• Anonym (bilägare)

Bilen gick sönder under utlåning, vem betalar?

Vi lånade ut vår bil till en billös vän under 3 veckor när vi var på semester. Medans vi var borta så gick bilen sönder, ett problem vi tidigare haft och som vi lagat en gång redan. Fakturan gick på ca 700 kr, vilket är mycket pengar för oss just nu då bilen även har valt att kapsejsa helt nu, så vi står utan bil. Vännen VET att det är en gammal skitbil, men ville ändå låna. Han tog bilen till en okänd mekaniker och fick den fixad. Hade den gått sönder när vi hade haft den hade vi lagat själv eller fått den fixad för kostnadspris då vi känner flertalet mekaniker. Vännen gav OSS fakturan, men jag tycker inte att vi ska betala då den gick sönder när HAN lånade den, och han var väl medveten om tillståndet på bilen.

Vad tycker ni, vem ska betala?

• Svar på tråden Bilen gick sönder under utlåning, vem betalar?
  • Khaleesi

Jag tycker att vännen ska betala, som en fin gest för att han faktiskt fick låna bilen helt gratis. Även om det var ett känt fel så är det ju inte säkert att det hade hänt (åtminstone inte just nu) om han inte hade lånat den. 700 kr är inte mycket för att ha fått låna bilen i hela 3 veckor!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • h8him

Orsakade vännen problemet eller hade det uppstått oavsett vem som kört bilen?

• alanbanks

Jag tycker han ska betala den, går nåt jag lånat sönder ska jag självklart betala!

• vivianne

Är det ett fel som inte orsakats av föraren tycker jag bilägaren ska betala. Men eftersom han tog bilen till verkstad utan att kolla med er först är det kanske rimligt att dela räkningen.

• Stormorsan

Jag tycker att ni skall betala eftersom bilen är er och felet har funnits innan. 

Vännen har ju inte agerat ovarsamt eller vårdslöst utan bara haft otur.

• Anonym

klart ni ska betala.

Det är eran bil och felet har funnits tidigare. 

• lovegivespower

Är det vännen som orsakat problemet tycker jag han/hon ska betala men hur skulle han/hon göra det, krocka typ.... Är det inte det utan att bilen skulle gå sönder om du själv körde så är det ni. Tycker JAG

• lovegivespower
    Stormorsan skrev 2012-07-26 13:13:02 följande:
    Jag tycker att ni skall betala eftersom bilen är er och felet har funnits innan. 

Vännen har ju inte agerat ovarsamt eller vårdslöst utan bara haft otur.
  • Khaleesi
    Anonym skrev 2012-07-26 13:15:50 följande:
    klart ni ska betala.

Det är eran bil och felet har funnits tidigare. 
    Men nu uppstod ju felet när de var borta, och hade det hänt när TS var hemma hade de fixat det gratis själva. De har inte råd med räkningen, som aldrig hade funnits om de inte hade varit snälla och lånat ut bilen.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (bilägare)

Det som känns surt är ju att vi inte hade råkat på en räkning på 700 spänn om detta hade hänt när VI körde bilen. Vännen var väl medveten om flertalet fel på bilen men valde ändå att köra fram och tillbaka 10 km till en annan stad flertalet gånger med bilen. Själva kör vi den bara runt i stan för att handla osv. Så det känns lite surt ja. Men det var inte av vårdslöshet av föraren nej, det är en gammal skruttig bil och kunde hänt vem som hellst.

Svar på tråden Bilen gick sönder under utlåning, vem betalar?