• cruz

psykopatiska drag

Utmärkande för psykopater är väl i första hand att de är oerhört bra på att manipulera och ljuga, vilket människor med autism inte är så bra på. Är din son bra på att manipulera? IPlåga djur i sig är inget bevs för att man är psykopat, utan snarare brist på empati och  konsekvenstänkande etc vilket man även hittar hos barn med npf.

• cruz

Det låter obbigt. Jag tror dock att man kan göra mycket för att lära barn empati. Hoppas den hjälpen som ni får är bra. Jag tror det finns gott om hopp när man uppmärksammar problemen så tidigt. Psykopati är en pesonlighetsstörning precis som borderline eller hur? Den stora skillnaden mellan psykopater och personer med autism är att psykopater har väl utvecklat theory of mind (logisk empati kan man kalla det) vilket är nödvändigt för att kunna manipulera, Personer med autism saknar deller lider brist på  detta. Däremot har psykopater väldigt lite av det som man kallar känslomässig empati och denna typ av empati kan både små barn och människor med autism ha. Eftersom hjärnan hos ett litet barn är under massiv utveckling och väldigt "flexibel" så tror jag att man kan påverka barnet i rätt rikning. Jag tror att det finns gott om psykopater i samhället som det ändå har gått bra för.

• cruz

Nej alla människor kan inte lära sig empati, men precis som du säger så kan man lära sig hur man bör bete sig. Min autistiska son har svårt för perspektivtagande och därför jobbar vi mycket med att tydliggöra sådana saker. Och visst går det att klara sig utan fingertoppskänslan .  Men man ska ha klart för sig att empatiutveckling sker under hela barndomen och även om en människa med psykopatiska drag alltid kommer att ligga efter i sin empatiutveckling så finns det ju ändå hopp att en 7åring med psykopatiska drag kommer att förbättras under tiden med rätt hjälp. Precis som du skriver så kommer i alla fall en vuxen männsika ha ett annat konsekvenstänkande och kunna bete sig därefter.

Svar på tråden psykopatiska drag