• Anonym (suck)

Familjerätten i Halmstad - skämt eller?

Hej!

För att göra en lång historia kort så börjar vi såhär!

Min sambo har ett barn med sitt ex. De har gemensam vårdnad och barnet är här hos sin pappa varannan helg. Vi bor ca 9 mil ifrån varandra.

Varje gång vi ska hämta lämna är det ett ständigt tjafs. Allt som rör barnet är det tjafs om hela tiden. Mamman psykar oss totalt. Är otrevlig, skriker på oss inför barnet, ändrar regler hit och dit och krånglar med allt så att säga.. Hon trycker ner oss, med onödiga saker nästan hela tiden. Vi är så dåliga, vi kan inte ta hans om barn, när jag får mitt första barn kommer jag bli sämsta mamman någonsin, hon går runt och snackar en massa skit om oss till hennes (våra) kompisar osv. I vanliga fall är vi inte personer som tar åt oss eftersom vi vet att det bara är skitsnack.  Vi har verkligen fått nog nu. Vi orkar ingenting och vi är trötta på hela skiten. 

Mamman och pappan har varit på familjerätten i Halmstad innan på samarbetssamtal, men det fungerade inte alls! Tanterna hade redan från början bestämt vilken sida de skulle stå på och det min sambo hade att säga var helt oviktigt. Dessutom så satt mamman och ljög om allting och hon tyckte minsann inte att de hade några problem och allt flöt på bra osv..  

Vi orkar som sagt inte mera nu då vi är helt nedtryckta i botten. Min sambo känner ingen lust till att träffa sin son för varje gång vi hämtar så kommer mamman och gnäller och skäller med barnet jämte sig. Vi tycker inte det här är någon lämplig situatuin för ett barn och vi vill ju inte att detta ska hända inför lillkillen,men det är ju samma visa var gång.

Vi bestämde oss för att ringa familjerätten och boka in ett möte, jag och min sambo. Utan mamman. Vi vill berätta hur vi känner och upplever detta samt hur vi skall gå tillväga. Men familjerätten förstod inte alls varför jag skulle följa med och det är bara för pappan och mamman.

Visst, men saken är den att jag tillhör numera familjen sedan 3 år tillbaka. Jag är med och hjälper till och hämtar lämnar, skjutsar, ordnar m.m. Mamman trycker nere mig och skriker o har sig på mig med. Men nej! Tanten i luren vart så otrevlig så jag vet inte vad. Är inte familjerätten till för att hjälpa familjer oavsett hur familjen är uppbyggd? 

Min sambo är helt förstörd, han har blivit hotad av mamman flera gånger och av hennes föräldrar. De stampar rakt in genom vår ytterdörr och min sambo (ursäkta, han kanske är en mes) vågar inte stå där framför mamman och prata för ingen vet vad som kommer hända. Den här mamman har en väldig makt!

Vi vet inte alls hur vi ska göra nu. Vi har ingen att prata med detta om. Min sambos föräldrar är inte ett dugg intresserade av att hjälpa till och ställer inte ens upp för att prata. Vi kan prata med mina föräldrar, men vad gör det mer än att prata. Mina föräldrar kan väll inte göra särskilt mycket då de ej  är "familj" med pojken!?             

• Svar på tråden Familjerätten i Halmstad - skämt eller?
  • h8him
    Anonym (suck) skrev 2012-07-27 11:49:16 följande:
    Oj, verkar som vi inte är den enda som böjat tröttna... Skönt att höra att man är fler. Anledningen till att jag ska vara med är att vi är en familj samt att sambon vågar inte möta mamman alls längre. Hon har hotat med både det ena och det andra och ljuger en rätt upp i ansiktet.

Det här med att hämta och lämna på dagis har vi föreslagit flera gånger till mamman. Men hon vägrar det! Tyvärr, för det hade varit bättre att göra så för alla. Vi, dem och framförallt barnet.   
    Att du vill  vara med är en sak men samtidigt kan samarbete vara nog komplicerat mellan två föräldrar, att blanda in fler kan göra saker ännu svårare att lösa.

Varför vågar sambon inte möta mamman menar du? Vad hotar hon med? Vad har han gjort för att säga ifrån om hoten och vad han nu är rädd för? Polisanmält?

Varför vägrar hon? Har hon inte dagis till barnet?

Varför bokar pappan inte samarbetssamtal själv för sig och mamman? Det är på neutral plan och med andra närvarande så han borde inte behöva vara rädd.
  • Anonym

tyvärr så har du ju ingen rätt att vara med på samtalen eftersom det är för föräldrarna. att du hämtar och lämnar kanske bara brer på lite. kan du inte på nåt sätt ordna så du slipper ta bilen varannan fredag? kan inte din sambo sluta tidigare varannan fredag och hämta på dagis/fritids? så slipper ni ju problemet med mamman när ni hämtar och bara behöver dras med det vid lämningar. lämningarna kanske kan ske på allmän plats. jag har faktiskt slutat tagit hit mitt ex för jag tycker han uppträder hotfullt. om vi ska prata eller så möts vi på allmän plats faktiskt.

jag skulle nog inte godta om nån annan än pappan hämtade barnen faktiskt... det har inget med svartsjuka och göra utan ibland måste han ju skriva på lite papper och få info om ditt och datt. lappar från skolan och sånt. lämnar inga bud med nån annan.

så mitt förslag är att hämta på dagis/fritids.    

