• Smam

Tips och råd vid flaskmatning.

Liteniapril skrev 2012-08-11 07:17:45 följande:
    Ett litet tips till er som blandar och sedan värmer/blandar och låter ersättningen stå är att vissa typer av ersättning bara "håller" i exempelvis 2 timmar. Glöm inte kolla det!

För övrigt använder vi mams anti-colic flaskor, vilket fungerar kanon! Ett annat tips för att minska kladdandet är Ikeas "tvättlappar" 10 för 29:-. Man sätter dem som en scarf, genom att vika den till en trekant, och dra ena snibben genom öglan, kanonbra och anpassas lätt till rätt storlek

IKEAs tvättlappar och MAM flaskor här med! Fast riktigt bra tips hur du viker den, jag viker den rakt över en gång bara vilket brukar resultera i att sonen drar bort den när han ska "hjälpa" mig att mata han ;) Han är 2 månader. 

Vi använder Semper lemulac ersättning. Den får man ha färdigblandad i 6-8 timmar, dock inte om den varit varm först om jag minns rätt. Spara aldrig färdigblandat som barnet inte ätit upp, det kommer saliv i flaskan och bildas bakterier. Jag har en plastbunk med ersättning i. Vi har alltid en kanna med kokt kallvatten i kylskåpet så häller vi i flaska, blandar i pulver och värmer till lagom ät temperatur. När vi åker hemifrån tar jag lite av det kokta kallvatten och nytt hett vatten i en termos. Blandar så det blir lite för varmt så det ska hålla sig, men inte ta för lång tid att kallna. Blandar alltid i pulvret precis innan han ska äta, förutom innan vi vuxna ska sova. Då blandar jag iordning en flaska (med kallt vatten, ersättning får inte vara varm två gånger), fyller resten av flaskorna med kallvatten så är man beredd till natten då man är astrött. Om sonen är för hungrig skriker han om jag lägger ner han. Vill inte väcka sambon så bär han på armen och då är det svårt att hälla upp vatten i flaskor osv. Dom kan bli förstoppade av ersättning så vi har messsmör lite då och då i ersättningen, ca1-2 teskedar. Vi anpassar mängd och när, utefter när han bajsar, hur mkt han bajsat, om det verkade svårt för han att bajsa osv. 

• Smam
    Jeff skrev 2012-07-26 18:36:22 följande:
    Vi håller precis på att gå över till flaskmatning.

Vi prövade massa olika modeller av flaskor tills vi hittade den har lättast för (Tommee Tippee).
    När inte är hemma kör vi med tetraförpackningarna (NAN) och ger dem utan att värma, hon verkar gilla det preci slika bra som varm ersättning. Hemma mikrar vi vattnet till rätt ättemperatur direkt i flaskan, vi kokar inte upp vattnet då vi har kommunalt vatten.

Nattmatningarna är det vi har kvar att helt lösa, jag ammar fortfarande en gång men andra gången ger jag flaska med oss båda liggande i sängen. Har då en  termos med vatten bredvid sängen och pulver uppmät i doserare så det tar inte många sekunder att få klart. Största problemet för oss har varit att hon, när hon börjar småsnutta istället för att äta aktivt, börjar "läcka" och det rinner ersättning ner för hakan och kinden. Har hittills löst det genom att ta en liten handduk och lägger under haken och se till att den går runt halsen. När hon har ätit klart tar jag bort den.
    Du ska ändå koka vattnet, finns så mkt bakterier i vattenledningarna. 
  • Smam
    Skit i det du skrev 2012-08-12 16:23:40 följande:
    Till känsliga barn möjligen men när de blir äldre behövs inte de är råden vi fått..
    Ne det är väll klart men till en nyfödd eller 2 månaders vill man ju gärna koka vattnet. Innan immunförsvaret är igång ordentligt
  • Smam
    Skit i det du skrev 2012-08-12 16:23:00 följande:
    Olja kan man också använda.
    Har för mig att messmör inte är för så små barn?

Min BVC sköterska sa då att vi skulle ge messsmör. Hon sa typ att vi skulle ha det i varje flaska och minska om han blev för lös, men vi kör i kanske hälften av måltiderna på ett dygn.
  • Smam
    Sweet life skrev 2012-08-12 17:26:43 följande:
    Vi ger lemolac en gång om dagen och vanliga babysemp resten. det räcker enligt BVC för att hålla magen i form. Sempers magdroppar får han också. När vi gav Nan var han hård som berget och kunde inte bajsa. Men sen vi bytte till semper och lemolac ett mål om dagen så bajsar han efter varje måltid ungefär...

Inom en timme från att bebisen börjat äta får man värma den hur många gånger som helst (enligt sempers kundtjänst, vi var flera som frågade samma fråga till olika personer på kundtjänst och fick samma svar) om den blir för kall.

Vi köpte den första gången för det var slut på alla andra sorter, så vi har helt enkelt fortsatt med den. Semper magdroppar gav vi ett tag, slutat gett nu och det funkar bra. Kör Minifom bara för han sväljer luft. 

Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.