• Anonym

Har era 4-åringar nån aktivitet på fritiden?

Märker att mina vänner anmäler sina 4-åringar till gymnastik, ridning m.m. Min 4-åring verkar fortfarande fullkomligt nöjd med att gå på förskola och leka med kompisar på fritiden. Och göra saker med familjen, t.ex bada eller gå till bibliioteket eller gå på bio.

Borde man ändå anmäla honom till nån aktivitet? Hur viktigt är det?  

• Svar på tråden Har era 4-åringar nån aktivitet på fritiden?
  • 4 prinsar

Det gör man som man vill förstås,inga krav i den åldern,men vår 4-åring ska börja simskola i höst.

Liam020702Elliot050329Mio080703
  • Scratt

Min fyra-åring har ingen aktivitet, men funderar på att låta henne börja simskola till hösten

• Betingjärp

Nej det gör hon inte, hon aktiveras väldigt mycket både i hem och förskola just nu.. Det jag skulle kunna sätta henne på är simskola, och sen om ett år eller så skola in henne i dans eller fotboll som hon också tycker mycket om.

Är man fyra år och går på dagis varje dag så ser jag ingen mening med att göra dagarna längre för barnet och aktivera h*n ännu mer, man måste varva ner också. Anser JAG... så jag väntar något år till innan. 

• Anonym

Jo simskola blir det ju snart men det är ju en väldigt begränsad period.

• Anonym
    Betingjärp skrev 2012-07-27 10:07:29 följande:
    Nej det gör hon inte, hon aktiveras väldigt mycket både i hem och förskola just nu.. Det jag skulle kunna sätta henne på är simskola, och sen om ett år eller så skola in henne i dans eller fotboll som hon också tycker mycket om.

Är man fyra år och går på dagis varje dag så ser jag ingen mening med att göra dagarna längre för barnet och aktivera h*n ännu mer, man måste varva ner också. Anser JAG... så jag väntar något år till innan. 

eller hur! känns inte som det finns utrymme

sen vet jag inte vad sonen skulle passa att göra heller, han hatar alla former av tävlingar. Han vill mest bara leka och käka smultron
    vilken aktivitet passar då?   
  • fröken

Simskola och gymnastik. På vintern brukar hon gå på bandyskola också.

• silavs

Tycker inte du behöver stressa,
    Min fyra åriga tjej gick på fotboll nu lite under sommaren,gick sådär.
    Hon sprang fram och tillbaka från planen till oss.
    Hade kunnat vänta nått år.
    Men jag har satt upp henne på kö på gymnastik till hösten.
    Men bara för att jag vet att hon älskar att klättra och dansa.
    Men jag tror skolåldern är bäst för aktiviteter.

• hymafr

Min dotter hade simskola i den åldern.

Vet att grannens dotter inte hade några aktiviteter alls långt upp i skolåldern då hon helt enkelt inte mentalt orkade med det efter att ha varit heltid på dagis/skola/fritis. 

• silavs

Jag ska tillägga oxå att hon kommer gå mindre på dagis i höst,3 dagar i veckan och inte så långa dagar.
    Därför kommer hon nog orka det

• TantForm

Min ena 7-åring är fullkomligt nöjd med skola/fritids/kompisar och vill absolut inte ha någon fritidsaktivitet efter skolan. Andra 7-åringen vill gå på ridskola. Jag tror att dom flesta 4-åringar som har aktiviteter inte bett om det själva utan att det är på föräldrarnas initiativ.

• Betingjärp
    Anonym skrev 2012-07-27 10:09:06 följande:
    eller hur! känns inte som det finns utrymme

sen vet jag inte vad sonen skulle passa att göra heller, han hatar alla former av tävlingar. Han vill mest bara leka och käka smultron
    vilken aktivitet passar då?   
    När man är liten är ju det mesta lite på lek också, som dans, då börjar man med danslek typ, idrott, lite kullerbyttor och så... Idrott tror jag är kul för man som gillar att springa och röra sig och leka mycket och fara och flänga=)

Bara prova sig fram... vet inte hur många olika sporter jag gick i när jag var liten, letade efter nåt som passade, allt från schack till kung fu men slutade med att jag ändå vart en soffpotatis;) 
  • Anonym
    TantForm skrev 2012-07-27 10:13:06 följande:
    Min ena 7-åring är fullkomligt nöjd med skola/fritids/kompisar och vill absolut inte ha någon fritidsaktivitet efter skolan. Andra 7-åringen vill gå på ridskola. Jag tror att dom flesta 4-åringar som har aktiviteter inte bett om det själva utan att det är på föräldrarnas initiativ.

ja alla mina vänner har tagit initiativ ÅT barnen så nej det har inte kommit från barnen själva 
  • Mrs Green

När min tjej var 4 gick hon på "dramalek" på lördagförmiddagar. Hon började där när hon var 3 år mest för min skull eftersom lördagmorgnar var "min morgon" (alltså min mans sovmorgon) och hon var så himla svår att sysselsätta hemma under vintern så jag tyckte vi behövde komma ut och göra något... Men det visade sig att hon tyckte att det var så vansinnigt kul så hon ville aldrig sluta och hon håller fortfarande på med teater nu när hon är 7 år.

