Inlägg från: Anonym (Förskolestudent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskolestudent)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Jag studerar till förskollärare och möter därför barn med många olika bakgrunder och med olika familjekonstellationer. Upplever många gånger att barn som lever tillsammans med en bonusförälder kallar bonusförälder för mamma/pappa, trots att den biologiska föräldern finns i livet och att de bor växelvis.

Ni som har separerat från era barns andra förälder, hur ställer ni er till att ert barn kallar er expartners nya partner för mamma/pappa? Hur önskar ni att förskolepersonal ställer sig till detta? Bör de acceptera det barnet kallar bonusföräldern, eller ska de poängtera att det inte är "den riktiga pappan/mamman"?

Jag är själv uppvuxen i en klassisk "kärnfamilj", liksom mina barn, därför anser jag att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag själv kommer ut i verksamheten.

• Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?
    hellokill3r skrev 2012-07-27 18:15:00 följande:
    Det är väl upp till familjen och till barnet att avgöra huruvida det är okej eller inte, förskolepersonal ska (och får inte) öht inte lägga värderingar bakom barnens familjeförhållanden så att rätta ungarna kommer du nog inte få göra om inte en familj specifikt ber om det.
    Nej, jag kommer inte vara där som någon sort polis, men jag undrar mer om man bör säga "din andra pappa" eller "din riktiga pappa", om det är något man ställer fråga om. Ibland blir det ju så att en diskussion uppstår där man diskuterar familjen, eller där barnen pratar om sin familj.
    Anonym (Inget fel) skrev 2012-07-27 18:13:16 följande:
    Ähh det är väll inget fel med det.
    Det är OK för dig att ditt barn kallar ditt ex nya för mamma/pappa?
    Coruscant skrev 2012-07-27 18:22:49 följande:
    Använd ALDRIG ordet "riktig" pappa! För vad i helvete betyder det???
    Det är en annan intressant fråga faktiskt. Om en bonusförälder är mer pappa (manlig förebild) än den biologiska fadern så är det givetvis bonusföräldern som är mer pappa en biopappan.

Jag uttryckte mig klumpigt, kunde ju ha skrivit biologisk pappa i stället, men i och med att det rörde sig om små barn så undrade jag om "riktig pappa" hade varit lättare att... uttrycka sig?

Jag lägger absolut inga värderingar om hur barnens familjekonstellationer ser ut, jag är otroligt glad om jag ser att barnen har goda hemförhållanden oavsett om det innefattar den klassisk kärnfamiljen eller om barnet har två pappor och två mammor. För mig är det dock ljusår bort angående bonusfamiljeförhållande då varken jag eller min man har växt upp i den typ av familjeförhållande. Jag försöker skapa mer förståelse för mig själv.

Jag lämnar tråden nu och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, var absolut inte meningen med min trådstart. Förmodligen formulerade jag mig klumpigt också.
    Jag vill bara poängtera att Anna, 3 år, gärna får ha 3 mammor och 4 pappor bara hon har har det bra. Jag finns i framtiden på förskolan för barnet, den tid denne är där och bryr mig faktiskt inte om hur familjekonstellationen ser ut.
    Jag undrade bara om man bör göra någon skillnad på bonusföräldrar i tal, och bioföräldrar. Exemplet som Mamma Linda till en bonusmamma, var ett bra ex på det jag ville fått fram...

Lufsan skrev 2012-07-27 18:41:02 följande:
    Fast att säga så kan du ju inte göra. Det är ju uppenbart att du har väldigt mycket värderingar i vad som är en pappa. Det är väl inget fel i det egentligen. Men du behöver bli uppmärksam på hur du tänker så att du kan välja bort dessa tankar i din yrkesroll. 
    Ja, lite det som var tanken med min tråd...
    Lufsan skrev 2012-07-27 18:47:11 följande:
    Hur menar du nu? Du vill ju lämna tråden nu. Om du vill möta dina värderingar och tankar så tycker jag att du ska göra det. 
    Ja, men jag känner att jag inte lyckas formulera mig rätt och då blir det ingen bra diskussion.

För nån som undrade om jag inte får lära mig detta under min utbildning: nej, inte än. Jag har endast gått i en termin och har således tre år kvar på universitetet.
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?