Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Tips och råd vid flaskmatning.

Om man blandar ersättningen med kallt vatten och förvarar i kylskåp håller den i 6-8 timmar. Så vi blandar en kanna på morgonen och fyller på flaskorna när han är hungrig. Det är mindre tidskrävande när man har en bebis som skriker för full hals som om han inte fått mat på flera månader!

Vi kör med MaMs anti-colic flaskor. Super eftersom man kan sterilisera dom i micron utan någon sterilisator. Vi har en Dr Browns, men eftersom han är så van med MaMs nappar nu vägrar han äta ur den...

Tänk på att alltid använda en större napp än vad som rekommenderas. Vår kille är snart två månader och har använt napp som är rekommenderad från två månader sedan han var två veckor. Detta för att napprekommendationerna utgår ifrån att man ammar och då ska inte flaskan konkurrera ut amningen vilket det gör om maten kommer lättare ur den än bröstet.

• Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-12 08:39:15 följande:
    Om det verkligen kniper kan man även värma ersättning under en vattenkran med hett vatten. Inte ultimat och tar en jäkla tid men så gjorde vi nån gång.
    Vår lilla kille avskyr ätvarm ersättning. Han vill bara ha den kall...
  • Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-12 09:10:01 följande:
    Så om man blandar den kall direkt och SEN värmer så blir det inte kaos i magen? Till skillnad mot vad vi gjorde då som värmde om den :S
    Skitsmidigt ju!
    Exakt. Vi har kommunalt vatten och fick höra på BB och Neo att man inte behöver koka då. det gör dom inte ens på Neo tydligen. Utan jag låter vattnet rinna länge ur kranen som när jag själv ska ta ett glas vatten. Häller upp i tillbringare, vispar i pulver, på med lock och så in i kylen. plockar fram, häller upp och värmer lite lite för att den inte ska vara iskall och sen serverar.

Uppvärmd ersättning klarar sig två timmar innan den ska slängas och när bebis har börjat äta ska man slänga den efter en timme, under den tiden kan man värma den hur många gånger man vill.
  • Sweet life
    Sweet life skrev 2012-08-12 09:13:50 följande:
    Exakt. Vi har kommunalt vatten och fick höra på BB och Neo att man inte behöver koka då. det gör dom inte ens på Neo tydligen. Utan jag låter vattnet rinna länge ur kranen som när jag själv ska ta ett glas vatten. Häller upp i tillbringare, vispar i pulver, på med lock och så in i kylen. plockar fram, häller upp och värmer lite lite för att den inte ska vara iskall och sen serverar.

Uppvärmd ersättning klarar sig två timmar innan den ska slängas och när bebis har börjat äta ska man slänga den efter en timme, under den tiden kan man värma den hur många gånger man vill.
    Har man egen brunn kokar man upp vattnet, låter det koka i 5 minuter och sen får det kallna helt innan man blandar i pulvret.
  • Sweet life
    Smam skrev 2012-08-12 16:18:19 följande:

IKEAs tvättlappar och MAM flaskor här med! Fast riktigt bra tips hur du viker den, jag viker den rakt över en gång bara vilket brukar resultera i att sonen drar bort den när han ska "hjälpa" mig att mata han ;) Han är 2 månader. 

Vi använder Semper lemulac ersättning. Den får man ha färdigblandad i 6-8 timmar, dock inte om den varit varm först om jag minns rätt. Spara aldrig färdigblandat som barnet inte ätit upp, det kommer saliv i flaskan och bildas bakterier. Jag har en plastbunk med ersättning i. Vi har alltid en kanna med kokt kallvatten i kylskåpet så häller vi i flaska, blandar i pulver och värmer till lagom ät temperatur. När vi åker hemifrån tar jag lite av det kokta kallvatten och nytt hett vatten i en termos. Blandar så det blir lite för varmt så det ska hålla sig, men inte ta för lång tid att kallna. Blandar alltid i pulvret precis innan han ska äta, förutom innan vi vuxna ska sova. Då blandar jag iordning en flaska (med kallt vatten, ersättning får inte vara varm två gånger), fyller resten av flaskorna med kallvatten så är man beredd till natten då man är astrött. Om sonen är för hungrig skriker han om jag lägger ner han. Vill inte väcka sambon så bär han på armen och då är det svårt att hälla upp vatten i flaskor osv. Dom kan bli förstoppade av ersättning så vi har messsmör lite då och då i ersättningen, ca1-2 teskedar. Vi anpassar mängd och när, utefter när han bajsar, hur mkt han bajsat, om det verkade svårt för han att bajsa osv. 

