• plastkotte

Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.

Då har vår lilla tjej börjat med sin matvägran igen, bara vissa saker duger.
    Men nu börjar både jag och hennes pappa tröttna på det här.

Jag vill få så många tips jag bara  kan på allt från frukost till middag.

Skriv även era bästa tips på mellanmål! 

Hittills har vi insett att det verkar vara tomatbaserade maträtter som våran dotter tackar ja till.

Allt annat vägrar hon ens smaka på, och smakar hon lite så säger hon sedan NEJ och vänder bort huvudet.

Det ska vara lättlagade maträtter, middagen kan gärna få ta längre tid. Men frukost och lunch får gärna gå ganska snabbt att laga men måste vara näringsrikt och nyttigt.

ALLA maträtter även såna som inte är tomatbaserade är välkomna, tänkte att tråden kanske kan hjälpa även andra föräldrar som har petiga barn.

Så fyll på med era bästa tips och recept!

• Svar på tråden Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.
  • Purlan

Mina har gillat allt som innehåller kokosmjölk. T.ex ris, kyckling och typ currykryddad koksmjölk.

• plastkotte

Purlan: man kanske ska testa ifall dottern skulle gilla något med kokosmjölk, hon har aldrig ätit någon maträtt med det :)

• plastkotte

Purlan: det sa sambon också men funkar sånt verkligen? Alltså att barn äter för att de är en speciell färg? Trodde att de måste väl vara för att hon gillar tomatsås.

• Momalicious

Min son är också en matvägrare. Två säkra kort är ägg och fiskbullar, han älskar båda och äter i princip jämt han får det och då mycket. En annan sak jag läste som faktiskt oftast funkar när han vägrar smaka är att inte sitta med vid bordet utan att stå i köket och greja med nåt annat, men det hjälper ju inte om hon bara är kräsen såklart ;)

• Purlan

Tänkte bara om det är lättare att få henne att smaka, fast det är nog bara dumt.

Äter hon själv? Är hon mer villig att äta om hon får göra det själv?

• plastkotte

Hon äter själv, men hon äter inte om det är tex vit sås. Men är det spaghetti och köttfärssås eller liknande så äter hon. Värst är dock frukost och lunch för nu har hon börjat säga nej till gröt, och ger vi macka så äter hon om vi har tur 3/4. Men oftast en fjärdedel eller hälften. Ibland inte alls.

• hannis

Frukost:

Turkish yogurt
    Ägg (röra, kokt, omelett)
    Flingor
    Makrill i tomatsås
    Fruktsallad
    Risgrynsgröt
    Mannagrynsgröt

Middag/Lunch:

Pannkakor
    Ugnspannkaka med bacon
    Köttbullar
    Panerad fisk
    Pasta carbonara
    Korv stroganoff
    Pytt i panna
    Kålpudding
    Köttfärslimpa
    Ugnsbakad/grillad lax eller annan fisk
    Tacos
    Paj tex ost och skinka eller köttfärs

• plastkotte

Hannis: åh tack! Jättebra tips! Ska försöka med dem så får vi se vad hon tar emot :)

Fler får gärna fylla på med ännu mera tips!

• FinaMina

Min dotter gillar också mat som innehåller tomat och tomatsås. Vi lagar spaghetti och köttfärssås, korv stroganoff, chili con carne, ungsbakad lax med tomat och örtsås. Hon äter bara pasta, gillar inte ris och potatis.. Därför äter vi olika grytor med pasta tex kycklinggryta med curry, korvgryta med grönsaker. Ibland äter vi köttbullar, pannbiffar, kycklingfile med pasta då. Börjar tröttna på det nu. Till frukost får hon oftast smörgås med olika grönsaker, omlett, smoothie, äggröra. Till mellanmål blir det frukt, risifrutti ( ris och vispgrädde) då äter hon riset haha, smörgås, pannkakor, bananplättar (en mogen banan, en dl mjöl och ett ägg), yoghurt och flingor

Svar på tråden Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.