• Tainted

Arion torrfoder till katt?

Är det bra eller? Var på lokala djuraffärn och skulle köpa royal till min sphynx men försäljaren tyckte att jag skulle köpa Arion istället. Han menade på att det är precis lika bra som royal, men billigare. Köpte det och det har fungerat fint men ni som kan, är det ett bra foder?

Kan tillägga att katten är 3 år, steriliserad, och mår bra. Hon får även 1/3 liten burk blötmat om dagen.

• Svar på tråden Arion torrfoder till katt?
  • nemo1

Jag hittar ingenstans en innehållsdeklaration på det fodret, eller rättare sagt hur mycket av bla protein det innehåller. Jag vet ingen som använder det fodret och det måste vara sprillans nytt.
    Royal Canin däremot lever endast kvar pga sitt namn. Det är ett dåligt foder då det innehåller massor med spannmål, ffa kastratfodret.  Varför inte prova Eukanuba som fått bäst i test? Men gå inte på dravlet för steriliserade, långhåriga, light mm, bara ett försäljningsknep

• Tainted

Läser på påsen nu.. det står

31% Råprotein
    14.5% Råfett
    7.5% Aska (vafan?)
    2% Fiber
    1.2% Kalsium
    1% Fosfor

Säger inte mig mycket faktiskt.. vet inte vad det ska innehålla.       

• LunaLunatic

Innehållet då?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Tainted

torkat kycklingkött, ris, majs, kycklingfett, hela torkade ägg, cikoria, laxolja, mjölkprotein, veg. oljor, hydroliserat kyvklinglever, bryggeri jäst, taurin (what, ska katter ha det?), arginin, methionin, vitaminer, mineraler, L-carnitin och lecitin.

• nemo1

Tyvärr står det inte hur mycket animaliskt protein det är i och det är för lite fett. Jag tror fetthalten ska ligga runt 20-22% för att anses bra. Katter får sin energi genom fettet (det ska vara animaliskt fett) och inte från kolhydrater som vi människor. Det är inte fett utan kolhydrater som gör katter tjocka.

• Tainted

hm okey.. min katt är iofs inte överviktig, väger lite drygt 2.5 och det är där hon ska ligga.. vilket torrfoder rekommenderas? Hills?

• Din mamma

Åh! Sphynx, det har jag också! Vi ger Hills baby cat eller vad det heter.

• ForReal
    Tainted skrev 2012-07-26 20:46:27 följande:
    Det blir ju inte ens i närheten av 100%
    Får dom göra så?? 

Det ska inte bli 100% Glad, det är bara olika andelar av sånt som anses viktigt av foderföretaget. Har aldrig sett en produkts hela innehåll indelat i procent.

Aska är mineraler enkelt uttryckt. Tråkigt när det står så eftersom man då inte vet vilka det är exakt.

Minns inte exakt alla rekommendationer nu, men minst 30% protein och då från kött skulle jag vilja påstå. Tyckte fodret lät lite väl fettsnålt dock. Eukanuba fick bäst i test bland vanliga torrfoder på djuraffärer (och även mataffärer). Jämför med deras innehållsförteckning och se vad som skiljer.

• nemo1
    Tainted skrev 2012-07-26 21:51:15 följande:
    hm okey.. min katt är iofs inte överviktig, väger lite drygt 2.5 och det är där hon ska ligga.. vilket torrfoder rekommenderas? Hills?
    Om ni som är osäkra på vilket foder ni vill använda så kom ihåg att katter är köttätare och inga kossor. Titta själva på innehållsdeklartionen och där ska stå som första, gärna andra tredje plats också, animaliskt protein (tex kyckling och dyl) Helst inget spannmål alls men kan vara svårt att hitta (finns bla Orijen, Porta, Ziwipeaks Acana)
    Både Hills och RoyalCanin innehåller väldigt mycket spannmål, tyvärr. Eukanuba är mycket bra foder. 
Svar på tråden Arion torrfoder till katt?