• Chianti

Familjerätten är till för att föräldrar ska enas runt barn. Tråkigt att du mår dåligt, men du eller ni får söka privat. Det är inte samhällets eller skattebetalarnas sak att lösa ditt problem.

• Iam
    Anonym skrev 2012-07-27 23:05:36 följande:
    tyvärr så har du ju ingen rätt att vara med på samtalen eftersom det är för föräldrarna. att du hämtar och lämnar kanske bara brer på lite. kan du inte på nåt sätt ordna så du slipper ta bilen varannan fredag? kan inte din sambo sluta tidigare varannan fredag och hämta på dagis/fritids? så slipper ni ju problemet med mamman när ni hämtar och bara behöver dras med det vid lämningar. lämningarna kanske kan ske på allmän plats. jag har faktiskt slutat tagit hit mitt ex för jag tycker han uppträder hotfullt. om vi ska prata eller så möts vi på allmän plats faktiskt.

jag skulle nog inte godta om nån annan än pappan hämtade barnen faktiskt... det har inget med svartsjuka och göra utan ibland måste han ju skriva på lite papper och få info om ditt och datt. lappar från skolan och sånt. lämnar inga bud med nån annan.

så mitt förslag är att hämta på dagis/fritids.    
    Fast vadå godta? 
    Ibland måste man få lösa det på bästa sätt inom familjen. 
    Jag kan säga att vi har haft ett helvete med mina bonusars mamma, allt hon kunnat bråka om har hon bråkat om. Men vem som hämtar och lämnar har hon inte bråkat om, förmodligen av den anledningen att hon själv ibland behövt ta hjälp av exempelvis barnens mormor. 
    Du lämnar inte bud, du lämnar till ditt ex sambo/fru och jag är rätt säker på att hon är vuxen nog att ge informationen/lappen/vad det nu kan vara vidare. För mig låter det enbart som att du använder dessa anledningar som ett maktmedel för att kunna styra att bara ditt ex får hämta. 
    Och om det nu är så att man kan hämta lämna på dagis, då måste du ju använda fröknarna som bud. Är dom mer godkända? 
  • Iam
    Chianti skrev 2012-07-27 23:39:58 följande:
    Familjerätten är till för att föräldrar ska enas runt barn. Tråkigt att du mår dåligt, men du eller ni får söka privat. Det är inte samhällets eller skattebetalarnas sak att lösa ditt problem.
    Där har du fel. 
    Vem som helst kan söka till familjerådgivningen. Dom har både samtal för par med barn, par utan barn, separerade par, gifta par, sambos, enbart barn, barn förälder... Det heter som sagt FAMILJErådgivningen.
    Så tagga ner på den otrevliga tonen.  
  • Anonym
    Iam skrev 2012-07-28 00:59:55 följande:
    Där har du fel.  Vem som helst kan söka till familjerådgivningen. Dom har både samtal för par med barn, par utan barn, separerade par, gifta par, sambos, enbart barn, barn förälder... Det heter som sagt FAMILJErådgivningen. Så tagga ner på den otrevliga tonen.  

Nu är det skillnad på familjerätten och familjerådgivning som du pratar om
  • Iam
    Anonym skrev 2012-07-28 05:30:01 följande:
    Nu är det skillnad på familjerätten och familjerådgivning som du pratar om
    Men eftersom det pratas om rådgivning och samarbetssamtal så är det familjerådgivningen det pratas om. Familjerätten hjälper till med JURIDISKA frågor och det var inte det man ville ha hjälp med här. 
    Familjerådgivningen kan alla gå till. 

• h8him
    Iam skrev 2012-07-28 12:35:36 följande:
    Men eftersom det pratas om rådgivning och samarbetssamtal så är det familjerådgivningen det pratas om. Familjerätten hjälper till med JURIDISKA frågor och det var inte det man ville ha hjälp med här. 
    Familjerådgivningen kan alla gå till. 
    Nej, familjerätten har sällan någon vidare juridisk kompetens. Däremot är deras jobb att försöka få föräldrar att komma överens.
  • Iam
    h8him skrev 2012-07-28 13:32:24 följande:
    Nej, familjerätten har sällan någon vidare juridisk kompetens. Däremot är deras jobb att försöka få föräldrar att komma överens.
    Jag vet inte om det är olika i olika kommuner, men i vår kommun finns det: 
    a) Familjerådgivning vilket är detsamma som terapi av olika slag.
    b) Familjerätten vilka hjälper till med juridiska frågor.  
  • h8him
    Iam skrev 2012-07-28 13:45:59 följande:
    Jag vet inte om det är olika i olika kommuner, men i vår kommun finns det: 
    a) Familjerådgivning vilket är detsamma som terapi av olika slag.
    b) Familjerätten vilka hjälper till med juridiska frågor.  
    Okej, familjerätten här vill inte beblanda sig med juridiska frågaor och än mindre med ekonomi. Det får man lösa med advokat om det är så att man inte kan komma överens.
  • En pappa  01

Hej Anonym !

