Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Arion torrfoder till katt?

Jag hittar ingenstans en innehållsdeklaration på det fodret, eller rättare sagt hur mycket av bla protein det innehåller. Jag vet ingen som använder det fodret och det måste vara sprillans nytt.
    Royal Canin däremot lever endast kvar pga sitt namn. Det är ett dåligt foder då det innehåller massor med spannmål, ffa kastratfodret.  Varför inte prova Eukanuba som fått bäst i test? Men gå inte på dravlet för steriliserade, långhåriga, light mm, bara ett försäljningsknep

• nemo1

Tyvärr står det inte hur mycket animaliskt protein det är i och det är för lite fett. Jag tror fetthalten ska ligga runt 20-22% för att anses bra. Katter får sin energi genom fettet (det ska vara animaliskt fett) och inte från kolhydrater som vi människor. Det är inte fett utan kolhydrater som gör katter tjocka.

• nemo1
    Tainted skrev 2012-07-26 21:51:15 följande:
    hm okey.. min katt är iofs inte överviktig, väger lite drygt 2.5 och det är där hon ska ligga.. vilket torrfoder rekommenderas? Hills?
    Om ni som är osäkra på vilket foder ni vill använda så kom ihåg att katter är köttätare och inga kossor. Titta själva på innehållsdeklartionen och där ska stå som första, gärna andra tredje plats också, animaliskt protein (tex kyckling och dyl) Helst inget spannmål alls men kan vara svårt att hitta (finns bla Orijen, Porta, Ziwipeaks Acana)
    Både Hills och RoyalCanin innehåller väldigt mycket spannmål, tyvärr. Eukanuba är mycket bra foder. 
Svar på tråden Arion torrfoder till katt?