• rasnica

Aktivitetsersättning

Det är så här. Jag är 21 år gammal och har sedan januari 2012 aktivitetivitetsersättning vid förlängd skolgång från försäkringskassan. Det är så här nu att i augusti tänkte jag avsluta mina studier helt. Jag klarar inte av med studier eller med något arbete just nu. Mår psykisk dåligt. Förra veckan ansökte jag och lämnade in ansökan till FK  om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga och ska träffa min läkare på öppenvård nu på måndag och be honom skicka ett nytt läkarutlåtande till FK. 

Vet någon här på familjeliv om jag kan ha rätt till aktvitetsersättning vid förlängd skolgång även om jag inte börjar skolan i augusti ...kan jag ha denna ersättning tills jag väntar på utredningen om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga. För om jag inte får efter augusti några pengar tills jag väntar på utredningen om ersättningen vid nedsatt arbetsförmåga hur ska jag klara mig då dem månaderna utredningen pågår. Läste att det kan ta 3 till 4 månader tills dem hämtar beslut.

Kan också tillägga att under vårterminen både jag i en annan stad på skolan och nu är jag hos en kompis..eftersom jag mår så dåligt tänkte jag inte tillbaka o bo på skolan/internat utan sökte en lägenhet o 30 september  var den ledig så jag fick flytta in 1 oktober..men hur ska jag flytta in om jag ska inte ha någon inkomst tills utedningen pågår?? Hoppas bara att utredningen kommer gå fort... Ohhh det här är väldigt jobbig t och stressande verkligen.  Kan någon som vet eller haft liknande förklara??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-01 13:07
    Har varit nu i måndags hos läkaren och han skulle skicka ett läkarutlåtande till FK ...

Ska få sista aktivitetsersättning vid förlängd skolgång den 18 augusti...sedan får jag fråga om tillfälligt aktivitesersättning..eller via soc, jag ska se hur det blir under handläggningstiden om aktivitetsersättning vid nedsatt arbets förmåga...

• Svar på tråden Aktivitetsersättning
  • Vitamin
    Binibü skrev 2012-07-31 21:38:19 följande:
    Ångest, problem med yttre världen och människor.
    Räknas din diagnos som kronisk eller tror man att du kan bli "frisk/botad/symptomfri"?
  • Vitamin

Det blir trådkapning av detta...

Jag undrar över era diagnoser, för min dotters räkning.

Jag förslog att hon skulle söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.
    Hon har pga sjukdom (bl a depression) missat två år av gymnasiet och kommer inte att gå ut förrän hon fyller 21.
    Själv tror hon inte att hon kommer beviljas eftersom hon är så mycket bättre nu så hon klarar skolan. Och det är ju en massa trassel med papper som ska fyllas i och intyg som ska fram, så hon tror att det inte är värt besväret...

Hon ringde till fk o frågade, men de vill inte ge någon som helst ledtrådar.

• rasnica
    Vitamin skrev 2012-07-31 21:45:30 följande:

Hon har pga sjukdom (bl a depression) missat två år av gymnasiet och kommer inte att gå ut förrän hon fyller 21.
    Själv tror hon inte att hon kommer beviljas eftersom hon är så mycket bättre nu så hon klarar skolan. Och det är ju en massa trassel med papper som ska fyllas i och intyg som ska fram, så hon tror att det inte är värt besväret...

jag tror hon kommer att få..hon behöver dock ett studieplan från skolan ..som tyder på hur länge hon ska gå i skolan...
  • Emmixen
    Vitamin skrev 2012-07-31 21:45:30 följande:

Jag har haft aktivitetsersättning för förlängd skolgång i och med att jag gått på Riksgymnasiet för rörelsehindrade, där jag gick 4 år istället för 3. Det hade aldrig varit problem för någon elev att få, fick jag höra från skolans habilitering. Det enda man behöver är ett intyg från skolan där de skriver att jag går ett extra år och varför, sen får man det beviljat. Jag har inte heller haft problem i skolan, så bara för att hon klarar skolan betyder det inte att det kommer avslås! Det är absolut värt att söka.

Att sedan få aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga (återkopplar till TS) är betydligt svårare.  
    - www.emmixen.se - en tjugoårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • rasnica
    Emmixen skrev 2012-08-01 13:06:41 följande:
    Jag har haft aktivitetsersättning för förlängd skolgång i och med att jag gått på Riksgymnasiet för rörelsehindrade, där jag gick 4 år istället för 3. Det hade aldrig varit problem för någon elev att få, fick jag höra från skolans habilitering. Det enda man behöver är ett intyg från skolan där de skriver att jag går ett extra år och varför, sen får man det beviljat. Jag har inte heller haft problem i skolan, så bara för att hon klarar skolan betyder det inte att det kommer avslås! Det är absolut värt att söka.

