• plastkotte

Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.

Då har vår lilla tjej börjat med sin matvägran igen, bara vissa saker duger.
    Men nu börjar både jag och hennes pappa tröttna på det här.

Jag vill få så många tips jag bara  kan på allt från frukost till middag.

Skriv även era bästa tips på mellanmål! 

Hittills har vi insett att det verkar vara tomatbaserade maträtter som våran dotter tackar ja till.

Allt annat vägrar hon ens smaka på, och smakar hon lite så säger hon sedan NEJ och vänder bort huvudet.

Det ska vara lättlagade maträtter, middagen kan gärna få ta längre tid. Men frukost och lunch får gärna gå ganska snabbt att laga men måste vara näringsrikt och nyttigt.

ALLA maträtter även såna som inte är tomatbaserade är välkomna, tänkte att tråden kanske kan hjälpa även andra föräldrar som har petiga barn.

Så fyll på med era bästa tips och recept!

• Svar på tråden Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.
  • SamsonS

Hakar också gärna på här! Har en liten tjej som också matvägrar en del, och för tillfället vill hon nästan bara äta burkmat. Vindruvor är något som alltid funkar.

En hemlagad rätt som också alltid går ner är en superenkel fiskgryta:

Vit fisk
    Tomater i skivor
    Dill
    Grädde
    Salt och peppar

Lägg alltihop i en gryta, koka upp och låt puttra några minuter. Servera med kokt potatis och något grönt. Vi brukar oftast ha ärtor eller kokta morötter till :)

• millie2

En dag hos oss kan se ut så här!(barnen är 9år,2½ år,1 år)

Frukost:Nästan alltid fil/joggy och flinger.

lunch: Rester från gårdagens middag.

mellanmål:Makor,kräm,frukt lite olika.

kvällsmat: varierat

minstingen får välling innan säng dax!

Barn i den åldern vill gärna bestäma och kan äta dåligt men jag hade serverat det du ville och så hade dottern fått äta eller inte! barn svälter sig inte och äter när dom blir hungriga! lycka tillGlad        

• våreld

Här hemma har vi också en matvägrare. Som dessutom får tänder och vill äta ännu färre saker än annars.
    Det som funkar hos oss är tex: turkisk youghurt, havrefras, kokt äggvita (ratar äggulan), smörgås med mkt smör och osten bredvid. Mjölk. Körsbärstomater, köttbullar, lax, gurka, majs, pizza, pannkakor mm
    Det blir ju en del när man radar upp det förståss....
    Ibland kommer vi i osynk med mattiderna pga sovstunden då sonen 1,5 år sover under lunchen och sen inte vill äta lunch utan mellanmål och sedan inte vill ha middag men blir hungrig senare. Det blir väl bättre när de slutar sova på dagen.

Min strategi är att servera samma mat som till oss. Äter han inte det får han naturell yoghurt eller kanske banan. Har även märkt att det kan löna sig att servera tex frukt som efterrätt först för sedan kan både det ena och det andra slinka med av maten. Jag blir ju superfrustrerad när han inte äter men jag tror som Malin Alven säger. Nämligen att det inte lönar sig att strida om maten. Att man har igen det senare istället.

Till slut mitt tips på mellanmål som alltid funkar och som de står sig bra på nämligen smothie. Jag blandar turkisk, yoghurt, en skvätt grädde eller rapsolja, några frysta hallon samt en bit banan. Blir tillräckligt söt för att barnen äter det men ändå ett bra mellanmål. Iblan har jag i spenat, fryst mango eller en halv avokado för variation. Avokado ger superbra smothiekonsistens och märks inte om man har hallon i. Spenat ger ju en grön smothie men man kan ju testa. Min son gillar det.

Tack för andra bra tips!

• våreld

Sen har jag funderat på om jag som förälder tror att mitt barn behöver äta mer än vad det behöver. Dvs det jag lägger upp kanske är mycket mer än vad som egentligen behövs...

• Salome

Min dotter har också varit svår att få i mat. Hon är nu drygt 2 år och äter mycket bättre. En sak som fick henne att börja äta korv och köttbullar glatt var att ta en liten bit på gaffeln, doppa i ketchup och ge henne den. Då åt hon mer än tidigare.

• Salome

En annan sak jag kom på nu är att min dotter gärna vill ha smör (bregott) på det mesta. En stor klick smör på makaronerna som får smälta in, ett varmt ägg som delas på längden och en klick smör på som får smälta o.s.v. Det blir både god smak och saftigt.

• CrazyLady

Nu är inte min dotter en matvägrare, men något som är supergott till mellanmål är Pizzabullar
    Min dotter ÄLSKAR dem..

Du gör en vanlig pizzadeg, kavlar ut den till en stor fyrkant, smetar på ketchup & passerad tomat, strör på lite oregano
    Sen fyller du dem med skinka, bacon, svamp, ost, eller köttfärs, bacon och ost..

Eller fyller den med vad ni än gillar...

Rullar ihop den, skär ut bullar (som när du gör kanelbullar) lägger i bullformar, in i ugnen, 225 gr i ca 10 min eller tills bullarna fått färg

Sjukt gott och min 15 månaders dotter älskar dem

• CrazyLady

får jag fråga om ni låter er dotter äta själv eller matar ni henne?

om ni matar henne låt henne äta själv, min dotter äter MKT bättre sen hon fick börja äta själv, både med och utan bestick

Servera FÄRGGLAD mat.. grönsaker i alla dess färger, broccoli, majs, gurka, paprika, blomkål..

Frukostförslag:
    Smörgås med grönsaker att plocka själv, kanske lite frukt
    Pannkakor med färsk frukt, funkar även som mellis
    en brunch, med tex rostat bröd, stekt ägg & bacon, grönsaker, frukt (bra om man sover länge, tex på helgerna

Lunch:
    Mitt tips är att spara lite av gårdagens middag, så gör vi...

Mellanmål:
    Hemmagjord risifrutti
    Pizzabullar
    Smörgås och fruktsallad

Middag:
    Fyllda pannkakor (perfekta som lunch, kan ätas både kalla och varma)
    Hemmagjorda hamburgare med grönsaker och en god dressign
    Falukorv i ugn
    Korv stroganoff
    Chili con carne med fransbröd att doppa med

Servera grönsaker till middag och lunch, barn äter ju med ögonen, precis som vi..

• KRSn
    plastkotte skrev 2012-07-27 19:26:59 följande:
    Purlan: det sa sambon också men funkar sånt verkligen? Alltså att barn äter för att de är en speciell färg? Trodde att de måste väl vara för att hon gillar tomatsås.
    Oh ja,visst funkar sånt! Vår son hade en period, på en månad ungefär, då han BARA ville
    ha burkmat. När han vilade på fm innan lunch så lagade jag mat och blandade ihop och tryckte ner 
    i en burk. När han sen vaknade "öppnade" jag burken framför honom och hällde upp på en tallrik,
    värmde och han MUMSADE på, glatt ovetandes om vad mamma sysslat med när han sov ;) 
Svar på tråden Era bästa tips på frukost lunch och middagar till barn mellan 1-2 år.