• Anonym (Östrogen)

Torr och irriterad = klåda. Tips?

Jag slutade amma för lite mindre än en månad sedan. Barnmorskan förklarade på efterkontrollen att jag var väldigt irriterad i slemhinnorna pga östrogenbrist. Och eftersom jag hade en sådan väldig klåda så köpte jag Ovesterin, och blev genast hjälpt.

Eftersom jag inte hade besvär längre så slutade jag med den. Det var nog dumt för de senaste två dagarna har jag varit illröd där nere och haft en klåda som jag inte kan beskriva i ord. Har börjat med krämen igen men det tar ju några dagar innan det hjälper. jag behöver hjälp med klådan NU! Någon som har några tips? Tog en blöt bomullstuss och gnuggade emot...men det är så irriterat att det började blöda. Något som man har hemma?

Det stramar och svider när jag ska göra knipövningar också, så det verkar även vara irriterat i slidan. Hittade en tub Xylocain. Det hjälpte i en halvtimme och började bränna (hellre det än klåda, men tror inte det är så bra att använda om det bränns). Finns det någonting annat jag kan göra?

• Svar på tråden Torr och irriterad = klåda. Tips?
  • Anonym (Östrogen)
    view skrev 2012-07-27 22:51:07 följande:
    Filmjölk funkar

Fast det är ju mot svamp.
  • Anonym (Östrogen)
    Liniz77 skrev 2012-07-27 23:21:55 följande:
    Olivolja!

Testade det förra gången, men det hjälpte inte. Men visst, kan ju testa det igen och se om det hjälper nu
  • Liniz77

Testa daktacort. Eftersom du har så sköra slemhinnor kan du ävenlätt få svamp. Har din mens återkommit? Tänker på hormonerna...
    Daktacort o cortimyk är klådstillande pga cortison o svamphämmande.

• Pluppe E

Filmjölk svalkar vilket lindrar klådan! Har själv problem med torra slemhinnor, höll på i år och behandlade mig mot svamp tills jag fick svaret att det skulle jag absolut inte göra eftersom det bara förvärrade.. Mitt knep är mandelolja från apoteket, och att lufta OFTA! :)

• view

Luffat är jätte bra ja kan inte sova med underkläder då får ja klåda utan sover naken

• Anonym (Östrogen)
    Liniz77 skrev 2012-07-29 23:27:48 följande:
    Testa daktacort. Eftersom du har så sköra slemhinnor kan du ävenlätt få svamp. Har din mens återkommit? Tänker på hormonerna...

Daktacort o cortimyk är klådstillande pga cortison o svamphämmande.

Nej den har inte kommit tillbaka. Ska kolla upp det du föreslog. Tsck för tipsen.

Seriöst, kan man gå till gynakuten eller något för det här? Står inte ut! Det brukar vara ca 6 veckors väntetid till gybekolog här...
  • Anonym (Östrogen)
    Pluppe E skrev 2012-07-29 23:34:43 följande:
    Filmjölk svalkar vilket lindrar klådan! Har själv problem med torra slemhinnor, höll på i år och behandlade mig mot svamp tills jag fick svaret att det skulle jag absolut inte göra eftersom det bara förvärrade.. Mitt knep är mandelolja från apoteket, och att lufta OFTA! :)

Det låter kladdigt. Är det inte bättre med en isbit då rller vatten? Eller kanske Aloe Vera som har stått i kylen?

Varför man använder filmjölk eller yoghurt när man har candida är för att de probiotiska bakterierna hämmar tillväxten av jästsvampen...kan man säga. Det finns såvitt jag vet ingen forskning som stödjer att filmjölk för utvärtes bruk skulle vara svampdödande. Däremot är det väldigt bra att äta det, även för tarmarna där candida finns. Probiotika stärker även immunförsvaret.
  • etthjerta
    Anonym (Östrogen) skrev 2012-07-31 00:15:30 följande:

Det låter kladdigt. Är det inte bättre med en isbit då rller vatten? Eller kanske Aloe Vera som har stått i kylen?

Varför man använder filmjölk eller yoghurt när man har candida är för att de probiotiska bakterierna hämmar tillväxten av jästsvampen...kan man säga. Det finns såvitt jag vet ingen forskning som stödjer att filmjölk för utvärtes bruk skulle vara svampdödande. Däremot är det väldigt bra att äta det, även för tarmarna där candida finns. Probiotika stärker även immunförsvaret.
    Vatten är nog inte särskilt bra att använda mot torra slemhinnor då det är väldigt uttorkande! Jag har hört att vitt vaselin ska vara bra mot torra slemhinnor men har inte provat det själv så kan inte uttala mig Glad
  • Pluppe E

Filmjölk svalkar som sagt väldigt skönt! Kladdigt blir det, man kanske inte behöver ligga i sängen utan kanske i badkaret eller duschen..

Aleo Vera skulle jag aldrig använda nere i underlivet.. Och som etthjerta skrev vatten torkar bara ur underlivet!

• Smörblomman78

Har du provat apotekets intimserie? Deras tvättäkta och fuktkräm är jättebra vid torrt underliv, om det ej är svamp eller ngt sådant.

Stolt Mamma till två Prinsessor på jorden och en liten Prins i himlen.
  • Anonym (Östrogen)

Det är bra nu igen, men tack ändå för alla svar.

Svar på tråden Torr och irriterad = klåda. Tips?