Att sedan få aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga (återkopplar till TS) är betydligt svårare.  
    Jo har ansökt så vi får se vad som händer...klarar verkligen inte av med studier...det vart en hel del bråk på skolan pga att jag mår dåligt...så jag hoppas jag får...
  • Emmixen
    rasnica skrev 2012-08-01 13:09:56 följande:
    Jo har ansökt så vi får se vad som händer...klarar verkligen inte av med studier...det vart en hel del bråk på skolan pga att jag mår dåligt...så jag hoppas jag får...
    Klarar du att arbeta? Ett arbete som är anpassat efter dina förutsättningar? Det är enbart det de bedömer, själva arbetsförmågan, när det handlar om den typen av aktivitetsersättning. KAN du arbeta 100% får du ingen, kvittar om du har sysselsättning eller ej... Precis diskuterat detta med FK och jag har ändå väldigt omfattande diagnos, bra intyg osv.
    - www.emmixen.se - en tjugoårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • rasnica

Kan inte arbeta eftersom jag har inte gymnasiekompetens ...har aldrig arbetat...Tänkte i såfall om jag nu får beviljad aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga att jag ska gå på en kurs som t.ex måla matlagningskurs i en..eller två timmar då det inte blir som i skolan 8 timmar då det i grupper lätt jag blir lätt arg när någon säger något... JAG ÄR BIPOLÄR SOM KAN GÖRA ATT JAG  GAPAR O SKRIKER SÅ JAG FUNGERAR DÄRFÖR INTE I STORA GRUPPER..

• rasnica
    Emmixen skrev 2012-08-01 17:39:54 följande:
    Klarar du att arbeta? Ett arbete som är anpassat efter dina förutsättningar? Det är enbart det de bedömer, själva arbetsförmågan, när det handlar om den typen av aktivitetsersättning. KAN du arbeta 100% får du ingen, kvittar om du har sysselsättning eller ej... Precis diskuterat detta med FK och jag har ändå väldigt omfattande diagnos, bra intyg osv.
    Man kan liksom inte utföra arbete heller?? Hur ska man klara arbete när man har en psykisk sjukdom som gör en lätt irriterad eller arg o börjar bråka, så det betyder att jag har problem med yttre världen..Framförallt när allt är svart o jag faller i depression o inte vill leva vill bara dö o ta alla mediciner.....hur ska man då kunna tänka på arbetet? Tror FK måste också räkna den psykiska ohälsa också o inte bara den fysiska...
  • Emmixen

Jag pratar inte bara om fysisk ohälsa, jag pratar om huruvida man kan utföra ett arbete eller inte. Om det är så att du inte kan arbeta pga din psykiska ohälsa är det absolut ett gott skäl att söka aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga, det har du helt rätt i! Om du går en kurs på låt oss säga 25% kan du ansöka om 75% aktivitetsersättning, exempelvis. En kurs är sysselsättning. Jag själv har 50% aktivitetsersättning från och med juni 2012, för tillfället arbetslös (juni till september), börjar arbeta 50% i september och kommer därmed ha "full" inkomst (50% från FK och 50% i lön).

• rasnica
    Emmixen skrev 2012-08-01 20:43:28 följande:
    Jag pratar inte bara om fysisk ohälsa, jag pratar om huruvida man kan utföra ett arbete eller inte. Om det är så att du inte kan arbeta pga din psykiska ohälsa är det absolut ett gott skäl att söka aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga, det har du helt rätt i! Om du går en kurs på låt oss säga 25% kan du ansöka om 75% aktivitetsersättning, exempelvis. En kurs är sysselsättning. Jag själv har 50% aktivitetsersättning från och med juni 2012, för tillfället arbetslös (juni till september), börjar arbeta 50% i september och kommer därmed ha "full" inkomst (50% från FK och 50% i lön).
    Okej....
  • Binibü

Vitamin: det är ju inte min diagnos, men den är permanent fast kan alltid förbättras :)

• Vitamin
    Binibü skrev 2012-08-02 00:15:04 följande:
    Vitamin: det är ju inte min diagnos, men den är permanent fast kan alltid förbättras :)

Det är en av mina funderingar. Kan man få aktivitetsstöd vid förlängd skolgång, för att man har varit sjuk tidigare, men nu fungerar "normalt" igen?
    Själva ursprungsproblematiken är borta...

Det här intyget från skolan, räcker det med att de skriver att hon är elev där och att hon beräknas vara inskriven till utbildningen slut, xx/xx-2015?

• Binibü

Jag kan inte lova något, men tror att det ska gå, samt att det ska räcka med det. Prata med någon där och fråga, och lycka till!

• Emmixen

Aktivitetsersättning och aktivitetsstöd är olika saker.

Aktivitetsersättning: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3H2NTIAKIoEKDHAARwN8-h1NYfrxKCBgf7h-FFgJPhegmeFoZmjgaegRYhjo5xTk4m2KoQDDDX4e-bmp-gW5oREGmQHpANvgI5Q!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTVMy/

Aktivitetsstöd: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsstod/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3B1NTYAKIoEKDHAARwM0_Y5mhgaehh4hhoF-TkEu3qZQ_XgUELA_XD8KrASfCwi5wc8jPzdVvyA3NMIgy0QRABl4Qx8!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTTI0/  

Svar på tråden Aktivitetsersättning