• Aniiee

Datorkomponenter, datorkomponenter, datorkomponenter.....

Jag tänkte bygga mig en ny dator. Jag har sett ut alla komponenter jag behöver/vill ha, så det är, förhoppningsvis, inget problem. Istället undrar jag i vilken ordning jag ska köpa dem. Vad brukar krångla mest, gå sönder lättast i frakt, mest fabriksfel? Så man kan gå tillbaka till butiken om man, när man plockar ihop burken, märker att ngt är fel? Känner mig lite som en novis, har bara bytt RAM, grafikkort förr... och en gång HDD och DVD-läsare...  Jag ska inhandla följande komponenter:

1 st Chassi
    1 st Nätaggregat
    1 st processor
    1 st processorkylare
    1 st moderkort
    2 st ram
    1 st ssd hårddisk

Grafikkort, chassifläktar, tar jag från min numera döda burk...

• Svar på tråden Datorkomponenter, datorkomponenter, datorkomponenter.....
  • slazh

"Istället undrar jag i vilken ordning jag ska köpa dem."
    Vilken ordning? Du behöver ju alla komponenterna om du ska kunna använda datorn. Jag förstår inte riktigt hur du menar

Du ska alltså köpa delarna i en lokal butik?

Du kanske tar en hårddisk från din gamla dator och eventuellt en optisk enhet också fast du inte skrivit det?

• Aniiee

Ja, alltså, jag kan inte köpa alla delarna samma månad, så det blir lite extra planering.... självklar behöver jag alla delar samtidigt när jag väll bygger ihop datorn.  Helt novis är jag inte =).

Delarna lär nog komma lite överallt ifrån, uttryckte mig kanske lite osmidigt.

Ja, jag har en helt ny  lightscribe i gamla datorn, och lär ta den hårddisken. Finderar dock på att köpa till en ssd....

• Aniiee
    Aniiee skrev 2012-07-26 16:28:48 följande:
    Ja, alltså, jag kan inte köpa alla delarna samma månad, så det blir lite extra planering.... självklar behöver jag alla delar samtidigt när jag väll bygger ihop datorn.  Helt novis är jag inte =).

Delarna lär nog komma lite överallt ifrån, uttryckte mig kanske lite osmidigt.

Ja, jag har en helt ny  lightscribe i gamla datorn, och lär ta den hårddisken. Finderar dock på att köpa till en ssd....
    som sitter i den datorn alltså..... internet, man måste vara tydlig....
  • sportpappa

Vad har du för anledning till att köpa delarna olika månader? Om det är pengar så är det bättre att vänta tills du kan köpa allt på en gång.

Tipset är att köpa alla delar samtidigt så att du kan bygga ihop den direkt. Anledningen till det är att innan du kan montera ihop datorn så kommer du inte upptäcka att en del inte fungerar och om det då gått en tid så kan det bli klurigare med reklamationen. 

• Aniiee
    sportpappa skrev 2012-07-26 17:06:21 följande:
    Vad har du för anledning till att köpa delarna olika månader? Om det är pengar så är det bättre att vänta tills du kan köpa allt på en gång.

Tipset är att köpa alla delar samtidigt så att du kan bygga ihop den direkt. Anledningen till det är att innan du kan montera ihop datorn så kommer du inte upptäcka att en del inte fungerar och om det då gått en tid så kan det bli klurigare med reklamationen. 
    Jag är en sån som inte kan spara om pengarna inte göms undan.... på ett låst sparkonto till exempel. Idealet är naturligtvis att spara och köpa allt på en gång, men jag vet att det inte funkar för mig.  Just på grund av det där med reklamationer och så undrade jag om det fanns någon "vettig" ordning... Chassi fört, sen ramminnen, sist....  
    Hade jag kunnat spara så hade jag haft en ny dator för länge sen, so istället tänkte jag ta nöjespengarna och köpa datorkomponenter för.... plus att jag naturligtvis är intresserad och vill testa att bygga en dator...
  • slazh

När vi pratar fabriksfel då så har jag vart med om flera gånger att nätaggregat vart trasiga när dom kommit från fabrik. På vissa lite dyrare nätaggregat kan garantitiden vara väldigt lång. Nätaggregatet som sitter i min dator just nu har 5års garanti. Ett moderkort gick sönder i min dator för några månader sen så det fick jag byta ut (hade ingen garanti kvar). Min uppfattning är ändå att datorkomponenter inte går sönder så ofta.

