Aktivitetsersättning
Det är så här. Jag är 21 år gammal och har sedan januari 2012 aktivitetivitetsersättning vid förlängd skolgång från försäkringskassan. Det är så här nu att i augusti tänkte jag avsluta mina studier helt. Jag klarar inte av med studier eller med något arbete just nu. Mår psykisk dåligt. Förra veckan ansökte jag och lämnade in ansökan till FK om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga och ska träffa min läkare på öppenvård nu på måndag och be honom skicka ett nytt läkarutlåtande till FK.
Vet någon här på familjeliv om jag kan ha rätt till aktvitetsersättning vid förlängd skolgång även om jag inte börjar skolan i augusti ...kan jag ha denna ersättning tills jag väntar på utredningen om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga. För om jag inte får efter augusti några pengar tills jag väntar på utredningen om ersättningen vid nedsatt arbetsförmåga hur ska jag klara mig då dem månaderna utredningen pågår. Läste att det kan ta 3 till 4 månader tills dem hämtar beslut.
Kan också tillägga att under vårterminen både jag i en annan stad på skolan och nu är jag hos en kompis..eftersom jag mår så dåligt tänkte jag inte tillbaka o bo på skolan/internat utan sökte en lägenhet o 30 september var den ledig så jag fick flytta in 1 oktober..men hur ska jag flytta in om jag ska inte ha någon inkomst tills utedningen pågår?? Hoppas bara att utredningen kommer gå fort... Ohhh det här är väldigt jobbig t och stressande verkligen. Kan någon som vet eller haft liknande förklara??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-01 13:07
Har varit nu i måndags hos läkaren och han skulle skicka ett läkarutlåtande till FK ...
Ska få sista aktivitetsersättning vid förlängd skolgång den 18 augusti...sedan får jag fråga om tillfälligt aktivitesersättning..eller via soc, jag ska se hur det blir under handläggningstiden om aktivitetsersättning vid nedsatt arbets förmåga...