• lawa

Tips och råd vid flaskmatning.

Planer för Juni skrev 2012-07-26 17:21:03 följande:
    Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

Köp många flaskor - det är så jobbigt om man inte hinner diska

Ersättning finns att köpa drickfärdig på tetra, dyrare än pulver men bra vid de tillfällen du nämner. På BabySemp står det att den kan ges rumstempererad (Min dotter verkar dock inte så förtjust i det. Fungerade i början, men nu går det bara ner om det verkligen kniper.), annars kan man ha med sig varmt vatten i termos och värma den lite först. Kanske en mattermos som är lite vidare och som man kan sänka ner hela förpackningen i?
  • lawa
    lawa skrev 2012-07-26 17:33:51 följande:
    Kanske en mattermos som är lite vidare och som man kan sänka ner hela förpackningen i?
    Kanske bättre att värma i flaskan förresten. Tetran är fylld hela vägen upp. Bättre att värma i något som inte är helt tätt.
  • lawa
    Sweet life skrev 2012-08-13 08:06:38 följande:
    Minifom är skit, placebo... Och innehåller parabener. Minifom är förbjudet att sälja till spädbarn i många länder i världen på grund av just parabenerna och att det inte har någon bevisad effekt, men inte i Sverige.
    Var kan man se att Minifom innehåller parabener? Vilken typ av parabener rör det sig om (metyl-, propyl- etc)?

Ur FASS:
    Minifom

Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

• lawa
    lawa skrev 2012-08-13 08:59:07 följande:
    Var kan man se att Minifom innehåller parabener? Vilken typ av parabener rör det sig om (metyl-, propyl- etc)?

Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

Utan att veta säkert tror jag att man har ersatt parabener med de andra konserveringsmedel som listas ovan...
  • lawa
    Sweet life skrev 2012-08-13 09:05:35 följande:
    Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten

Är inte dessa parabener?
    Det visste jag inte i så fall. Du menar att det finns parabener som inte heter -paraben? Jag är ingen expert på parabener...
    Jag har läst att man har tagit bort propyl- och butylparaben ur produkten (hittar bara en norsk sida: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82432.aspx)
  • lawa
    lawa skrev 2012-08-13 09:19:17 följande:
    Det visste jag inte i så fall. Du menar att det finns parabener som inte heter -paraben? Jag är ingen expert på parabener...
    Jag har läst att man har tagit bort propyl- och butylparaben ur produkten (hittar bara en norsk sida: www.legemiddelverket.no/templates/InterPage__...)
    Ja, du har nog helt rätt. Det är andra namn bara. Då har jag lärt mig något nytt.
Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.