Inlägg från: Anonym (bonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonus)

Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?

Anonym skrev 2012-08-05 06:21:30 följande:
    Barn i en viss ålder kallar alla kvinnnor för mamma, som om det är en koll på könet.. De kollar om personen de har framför sig är en 'mamma' eller en 'pappa' och då brukar ju barnen rättas. Vilket är rätt om man gör det på rätt sätt.

Men det är en helt annan sak med en bonusförälder, denne har ju klivit in som uppfostrande part så att säga och om min bonus säger mamma till mig så är jag ok med det OM pappan är det och om mina barn är det. Annars får det bli mitt namn, ev mamma + mitt  namn.

Fortfarande är det jättestor skillnad på att vara mamma och bonusmamma, däremot har barn en del ganska långt upp i åldrarna svaårt att hålla isär begreppen, min bonus (5 år) kom och frågade hur det låg till om jag var mamma hemma hos pappa eller hur det egentligen låg till, förklarade hur det låg till.

Finns det en fungerande mamma finns det ingen anledning att uppmuntra bonusbarnen att kalla pappans nya för mamma. Att inte bli kallad mamma gör ju inte att man betyder mindre för barnet.
Svar på tråden Att kalla en bonusförälder för mamma eller pappa, rätt eller fel?