Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Gör pappan fel?

Eftersom minimiunderhållet är (för två barn)  kr så betalar han mer än han måste. Har han råd med detta är det kanonbra, båda ska ju bidra utefter förmåga.

Har han barnen 5 dagar på raken eller 6 dagar eller fler oregelbundet (vilket han har varje månad iom att han har 8 dagar) har han rätt att dra av 1/40 del JA. Detta är inget att diskutera, finns att läsa på fk´s hemsida.
    I ert fall skulle det bli 67,5 per dag dvs en 'normalmånad' med 8 dagar totalt 540 kr.

Han behöver eg inte bekosta något annat till barnen mer än det som går åt när de är hos er. Det är jättebra att han vill och kan, men han måste inte. Dvs, har de en dom på något annat så är det ju domen som gäller så klart.

Ge mamman fakta svart på vitt bara och så gör ni som ni har sagt. Hon har inget att sätta emot eftersom hon har fel.

• SupersurasunkSara

Läste inte så noga ser jag, pappan måste betala minst 1273 kr per barn om det går via Fk, men han kan däremot begära prövning av sin betalningsförmåga och därigenom kanske få betala mindre. De går dock 2 år tillbaka i tiden och kollar inkomst. MINDRE än så kan han inte betala om han inte har dom på att mammans betalningsförmåga är så pass att hon ska betala mer så att säga.
    Enklast när det trasslas är att ta det via FK, då får mamman (barnen) pengarna från FK den 20 varje månad och pappan får betala in till FK istället, den summa som FK anser att han kan betala.

Han har ändå rätt att göra avdrag från detta om han har barnen mer än enligt ovan angivna regler om jag inte tar helt fel, iaf så fick mina barns far dra av (hela 173 kr -)) då han hade barnen mer än varannan helg. Det var dock lite andra regler då.

• SupersurasunkSara

Har för mig att om pappan har 12 dagar eller mer ska inget underhåll alls betalas ut. Men det vet jag inte säkert.

Ja, mina barns far fick dra av för den v han hade barnen, men det var länge sen så det kan ha ändrats nu. 

Enklast låter det som ifall ni kan synkronisera du och din sambo så att ni har barnen varannan v, eller kanske 2 v i stöten så slipper ni tjafset.

Om han betalar 1273 kr/barn är det 31,83 per dag och barn han får dra av. Alltså totalt 764 kr/ månad.
    (1273/40= 31,825 x 12 = 381,9 x 2 = 763,8)

Svar på tråden Gör pappan fel?