• Anonym (J)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Det är barnet som berättar för dig om det ser sin bonus som mamma eller pappa. Det enda du behöver göra är att acceptera barnets syn på sin familj.

Min bonuspappa är den man jag kallas pappa och han är min "riktiga" pappa på alla sätt som räknas. Om barnet kallas sin bonus för mamma eller pappa kan du nästan förutsätta att de vuxna är med på det hela. Barn är väldigt känsliga för hur bioföräldrarna uppfattar att man kallas någon annan för mamma/pappa. Min biologiska pappa blev skitarg när jag kallade pappa för "pappa" och så länge som jag brydde mig om min biologiska pappas åsikt så vrickade jag tungan av mig för att inte kalla min bonus för pappa.
    Min egen tös var äldre än mig när jag blev ihop med min sambo, så hon kallar honom inte för pappa men så snart hon presenterar honom för folk så säger hon att det är hennes pappa. 

• Anonym (J)
    Vinterankan skrev 2012-07-27 19:01:24 följande:
    Oj vilka påhopp på ts. Varför blir ni så arga? Det är väl jättebra att hon frågar eftersom att det kan vara en känslig fråga och hon själv inte har någon egen erfarenhet. Men för att svara på ts fråga så är det väl aldrig fel att bara säga namnet. Min farfar hade en ny fru och hon var aldrig farmor trots att hon var gift med farfar redan när jag föddes, farmor var farmor och farfars fru tilltalades och pratades om med namn (och hon var älskad av alla så det var inget avståndstagande i det). Min bästa väns bonuspappa var rätt och slätt Åke. Inte pappa Åke, inte pappa, inte låtsaspappa utan bara hans namn. Och han var också med i bilden tidigt och som en riktig pappa för henne.
    Om man vänder på det då. 
    Om folk hade försökt tvinga dig att säga farmor till din farfars fru, Vad hade du känt då?

Om ett barn uppenbart känner att denna människa är deras mamma/pappa ligger det då på någon annan att påpeka att denna inte är deras "riktiga" förälder? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tycker det är fel) skrev 2012-07-27 19:24:39 följande:
    Tycker inte man behöver sätta en "mamma" el "pappa" stämpel bara för vara en god förälder. Jag skulle bli skitsne om min dotter kommer hem och kallar sin bonus "mamma" för mamma, räcker det inte med personens namn??
    Enligt min syn på saken så är det upp till barnet vad den vill kalla sin bonus.

Skulle min dotters pappa varit närvarande och haft en tjej som min stora kallade mamma hade jag välkomnat det. Likadant om sambon och jag skulle sära och han träffar en ny så skulle jag också valkomna det, så länge det är BARNETS val att säga så. Det skulle bara vara ett kvitto för mig att det är en bra tjej då mamma är ett väldigt speciellt ord att kalla någon.

Därmed inte sagt heller att bara namnet är fel, utan snarare att det finns inget fel så länge det är barnets val. 
  • Anonym (J)
    Snusklubba skrev 2012-07-28 12:38:08 följande:
    Jag skulle inte acceptera om mina barn kom hem och kallade en eventuell bonusmor för mamma. Jag är deras mamma, ingen annan. Likaså att jag inte skulle acceptera att dom kallade en eventuell bonusfar för pappa. Dom har en pappa.

Om jag fick höra av deras förskolepersonal bonusföräldrarna kallades för mamma/pappa skulle jag säga till dom att det inte är ok. Och hoppas att personalen lyssnade på det.

Mina barns pappa har samma syn som jag i det här. Ja, vi är skilda. 
    TS fråga var om barnet kallade bonus för mamma/pappa om det var hennes uppgift att rätta.
    Lenche skrev 2012-07-28 12:31:47 följande:
    Usch så många aggressiva och anklagande svar ts fick. På vilket sätt hjälper era bittra och attackerande svar ts till insikt?
    Jag misstänker att jag inte är den enda som fått höra att min pappa inte är mig "riktiga" pappa. Är jag bitter, nja. Men det är väldigt jobbigt att gång på gång behöva försvara varför jag kallar en man som jag inte delar biologi med för min RIKTIGA pappa. Sen högg väl iofs inte jag värst.
  • Anonym (J)
    Snusklubba skrev 2012-07-28 12:46:42 följande:
    Även hur man som förälder själv ställer sig till det. Eller du läser det du vill?
    Ärligt talat, min personliga åsikt är att

1: En pedagog som inte vet ska inte rätta barnet om denna kallar bonus för mamma/pappa.

2: En pedagog som vet hur föräldrarna ställer sig till det i första hand ska berätta för föräldrarna så dom får prata om det då det är en väldigt känslig fråga. Om detta fortsätter visst då antar jag att föräldrarna vill "rätta" barnet. Men då är ordet "riktiga" ett som man vill undvika som pesten.

Men jag tror däremot man gör barnet en otjänst om man inte låter den uttrycka känslan som säkerligen legat och grott länge innan barnet kallas sin bonus mamma/pappa. Det är inget som man bara kommer på en dag att man säger så. 
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?