• VaBussig

Kräks man om man råkar svälja munvatten, tex Listerine, Dentan mfl???

Kanske inte rätt tråd att lägga denna fråga i, men hittade ingen bättre.

Jag har alltid undrat om detta är sant eller en myt? Om man råkar svälja ner sin munskölj (Dentan, listerin, Sb12) av misstag, kommer man då börja må illa och kräks??

När jag gick på gymnasiet så skulle vi gurgla med munvatten före vi skulle spela teater. Då var det en i klassen som fick springa på toa och kräks, och han påstod  att han hade råkat svälja allt munvatten och därför spytt pga det. Tyckte det lät konstigt och har undrat om det verkligen funkar så.

Man köper ju det receptfritt och det är ju inga stora mängder man har i munnen. Kan det verkligen vara så starkt så man reagerar med att spy?   

• Svar på tråden Kräks man om man råkar svälja munvatten, tex Listerine, Dentan mfl???
  • Khaleesi

Testa, vetja!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • hellokill3r

Men ja klart man kan, man kan spy av vadsomhelst som man tycker är äckligt att svälja? Beror ju på personlig preferens, har en kompis som kräks av bananer tex.

• IsDimma

Listerin skulle JAG mycket väl kunna spy av om jag svalde det det går ju knappt att ha i munnen alls

• Ema86

alltså visst kan man väl bli o må illa... men jag tror knappast det är pga. nåt ämne eller nå i produkten. utan det beror väl på mängd o smak o allt sånt

• Fridayyy

Nej, illamående kanske vid en stor mängd. Men har du inte lätt för att spy annars så blir det ju inte så. Men att gurgla med uppåtvänt huvud tycker jag också är äckligt.

• VaBussig
    Ema86 skrev 2012-07-27 11:11:42 följande:
    alltså visst kan man väl bli o må illa... men jag tror knappast det är pga. nåt ämne eller nå i produkten. utan det beror väl på mängd o smak o allt sånt

Fast jag har fattat det som att det är ämnena i munvattnet som gör att man börjar må illa, att magen har svårt att tåla det. Men samtidigt låter det lite märkligt att de skulle tillverka något sådant.
    Inte att man tycker det är obehagligt och äckligt.
  • linasld

Man kan må illa av fluor om man sväljer det har jag för mig, undrar om det inte stod på flaskan med flourlösning jag hade innan jag bytte till flux :)

"Vid oavsiktlig nedsväljning av Dentan 0,2 % finns risk för kortvarigt illamående genom en direkt effekt av fluor på magslemhinnan." /FASS

Kan ju vara en förklaring iaf till de munskölj som innehåller flour :)

• VaBussig
    linasld skrev 2012-07-27 11:31:17 följande:
    Man kan må illa av fluor om man sväljer det har jag för mig, undrar om det inte stod på flaskan med flourlösning jag hade innan jag bytte till flux :)
    "Vid oavsiktlig nedsväljning av Dentan 0,2 % finns risk för kortvarigt illamående genom en direkt effekt av fluor på magslemhinnan." /FASS
    Kan ju vara en förklaring iaf till de munskölj som innehåller flour :)

Ja då har vi nog förklaringen där, att det är flour som gör att man kan må illa. Det är ju väldigt många munskölj som innehåller flour.
Svar på tråden Kräks man om man råkar svälja munvatten, tex Listerine, Dentan mfl???