Vi ger lemolac en gång om dagen och vanliga babysemp resten. det räcker enligt BVC för att hålla magen i form. Sempers magdroppar får han också. När vi gav Nan var han hård som berget och kunde inte bajsa. Men sen vi bytte till semper och lemolac ett mål om dagen så bajsar han efter varje måltid ungefär...

Inom en timme från att bebisen börjat äta får man värma den hur många gånger som helst (enligt sempers kundtjänst, vi var flera som frågade samma fråga till olika personer på kundtjänst och fick samma svar) om den blir för kall.
  • Sweet life
    Smam skrev 2012-08-12 16:20:35 följande:
    Du ska ändå koka vattnet, finns så mkt bakterier i vattenledningarna. 
    Nej, har man kommunalt vatten behöver man INTE koka vattnet. Det säger både socialstyrelse, livsmedelsverk och WHO. Om det finns skadliga bakterier i vattnet märker du som vuxen av dom först eftersom du dricker mer vatten på en dag än vad ett barn får i sig i sin ersättning.

Enligt barnläkaren vi träffade på barnakuten i fredags så beror våra små barns dåliga magar (förstoppning, kolik, magknip osv.) på vår totala fobi för smuts och bakterier. Barn har mycket sämre tarmflora idag än för 10 år sen och det beror på vår överdrivna rädsla för allt!
  • Sweet life
    Smam skrev 2012-08-12 20:59:29 följande:

Vi köpte den första gången för det var slut på alla andra sorter, så vi har helt enkelt fortsatt med den. Semper magdroppar gav vi ett tag, slutat gett nu och det funkar bra. Kör Minifom bara för han sväljer luft. 

Minifom är skit, placebo... Och innehåller parabener. Minifom är förbjudet att sälja till spädbarn i många länder i världen på grund av just parabenerna och att det inte har någon bevisad effekt, men inte i Sverige.

Du tycker att man måste koka vattnet vid kommunalt vatten pga. möjliga bakterier. Att ge minifom kan leda till större skada än lite bakterier i vattnet.
  • Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-13 08:05:48 följande:
    Sa läkaren verkligen att kolik beror på det?!?
    Läkaren sa att kolik har man inget bevis för, men eftersom att fler och fler barn drabbas av kolik samtidigt som att deras tarmflora har blivit försämrad med åren i samma takt så är det inte omöjligt. Hon höll f.ö. på att forska på ämnet. Så jag ser fram emot att läsa rapporten sen när den är klar om hon kommit fram till nått samband..
  • Sweet life
    any19877 skrev 2012-08-13 08:10:26 följande:
    Vad tycker ni om sempers magdroppar? Borde man fe de till barn?
    Absolut, probiotika är bra för alla. lactobaciller är inte skadligt och Simons mage har blivit betydligt bättre sen han började få dom och vi märker skillnad direkt om vi missat någon dag.
  • Sweet life
    any19877 skrev 2012-08-13 08:16:39 följande:
    Va bra;) vi var nämligen på barnakuten igår och det visade sig att min lilla kille var förstoppad;( han hade jätteont i magen och var vaken hela natten. På akuten gjorde de ingenting. Nu får vi se om dropparna hjälper då.
    Om han inte får ut det så kan man hjälpa till med febertermometern. Det fick vi göra på Simon förut innan vi började med magdroppar och lemolac. Man måste dock föra in termometern längre än man tror, men det hjälper verkligen..

Ett annat tips från barnläkare är att blanda mer vatten i ersättningen och istället ge fler mål. Eftersom vatten är lösande, även blanda i lite rapsolja i ersättningen.
  • Sweet life
    lawa skrev 2012-08-13 08:59:07 följande:
    Var kan man se att Minifom innehåller parabener? Vilken typ av parabener rör det sig om (metyl-, propyl- etc)?

Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

Ur FASS:
    Minifom

Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten

Är inte dessa parabener?
Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.