• Iam

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Snusklubba skrev 2012-07-28 12:38:08 följande:
    Jag skulle inte acceptera om mina barn kom hem och kallade en eventuell bonusmor för mamma. Jag är deras mamma, ingen annan. Likaså att jag inte skulle acceptera att dom kallade en eventuell bonusfar för pappa. Dom har en pappa.

Om jag fick höra av deras förskolepersonal bonusföräldrarna kallades för mamma/pappa skulle jag säga till dom att det inte är ok. Och hoppas att personalen lyssnade på det.

Mina barns pappa har samma syn som jag i det här. Ja, vi är skilda. 
    Men om ditt barn VILL kalla sin bonusförälder för mamma? 
    Om det är en önskan hos ditt barn?
    Hur gör du då?
    Går din känsla före barnets i det läget?  
  • Iam
    Snusklubba skrev 2012-07-28 13:10:22 följande:
    Ja, i det läget går min känsla för det före barnets. Faktiskt. Liksom jag bestämmer vem dom ska pussa på munnen. Även där går jag in och begränsar.

Sen kan jag inte se hur det skulle bli så, då dom har både mig och sin far väldigt närvarande. 
    Oki. Du avgör alltså vem dina barn får pussa? 
    Hur avgör du vem dom får pussa och inte?
    Får dom pussa farfar? For dom pussa bonusmamma? Får dom pussa bonuspappa? Mormor? Kusin? Bästa kompis?
    Och du avgör hur dina barn får känna?
    För om det inte passar dig så är det fel? Hur förmedlar du det till dina barn utan att kränka deras integritet och deras egna vilja? 
  • Iam
    mbeki skrev 2012-07-28 13:25:18 följande:
    "Utan att kränka deras integritet och deras egna vilja"... Oh brother. Sånt vidrigt flumsnack. Det är inte förälderns uppgift att i alla lägen respektera barns (dagisbarns!) "integritet och egna vilja".
    Hur menar du nu? 
    På vilket sätt ska en förälder inte respektera ett barns integritet så länge det inte handlar om något som är skadligt?
    I detta fallet handlar det om osäkra föräldrar, inte något som är farligt.  
  • Iam
    mbeki skrev 2012-07-28 13:39:43 följande:
    Föräldrar ska lära sina barn sunda värderingar. Har man redan misslyckats med att hålla ihop ett äktenskap så ska man inte förvärra situationen genom att försöka påskina att en styvförälder är samma som en förälder.
    Det handlar inte om att låta påskina något. 
    Barn vet vems deras föräldrar är, det är inget man behöver lära dom. 
    Men om ett barn gärna vill ha två pappor, eller två mammor, eller tre eller fyra. 
    Eller ingen för den delen... 
    Ja då finns det en anledning. 
    Jag anser inte att jag har rätt att säga nej till den anledningen enbart pga att det känns fel för mig.

Min bonusdotter har i flera omgångar velat kalla mig mamma. Det har inte känts rätt för mig, alls. Men inte har jag då sagt blankt nej, då har vi diskuterat varför. Sen har det runnit ut i sanden och jag är fortfarande "NN"
    Men om hon hade ett argument som jag inte kan argumentera bort, då anser inte jag att jag har rätt att kränka hennes känslor för att jag inte håller med. I det läget är det min sak att vara vuxen och inse att om det är viktigt för henne så får det vara så. 

Det är att sätta barnet i första rummet. 
    Det du förespråkar är att sätta sig själv i första rummet. En frihet man till viss del avsäger sig när man tar in barn i sitt liv. 
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?