• Anonym (snälla hopp!)

Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...

Hej.

Jag behöver rådfråga er som har lite kött på benen i frågan.

Jag är boende förälder och ex-et är med största sannolikhet en psykopat  som har avlägsnat mig från mitt sociala nätverk och menar på att han tänker hindra mig från att flytta från min nuvarande bostadsort.

Nu känner jag att jag inte orkar kämpa ensam utan min familj och vänner och vill flytta närmare dem för min och mitt barns skull. Jag har nyligen fått vetskap om att det kanske inte är säkert att det blir lyckat att gå vidare till tingsrätten med min problematik då de kanske inte godkänner en eventuell flytt även om det är sträcker sig inom samma stad.

Någon som kan bidrag med lite info i frågan? Jätte tacksam för all info jag kan få!

PS: Angående psykopatin, snälla häng inte upp er på det. Det har varit en lång process att komma fram till detta och jag är så tacksam över att ha ett namn på dilemmat!

• Svar på tråden Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...
  • Almare

Du måste ge mer bakgrundsinfo; nuvarande umgänge, ålder på barnet, konsekvenser för umgänge vid flytt, hur långt flyttar du, vad händer med skola / dagis, etc.

• Anonym (snälla hopp!)

Gemensamvårdnad, barnet (dagisålder) har fast umgänge med sin pappa men inte växelvist boende (mindre umgänge). Pappan har bil och då tar resetiden max 15-20 min. Barnet kommer då givetvis byta dagis till den tänkta bostadsorten (så är det i alla fall tänkt...)

• Anonym

Ts du får flytta var du vill men ska barna bo med dig ska pappan godtkänna deras flytt. Flyttar du dem ändå och han stämmer dig i tr kan du förlora både boende och vårdnad om dem

• Anonym (snälla hopp!)

Jag har inte påbörjat någon process i flyttfrågan än. Jag vill ha det juridiska klart för mig först innan jag ens börjar ordna med bostad och allt vad det är.

Hade jag varit intresserad av att lämna mitt barn hade jag inte behövt starta denna tråd överhuvudtaget...! Denna person är ohälsosam för både mig och mitt barn och vi behöver komma längre bort ifrån honom och hans grepp om i alla fall mig, än så länge. Jag är i stort behov av mitt sociala nätverk, detta för mitt barns skull i första rummet.

Det rör sig alltså inte om att jag försöker jävlas med mitt ex, snarast tvärtom och det har stora följder på mig och mitt barn. Allt sker på en väldigt subtil nivå vilket komplicerar läget för mig då det är väldigt svårt att bevisa. Krävs kunskap och förståelse för psykopati och vad det innebär att vara "offer" för en sådan för att förstå allvaret i det hela. Jag söker alltså skydd och bättre omständigheter för mitt barn och mig när jag vill flytta tillbaka till mitt sociala nätverk som jag nu har bott långt ifrån i många år pga av ex-et!

• h8him

15-20 minuter i bil är inget avstånd att prata om. Om inte barnet är äldre och har aktiviteter osv som gör att barnet har det bäst hos en av er.

• Anonym
    Anonym (snälla hopp!) skrev 2012-07-26 23:13:51 följande:
    Jag har inte påbörjat någon process i flyttfrågan än. Jag vill ha det juridiska klart för mig först innan jag ens börjar ordna med bostad och allt vad det är. Hade jag varit intresserad av att lämna mitt barn hade jag inte behövt starta denna tråd överhuvudtaget...! Denna person är ohälsosam för både mig och mitt barn och vi behöver komma längre bort ifrån honom och hans grepp om i alla fall mig, än så länge. Jag är i stort behov av mitt sociala nätverk, detta för mitt barns skull i första rummet. Det rör sig alltså inte om att jag försöker jävlas med mitt ex, snarast tvärtom och det har stora följder på mig och mitt barn. Allt sker på en väldigt subtil nivå vilket komplicerar läget för mig då det är väldigt svårt att bevisa. Krävs kunskap och förståelse för psykopati och vad det innebär att vara "offer" för en sådan för att förstå allvaret i det hela. Jag söker alltså skydd och bättre omständigheter för mitt barn och mig när jag vill flytta tillbaka till mitt sociala nätverk som jag nu har bott långt ifrån i många år pga av ex-et!

Jag talar ju pm för dig vad som gäller, du får flytta till månen om du vill men ska du ha barnet med får du inte flytta in i grannlägenhetenom han inte godkänner det. Sen vilka anledningar du har till flytten är oväsentligt och inget tr tar hänsyn till. Så ser lagen ut, visst du kan flytta utan hans godkännande men då riskerar du att få påföljder som att förlora vårdnaden eller boende eller både och
  • SupersurasunkSara

Hur umgänget ser ut och om det kommer att ändras har betydelse för om du riskerar boendet/vårdnaden om du flyttar ändå.

Vi hade gemensam vårdnad men pappan var bara sporadiskt intresserad av att ha sina barn och jag ville flytta 25 mil.
    "Bara att flytta" fick jag till svar, vägrar pappan skriva på så görs en undersökning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver det där."

Det du riskerar är att han stämmer dig och yrkar på interimistiskt beslut att barnet under utredningstiden ska bo hos honom DÅ är risken stor att barnet får vara kvar i sin invanda miljö, men görs inte det så anses barnet mest troligt ha rotat sig på sin nya ort och skrivs där eftersom det är BARNETS bästa man alltid utgår ifrån. Det är alltså så att den som flyttar utan den andres godkännande kan få 'rätt' trots att den gjorde fel för att det kan anses värre för barnet att tvingas flytta igen.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-27 06:42:53 följande:
    Hur umgänget ser ut och om det kommer att ändras har betydelse för om du riskerar boendet/vårdnaden om du flyttar ändå.

Vi hade gemensam vårdnad men pappan var bara sporadiskt intresserad av att ha sina barn och jag ville flytta 25 mil.
    "Bara att flytta" fick jag till svar, vägrar pappan skriva på så görs en undersökning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver det där."

Det du riskerar är att han stämmer dig och yrkar på interimistiskt beslut att barnet under utredningstiden ska bo hos honom DÅ är risken stor att barnet får vara kvar i sin invanda miljö, men görs inte det så anses barnet mest troligt ha rotat sig på sin nya ort och skrivs där eftersom det är BARNETS bästa man alltid utgår ifrån. Det är alltså så att den som flyttar utan den andres godkännande kan få 'rätt' trots att den gjorde fel för att det kan anses värre för barnet att tvingas flytta igen.

Men flyttar man inom samma stad. Jag bor i helsingborg ska flytta till hus. då behöver man väl inte pappans underskrift.
  • Anonym

Han måste godkänna flytten eftersom ni har gemensam vårdnad. Beroende på hur umgänget ser ut så skulle du kunna flytta om han godkänner flytten. Om du bara kan upprätthålla det umgänge som NU finns så är det ingen orsak till att du INTE kan flytta men du får inte flytta om det gör att ni inte kan ha det umgänge nu ni har

Anonym skrev 2012-07-27 07:25:40 följande:
    Men flyttar man inom samma stad. Jag bor i helsingborg ska flytta till hus. då behöver man väl inte pappans underskrift.
    om ni har gemensam vårdnad måste han skriva under flyttpapperen som säger att barnen är skrivna hos dig. Så även en flytt till huset intill måst godkännas av pappan MEN det är väl inte så stor risk att han motsätter sig det om det ligger i samma stad eller?
Svar på tråden Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...