• slazh

Datorkomponenter, datorkomponenter, datorkomponenter.....

"Istället undrar jag i vilken ordning jag ska köpa dem."
    Vilken ordning? Du behöver ju alla komponenterna om du ska kunna använda datorn. Jag förstår inte riktigt hur du menar

Du ska alltså köpa delarna i en lokal butik?

Du kanske tar en hårddisk från din gamla dator och eventuellt en optisk enhet också fast du inte skrivit det?

• slazh

När vi pratar fabriksfel då så har jag vart med om flera gånger att nätaggregat vart trasiga när dom kommit från fabrik. På vissa lite dyrare nätaggregat kan garantitiden vara väldigt lång. Nätaggregatet som sitter i min dator just nu har 5års garanti. Ett moderkort gick sönder i min dator för några månader sen så det fick jag byta ut (hade ingen garanti kvar). Min uppfattning är ändå att datorkomponenter inte går sönder så ofta.

Antar att du har koll på vilka delar du vill ha, vad som passar ihop och hur du ska montera dom och så vidare.

• slazh
    Racer x skrev 2012-07-27 10:00:21 följande:
    Har byggt alla mina datorer själv.

Det som har gått sönder under åren har varit nätdelar och minnen, en krachad hdd.
    Ett moderkort som la av lagom när jag skulle uppdatera bioset.

Skulle köpt chassit först och cpukylaren, dessa lär väl inte gå sönder bara så där.
    Sen nätagg, ssd, moderkort, minnen och sist cpu'n.
    Jag har också haft ett moderkort som la av för längesen när jag uppdaterade BIOSen. Lyckligtvis är det ju inte ett problem längre med dom flesta av dagens moderkort.
Svar på tråden Datorkomponenter, datorkomponenter, datorkomponenter.....