• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.
  • Ziraya
    ftp skrev 2012-07-26 16:18:44 följande:
    Alla har inte gott om pengar och paret kunde lika bra ha sparat i 1-2 år för att kunna unna sig en resa, inget man offrar bara för att en liten detalj inte klickade i utförandet.
    Sen kan man absolut köra på tänk om snacket men jag försöker vara realitiskt här där jag inte ser skäl till att blanda in myndigheter i det hela, barnvakt var på gång, dom lämnade direkt flickan till främlingar utan personal på ett övervakat ställe. 
    Jag skulle väl inte påstå att det här var en "liten detalj". Om nu resan var så fruktansvärt kostsam och viktig, då hade de väl sett till att barnet hade ett giltigt pass från början? Sedan förstår jag inte riktigt hur pengafrågan ens är relevant. Resan var ju betald, oavsett om de åkte eller inte. Alltså hade det inte gjort någon som helst skillnad för deras ekonomi om de valde att inte åka. Den enda skillnaden hade varit att de stannade hemma i stället för att vara på sin resa. Ekonomin hade varit densamma.
  • Dohgon

hm. läste artikeln tidigare idag och blev förbannad för utan klippet så låter det som att de lämnade barnet, sprang till planet och att inte någon var på väg utan att personalen hittat barnet typ eller så och fått ringa runt efter någon.
    Men ja om det rörde sig om ett par min och de pratat med personalen innan så är det inte lika illa.

Däremot skulle jag för det första se till att ha pass till mina barn för sådana turer, och för det andra skulle jag aldrig i mitt liv lämnat barnen så! Har jag planerat att åka med barnen skall jag åka med barnen. de är viktigare än en resa!

• Peternordquist
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:23:14 följande:
    Jag skulle väl inte påstå att det här var en "liten detalj". Om nu resan var så fruktansvärt kostsam och viktig, då hade de väl sett till att barnet hade ett giltigt pass från början? Sedan förstår jag inte riktigt hur pengafrågan ens är relevant. Resan var ju betald, oavsett om de åkte eller inte. Alltså hade det inte gjort någon som helst skillnad för deras ekonomi om de valde att inte åka. Den enda skillnaden hade varit att de stannade hemma i stället för att vara på sin resa. Ekonomin hade varit densamma.
    Alla begår vi misstag och glömmer saker.
  • Ziraya
    Peternordquist skrev 2012-07-26 16:30:23 följande:
    Alla begår vi misstag och glömmer saker.
    Ja, självklart är det så. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade inte med gott samvete kunnat lämna över mitt lilla barn i händerna på personal som troligen har andra saker som måste göras, ens i 5-10 minuter, för att åka iväg på en semesterresa. och sedan räkna med att farmodern inte stöter på förhinder på vägen dit. Jag hade inte prioriterat på det sättet, för jag tycker inte att pengar är så viktigt. Och som jag skrev tidigare, även om resultatet hade blivit annorlunda (de hade fått stanna hemma), så hade den ekonomiska situationen fortfarande varit densamma oavsett om de åkt eller stannat hemma.
  • Kattdamen

Äh, jag fattar inte varför de inte bara avlivade barnet.

En kopp te, tack.
  • Peternordquist
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:34:47 följande:
    Ja, självklart är det så. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade inte med gott samvete kunnat lämna över mitt lilla barn i händerna på personal som troligen har andra saker som måste göras, ens i 5-10 minuter, för att åka iväg på en semesterresa. och sedan räkna med att farmodern inte stöter på förhinder på vägen dit. Jag hade inte prioriterat på det sättet, för jag tycker inte att pengar är så viktigt. Och som jag skrev tidigare, även om resultatet hade blivit annorlunda (de hade fått stanna hemma), så hade den ekonomiska situationen fortfarande varit densamma oavsett om de åkt eller stannat hemma.
    Det är inte vilka som helst som jobbar inom flygplatsen, de är ofta kollade i brottsregistret och de är även varna att ta hand om barn då många föräldrar lämnar sina barn att flyga ensamma.

Det de gjorde var självklart fel, men att lämna de som de gjorde var ju ingen risk för barnet förutom den trauma hon fick innan farmorn kom. 
  • ftp
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:23:14 följande:
    Ser man till hela planeringen som såna resor brukar bestå av så är en siffra i passet en liten detalj, men klart att dom gjorde bort sig lite därav improvisation på flygplatsen.

Tycker du om att betala för saker du inte får?
     I så fall kan du "köpa" vad som helst  av mig
    Kattdamen skrev 2012-07-26 16:41:19 följande:
    Äh, jag fattar inte varför de inte bara avlivade barnet.
    ??
  • Ziraya
    Peternordquist skrev 2012-07-26 16:44:09 följande:
    Det är inte vilka som helst som jobbar inom flygplatsen, de är ofta kollade i brottsregistret och de är även varna att ta hand om barn då många föräldrar lämnar sina barn att flyga ensamma.

Det de gjorde var självklart fel, men att lämna de som de gjorde var ju ingen risk för barnet förutom den trauma hon fick innan farmorn kom. 
    Nej, det hände ingenting och det var uppenbarligen ingen fara för barnet nu. Men jag frågar mig ändå hur man tänker i en sådan situation. Flygbolaget hade säkerligen kunnat gå att resonera med för att resan ändå skulle bli av, möjligen en dag sent. Jag tycker att det känns som ett dumt och impulsivt beslut att sätta en 2-åring i händerna på yttre omständigheter på det viset. I mina ögon gjorde de så pass många fel redan innan (kollade inte upp pass, planerade uppenbarligen inte så att de kom dit i god tid för att få det verifierat (eftersom planet vad jag har förstått skulle lyfta inom 5-10 minuter?) och sedan dessutom tar ett sådant här beslut. Det känns överlag som ett totalt oansvarigt beteende från föräldrarnas sida. Det var inga yttre omständigheter som föräldrarna inte kunde kontrollera över som ledde till att de lämnade barnet, utan det var helt deras eget fel och då ska man kunna ta konsekvenserna. Men det är min åsikt om det hela.
  • Ziraya
    ftp skrev 2012-07-26 16:45:07 följande:
    Ser man till hela planeringen som såna resor brukar bestå av så är en siffra i passet en liten detalj, men klart att dom gjorde bort sig lite därav improvisation på flygplatsen.

??
    Se inlägget som jag skrev precis ovanför det här :). Det är min åsikt. Det är klart att det känns jävligt surt att inte få en semesterresa som man har betalat för, men jag personligen tycker inte att det är en tillräcklig anledning att lämna sitt barn, först på flygplatsen, och sedan hos farmodern i 2 veckor. Det känns oansvarigt och egoistiskt.
  • Kattdamen
    ftp skrev 2012-07-26 16:45:07 följande:

??
    De bryr sig uppenbarligen inte om ungen, då hade de inte gjort som de gjort.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.