Så, jag tror att vid den åldern måste de inte ha någon aktivitet för sin egen skull, men jag tror inte heller att de mår dåligt av det (om det inte är för många). Så det är ju helt upp till föräldrarna om man tycker att det är kul och har tid annars går det ju lika bra att vänta ett par år.

Annars är ju teater/drama utmärkt för barn som gillar att leka  

• Anonym
    Betingjärp skrev 2012-07-27 10:14:23 följande:
    När man är liten är ju det mesta lite på lek också, som dans, då börjar man med danslek typ, idrott, lite kullerbyttor och så... Idrott tror jag är kul för man som gillar att springa och röra sig och leka mycket och fara och flänga=)

Bara prova sig fram... vet inte hur många olika sporter jag gick i när jag var liten, letade efter nåt som passade, allt från schack till kung fu men slutade med att jag ändå vart en soffpotatis;) 

haha samma här
  • Anonym
    Mrs Green skrev 2012-07-27 10:16:27 följande:
    När min tjej var 4 gick hon på "dramalek" på lördagförmiddagar. Hon började där när hon var 3 år mest för min skull eftersom lördagmorgnar var "min morgon" (alltså min mans sovmorgon) och hon var så himla svår att sysselsätta hemma under vintern så jag tyckte vi behövde komma ut och göra något... Men det visade sig att hon tyckte att det var så vansinnigt kul så hon ville aldrig sluta och hon håller fortfarande på med teater nu när hon är 7 år.

Så, jag tror att vid den åldern måste de inte ha någon aktivitet för sin egen skull, men jag tror inte heller att de mår dåligt av det (om det inte är för många). Så det är ju helt upp till föräldrarna om man tycker att det är kul och har tid annars går det ju lika bra att vänta ett par år.

Annars är ju teater/drama utmärkt för barn som gillar att leka  

tack för tipset!
  • Betingjärp
    TantForm skrev 2012-07-27 10:13:06 följande:
    Det tror jag också... 

Min dotter tjatar dock om dansskola och fotboll (men det är för att dom äldre barnen på gården håller på med aktiviteter på fritiden) men jag anser inte det bra överstimulera barn när dom redan har fulla scheman hela veckorna..  När skolan börjar är ju ett jättebra tillfälle kan jag tycka, och då kan barnet själv bestämma också.

• Mrs Green

Förresten så är det först nu vid 7 år som jag tror att hon orkar med en aktivitet på vardagar, innan har allt (teater, simskola och handboll) varit på helger. Men vad som funkar beror ju på hur familjen lever i övrigt, vi har ganska sena vardagar (hämtar på fritids framåt kl.17) men har inte mycket inbokat på helgerna.

• Pinguicula

Nej, det känner vi inte behövs öht.

• Vinterankan

Vår dotter är 3 och hon tjatar om att få börja på fotboll men det finns inga klubbar här där man kan börja så tidigt. Men i en annan kommun ganska nära finns det en klubb där man får börja det år man fyller 5 vilket för min dotter då blir bär hon är fyra eftersom att hon fyller år i slutet av december. Hon vill även börja rida men det får hon vänta med i några år. Det är ju olika för olika barn. Min dotter är full av energi när hon kommer hem från förskolan och vill helst fortsätta leka med kompisar i några timmar till. Föräldrarna till två av hennes vänner har däremot sagt att deras barn somnar en timme tidigare när de lekt med dottern efter dagis eller om de leker en hel dag på helgen, de blir helt enkelt slut av att hänga med i dotterns tempo.

• fröken

Vi har inte börjat någon aktivitet åt henne, utan hon har tjatat själv. Simmet valde vi åt henne, i och för sig, men då var hon 5 månader när hon började :)

Hon vill gå på allt, en sån där social tjej som älskar att delta i lekar och spel och hon har en vilja av stål när det gäller att tex lära sig åka skridskor.

Dock påverkas hon av sin storebror och vill göra allt han vill.

Svar på tråden Har era 4-åringar nån aktivitet på fritiden?