• Anonym (Frugan)

Sterilisiering för man och frysa ned spermier?

Vi funderar på vilken preventivmetod vi ska välja nu när vi är "klara" med barnafödandet. Jag klarar inte av hormoner och har testat det mesta innan vi fick barn och har alltid mått väldigt dåligt av alla de sorters hormonpreparat jag provat.

Så idag gick vi igenom listan med preventivmedel och strök de som inte är aktuella. Det blev bara sterilisering kvar förutom kondom....

Den fundering vi har är om man kan vända sig någonstans och få spermier frysta i fall att något händer och man vill få en ny chans till barn? Inte skaffa ett till för skoj skull alltså utan mer som en försäkring om något händer något av barnen. Någon som vet? Eller har någon information alls om nedfrysning av sperma samt regler kring detta?

• Svar på tråden Sterilisiering för man och frysa ned spermier?
  • Karriis

Men tänk om ni bestämmer er för barn, mannen är steriliserad och har fryst sperma.
    Du kanske inte blir gravid på en gång, utan det krävs flera försök. Eller missfall?
    Jag personligen skulle inte våga riskera det :(

Spiral? Det är väl inte hormoner i kopparspiral? :)

• Anonym (Frugan)

Vi ska inte ha fler barn utan det är bara så att det inte är så slutgiltigt ifall att något händer med något av barnen. Så som sagt, inte fler barn för "skoj skull" utan mer om det värsta skulle hända och vi förlorar ett eller något liknande scenario.

Nej, kopparspiral är inte ett alternativ för mig tyvärr.

• Anonym (M)

Det är väl möjligt att ta spermier direkt från pungen för ett IVF försök, så är inte nödvändigt att frysa ner i samband med steriliseringen.

• Anonym (Frugan)

Åh, det lät ju bra :)

Ska kolla upp det lite noggrannare och sen får vi se hur det blir, tanken är inga fler barn som sagt, men om något skulle hända... Då vill vi på något sätt ha en sista chans ändå.

• Kattdamen

Det kanske är bättre att du steriliserar dig då? Du har ju äggen kvar ganska bra ändå.

En kopp te, tack.
Svar på tråden Sterilisiering för man och frysa ned spermier?