• Anonym

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

lyssna in vad barnet kallar personen!

jag har vart med om ett bar som sa
    pappa om pappa
    och pappa x (namn) om farfar

vet inte varför med då sa jag såklart när farfar skulle hämta att "idag kommer pappa x" :)

• Anonym
    Anonym (J) skrev 2012-07-27 20:12:09 följande:
    Enligt min syn på saken så är det upp till barnet vad den vill kalla sin bonus.

Skulle min dotters pappa varit närvarande och haft en tjej som min stora kallade mamma hade jag välkomnat det. Likadant om sambon och jag skulle sära och han träffar en ny så skulle jag också valkomna det, så länge det är BARNETS val att säga så. Det skulle bara vara ett kvitto för mig att det är en bra tjej då mamma är ett väldigt speciellt ord att kalla någon.

Därmed inte sagt heller att bara namnet är fel, utan snarare att det finns inget fel så länge det är barnets val. 
    Det beror väl på vad bonusföräldern tycker. Min bonus ville kalla mig mamma och jag tyckte det kändes helt fel och barnet får använda sig av mitt namn. Lika så kände mina barn att dom inte ville bli kallade "låtsasbror" och nu får bonus även kalla dom vid sina namn. Vad bonus kallar dom för när vi inte hör struntar jag i men här vill vi bli kallade vid våra namn
  • Anonym

Det är väl för fan inte förskolepersonalens jobb att rätta barnen i vad de kallar sina föräldrars respektive? Köp barnens ord helt enkelt!

• Anonym

Jag väljer att vara anonym då biomamman kanske läser...

Min bonus som är 3 år kallar mig för mamma. Han är väldigt sen med språket och jag tror att han mest tar efter min dotter som är 5. Dessutom så är jag den enda "mamman" i hans liv just nu. Biomamman får inte träffa sin son pga att hon är psykiskt sjuk.

Jag vill att han kallar mig för mitt namn. Men eftersom jag heter "mamma" för dottern och "älskling" för sambon så är det säkert inte helt lätt för honom. Det kanske kommer senare. Förskolan verkar tycka det är fel, för dom tillrättavisar honom när han kallar mig mamma.

Skulle min dotter kalla sin bonusmamma för mamma skulle jag bli lite ledsen faktiskt. Men hon är väldigt mammakär och vet mycket väl vilka som är mamma, pappa, låtsasmamma och låtsaspappa. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 06:14:59 följande:
    Jag väljer att vara anonym då biomamman kanske läser...

Min bonus som är 3 år kallar mig för mamma. Han är väldigt sen med språket och jag tror att han mest tar efter min dotter som är 5. Dessutom så är jag den enda "mamman" i hans liv just nu. Biomamman får inte träffa sin son pga att hon är psykiskt sjuk.

Jag vill att han kallar mig för mitt namn. Men eftersom jag heter "mamma" för dottern och "älskling" för sambon så är det säkert inte helt lätt för honom. Det kanske kommer senare. Förskolan verkar tycka det är fel, för dom tillrättavisar honom när han kallar mig mamma.

Skulle min dotter kalla sin bonusmamma för mamma skulle jag bli lite ledsen faktiskt. Men hon är väldigt mammakär och vet mycket väl vilka som är mamma, pappa, låtsasmamma och låtsaspappa. 
    Kan tillägga att jag kom i i bonusens liv när han var 1,5 ungefär.
  • Anonym

Barn i en viss ålder kallar alla kvinnnor för mamma, som om det är en koll på könet.. De kollar om personen de har framför sig är en 'mamma' eller en 'pappa' och då brukar ju barnen rättas. Vilket är rätt om man gör det på rätt sätt.

Men det är en helt annan sak med en bonusförälder, denne har ju klivit in som uppfostrande part så att säga och om min bonus säger mamma till mig så är jag ok med det OM pappan är det och om mina barn är det. Annars får det bli mitt namn, ev mamma + mitt  namn.

• Anonym
    Anonym (bonus) skrev 2012-08-05 06:42:29 följande:

Fortfarande är det jättestor skillnad på att vara mamma och bonusmamma, däremot har barn en del ganska långt upp i åldrarna svaårt att hålla isär begreppen, min bonus (5 år) kom och frågade hur det låg till om jag var mamma hemma hos pappa eller hur det egentligen låg till, förklarade hur det låg till.

Finns det en fungerande mamma finns det ingen anledning att uppmuntra bonusbarnen att kalla pappans nya för mamma. Att inte bli kallad mamma gör ju inte att man betyder mindre för barnet.
    Absolut inte, jag bryr mig inte om vad bonusbarnet kallar mig så länge det inte är kärring, häxa el liknande. Däremot är BARNENS känslor i det hela viktigt för mig.
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?