Ja familje rätten i halmstad  är ett riktigt skämt.... det ställer sig direkt på den enas sida o bryr sig inte alls vad motparten har o säga utan argumentera mot utan att ta reda på fakta.  De är absolut ej opartiska.

Hamnade i ett mål där familjerätten utsago o utredning ansågs mycket felaktig i detta fallet om mamman som oxså stälde svårigheter för barnen och som talade illa om pappan .

• Anonym (insatt)
    Anonym (suck) skrev 2012-07-27 10:10:20 följande:
    Hej!

Vi bestämde oss för att ringa familjerätten och boka in ett möte, jag och min sambo. Utan mamman. Vi vill berätta hur vi känner och upplever detta samt hur vi skall gå tillväga. Men familjerätten förstod inte alls varför jag skulle följa med och det är bara för pappan och mamman.

Visst, men saken är den att jag tillhör numera familjen sedan 3 år tillbaka. Jag är med och hjälper till och hämtar lämnar, skjutsar, ordnar m.m. Mamman trycker nere mig och skriker o har sig på mig med. Men nej! Tanten i luren vart så otrevlig så jag vet inte vad. Är inte familjerätten till för att hjälpa familjer oavsett hur familjen är uppbyggd? 

Oavsett du ingått i familjen i 3 år så har du rent juridiskt ingen del i föräldrarnas konflikt och familjerätten kan av sekretsskäl inte träffa dig med mindre än att biomamman samtycker. Men be om hennes samtycke till att du och pappan får gå till familjerätten och prata om deras (bristande?) samarbete och barnets siutation, så ordnar det sig säkert ...
  • Jojile

I min kommun är det familjerätten man går till för samarbetssamtal och dyl. Men jag kan inte se varför du inte får följa med på din sambos enskilda samtal!?

Jag hade först gjort som Iam skriver, din sambo bör prata med någon och få hjälp att fokusera rätt och bygga upp lite styrka.
    Sen hade jag krävt en ny handläggare hos fr.

Alt. om inte fr hjälper till så hade jag tagit kontakt med en advokat och sett till att få en dom på umgänge. Om mamman vägrar lämna ut hade jag åkt hem utan barnet och ringt polisen och gjort en anmälan.

• Anonym (insatt)
    Jojile skrev 2013-05-06 19:17:42 följande:
    I min kommun är det familjerätten man går till för samarbetssamtal och dyl. Men jag kan inte se varför du inte får följa med på din sambos enskilda samtal!?

Jag hade först gjort som Iam skriver, din sambo bör prata med någon och få hjälp att fokusera rätt och bygga upp lite styrka.
    Sen hade jag krävt en ny handläggare hos fr.

Alt. om inte fr hjälper till så hade jag tagit kontakt med en advokat och sett till att få en dom på umgänge. Om mamman vägrar lämna ut hade jag åkt hem utan barnet och ringt polisen och gjort en anmälan.
    Om ts skall gå med sin sambo så förutsätter det att han inte pratar inför henne med familjerätten om saker som rör barnens mamma ..... då krävs hennes samtycke (handlar om sekretessbestämmelser!)
  • Jojile
    Anonym (insatt) skrev 2013-05-06 21:27:38 följande:
    Om ts skall gå med sin sambo så förutsätter det att han inte pratar inför henne med familjerätten om saker som rör barnens mamma ..... då krävs hennes samtycke (handlar om sekretessbestämmelser!)

Arbetar du på familjerätten? Jag gör det inte så jag tänker inte säga att så och så är det, men den erfarenhet jag har säger att du har fel.

Vilka sekretssbestämmelser är det du menar?
  • Anonym (insatt)
    Jojile skrev 2013-05-06 21:36:04 följande:

Arbetar du på familjerätten? Jag gör det inte så jag tänker inte säga att så och så är det, men den erfarenhet jag har säger att du har fel.

Vilka sekretssbestämmelser är det du menar?
    I vilket avseende har jag fel?

Om sekretess inom socialtjänsten kan du läsa i offentlighets o sekretesslagen kap 26.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm
  • Jojile

Ja OM du har fel vet jag inte eftersom jag som sagt inte är utbildad och arbetar inte inom fr. Men som sagt, jag och min sambo blev erbjudna att tillsammans ha ett eget samtal med fr när jag var i vårdnadstvist.

Tack för länken!

• Anonym (insatt)
    Jojile skrev 2013-05-07 21:28:31 följande:
    Ja OM du har fel vet jag inte eftersom jag som sagt inte är utbildad och arbetar inte inom fr. Men som sagt, jag och min sambo blev erbjudna att tillsammans ha ett eget samtal med fr när jag var i vårdnadstvist.

Tack för länken!
    Vet du om den andra föräldern tillfrågats om samtycke betr samtalet med din sambo närvarande? Och vet du om det handlade om utredning eller samarbetssamtal?
Svar på tråden Familjerätten i Halmstad - skämt eller?