Antar att du har koll på vilka delar du vill ha, vad som passar ihop och hur du ska montera dom och så vidare.

• Aniiee
    slazh skrev 2012-07-26 17:50:39 följande:
    När vi pratar fabriksfel då så har jag vart med om flera gånger att nätaggregat vart trasiga när dom kommit från fabrik. På vissa lite dyrare nätaggregat kan garantitiden vara väldigt lång. Nätaggregatet som sitter i min dator just nu har 5års garanti. Ett moderkort gick sönder i min dator för några månader sen så det fick jag byta ut (hade ingen garanti kvar). Min uppfattning är ändå att datorkomponenter inte går sönder så ofta.

Antar att du har koll på vilka delar du vill ha, vad som passar ihop och hur du ska montera dom och så vidare.
    Ok, då kanske man ska satsa lite extra på nätaggregatet. Moderkort har jag förstått kan vara lite knepiga. Men då kanske det inte spelar alltför stor roll i vilken ordning jag köper. 

Ja, delarna har jag koll på, och har bra support av exet som bygger dator stup i kvarten (tycker jag, vars gamla dator, so dog nu i  dagarna, var från 2005 och jag spelade tom Sims 3 på den en vända.... inte konstigt att den gav upp Cool)
  • ildelme

Tycker många datorkomponenter brukar funka bra när man får dem, min erfarenhet säger mig den största faran är att man själv är oförsiktig och sabbar något XD

Nätaggregat har någon nämnt och det kan jag väl instämma med. Sen har jag inte själv råkat ut för det men jag har en del bekanta som varit med om att ssd diskar ej fungerat vid leverans. Efter byte har de varit like nöjda som jag är med min :)

Sen skulle jag nog gå enligt principen "det dyraste sist" om jag var tvungen att dela upp köpen. Mest för att de är den ekonomiskt största risken och jag skulle vilja vara säker på att få till ett byte/återköp/lagning osv. Speciellt om jag skulle handla i vanlig butik vill jag inte riskera att tappa bort kvitton mm. Skulle börjat med Chassi och RAM.

• Racer x

Har byggt alla mina datorer själv.

Det som har gått sönder under åren har varit nätdelar och minnen, en krachad hdd.
    Ett moderkort som la av lagom när jag skulle uppdatera bioset.

Skulle köpt chassit först och cpukylaren, dessa lär väl inte gå sönder bara så där.
    Sen nätagg, ssd, moderkort, minnen och sist cpu'n.

• slazh
    Racer x skrev 2012-07-27 10:00:21 följande:
    Har byggt alla mina datorer själv.

Det som har gått sönder under åren har varit nätdelar och minnen, en krachad hdd.
    Ett moderkort som la av lagom när jag skulle uppdatera bioset.

Skulle köpt chassit först och cpukylaren, dessa lär väl inte gå sönder bara så där.
    Sen nätagg, ssd, moderkort, minnen och sist cpu'n.
    Jag har också haft ett moderkort som la av för längesen när jag uppdaterade BIOSen. Lyckligtvis är det ju inte ett problem längre med dom flesta av dagens moderkort.
  • Racer x
    slazh skrev 2012-07-27 10:19:36 följande:
    Jag har också haft ett moderkort som la av för längesen när jag uppdaterade BIOSen. Lyckligtvis är det ju inte ett problem längre med dom flesta av dagens moderkort.
    Näe, det har gått lite framåt som tur är.
Svar på tråden Datorkomponenter, datorkomponenter, datorkomponenter.....