås på. Hmmm.... ska spåna lite ihop med mannen tror jag.

• pnuttesnutten
    Ingridsmamma skrev 2012-07-26 18:37:00 följande:
    På våran spjälsäng får jag in en arm mellan spjälorna, går inte det hemma?
    Jag ska kolla när vi kommer hem, men jag tror inte det, såvida hon inte ligger väldigt nära kanten... men helt klart värt en dubbelkoll. :)
  • Jolines mamma

Hos oss har vi ställt spjälsängen mot väggen, tagit bort ena långsidan och ställt vår dubbelsäng mot spjälsängen. Det blir som en enda stor säng men med en höjdskillnad på ca 10 cm ner till lillan. Fungerar bra för oss iaf.

• pnuttesnutten
    Jolines mamma skrev 2012-07-27 23:27:10 följande:
    Hos oss har vi ställt spjälsängen mot väggen, tagit bort ena långsidan och ställt vår dubbelsäng mot spjälsängen. Det blir som en enda stor säng men med en höjdskillnad på ca 10 cm ner till lillan. Fungerar bra för oss iaf.
    Det var en bra idé. Måste provas! :)
  • Jolines mamma

För oss är det kanon, vet dock inte hur vi ska göra när hon börjar krypa på riktigt. Läskigt om hon skulle ta sig förbi oss och trilla ner. Tar det den dagen det inte känns säkert längre :)

• RosaBabyfilt

Jag brukade försöka härda ut och stå med ryggen böjd ändå. Inte att rekommendera, men sova i vår säng kunde hon inte heller. Eller så prövade jag ofta att ta upp henne, vagga henne eller klappa henne till sömns igen liggande i min famn och så lade jag ner henne efter det. Gick lika bra det med.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
Svar på tråden Hur ha en hand i spjälsängen utan att bryta armen/ryggen av sig?