• TigerLinn

vilken storlek och modell på vinteroverall skulle ni köpt?

jag har börjat fundera på vinterkläder. vår son som är 4 månader väger i dag ca 8,5 och är ca 65 cm lång.(lite osäker på längden kan varit 67 också.

vi bor i norrland och jag funderar först på vilken typ av overall man ska köpa. en vanlig overall eller en flees?
    det känns som en flees är mer mjuk och smidig och han kommer ju inte kunna gå i vinter.. han blir 1 år i april. krypa eller liknande kan de ju vara men de behöver han ju inte göra utomhus i snön? eller tänker jag fel?

sedan är de ju detta med storleken. man vill inte att de ska  drunka i den i början av vintern samtidigt som vi gärna undviker att behöva köpa två  st denna vinter om vi kan.

vilken storlek skulle ni satsa på? 70? 74? eller ska man ta e 80?

i dag har han 68-74 på body 74 är oftast lite långa i ärmarna men tycker att vissa 68 blir för trång mellan benen. men 68 på byxor på vissa heldressar kan han ännu ha 62/68 om de är korta ben och inte hel lång ben.            

• Svar på tråden vilken storlek och modell på vinteroverall skulle ni köpt?
  • MajaVira

En fleece-overall är inte särskilt varm, så om ni kommer att vara ute en del, sätta er i en kall bil etc så behöver ni en riktig overall. Den behöver ju inte vara särskilt slitstark eller vattentät, så inte nödvändigt att köpa en "värstingoverall".

Storlek är ju svårt att tipsa om, t.ex. PoP är jättstor i storlekarna så där kan man ta en storlek mindre än om man väljer ett annat märke.

Det är nog bättre att du avvaktar tills i höst, då kan ni prova overallen och se att ni hittar en storlek som är stor men som han ändå inte drunknar i..

• TigerLinn

jag ska köpa först i höst men har börjat fundera nu.. håller på att kolla igenom vinter och höst kläder till alla barnen så vi vet vilka som behöver nytt och så...

vår son är väldigt varm av sig så ja är inte rädd för att en flees blir kall om man sätter sig i en kall bil nån ggr eller så har ju alltid filt med också. men frågan är ju lite hur mkt han kommer vara ute i snön och krypa /åla m.m.  svårt detta 

• iser

Det är svårt att säga eftersom det skiljer så sjukt mycket i storlek mellan olika overaller. Min erfarenhet är att Polarn och pyrets personal är sjukt duktiga och hjälpsamma när det gäller att hitta rätt storlek och modell till barn. Deras overaller är ju dyra men mjuka, vattentäta och bra. Sen är ju andrahandsmarknaden på Tradera bra när det gäller deras overaller så ibland kan man ju få tillbaka 50 procent av summan (eller mer) om man säljer dem till nästa säsong.

• Lavish

Hade kört på storlek 80. Visst ser den enorm ut när du kommer hem med den men jag köpte en 80 till min son förra året och han var 3 månader den här tiden då. Framåt våren började den bli för liten.

Kör en liten tunnare, inte superfodrad. Din son kommer fortfarande vara i vagnen där han kan bäddas ner, så den behöver inte tåla hur mycket som helst och det kan bli väldigt varmt i vagnen med en tjock overall.

• Vinterankan

Jag köper alltid overaller så sent som möjligt så att det blir rätt storlek. Köper då en overall som är lite stor så räcker den precis över vintern. Köp en riktig overall, men det behöver ju inte vara någon "bäst i test". Hennes brukar ha overaller för mindre barn som är mjuka och lätta att röra sig i men ändå klarar snö.

• micksaan

Du bor väl i Umeå? Vi använde mest fleeceoverall i åkpåsen den första vintern (storlek 74/80) men hade även en vinteroversll i stl 74 de få gånger vi åkte pulka. Saga är född april. Nu är lillasyster Tuva född i mars och hon kommer få ha storasysters gamla ytterkläder nu till vintern. Ska även tillägga att vi under storasysters första vinter tillbringade mesta tiden uppe i Kiruna då sambon jobbade där, och där är det kallt men för vår del fungerade det med bara fleece och åkpåse. På tok för varmt annars. :)

• Mother of 4

Du behöver både en vanlig overall och en fleece tycker jag. Vi har kört på reimas ballongmodeller när barnen är små.

• Mother of 4

Våra har krupit runt i snön när de var 9-10 månader samt åkt mkt pulka då med.

• KMW

Ja, det där med storlek är svårt. Men med tanke på att du bor norröver och att det kanske ligger snö kvar ända in i april så får du nog räkna med att barnet kommer vilja vara ute och krypa eller kanske tom gå i snön, i alla fall under senvintern.
    Det blir nog svårt att klara sig på samma storlek under en så lång vinter.
    Jag hade nog satsat på två overaller trots allt. En billighetsvariant från HM eller liknande till första halvan av vintern då barnet kanske mest är i vagnen/pulkan och en mer tålig overall till andra halvan av vintern om barnet vill vara nere på marken mer då.

• TigerLinn
    micksaan skrev 2012-07-28 11:32:51 följande:
    Du bor väl i Umeå? Vi använde mest fleeceoverall i åkpåsen den första vintern (storlek 74/80) men hade även en vinteroversll i stl 74 de få gånger vi åkte pulka. Saga är född april. Nu är lillasyster Tuva född i mars och hon kommer få ha storasysters gamla ytterkläder nu till vintern. Ska även tillägga att vi under storasysters första vinter tillbringade mesta tiden uppe i Kiruna då sambon jobbade där, och där är det kallt men för vår del fungerade det med bara fleece och åkpåse. På tok för varmt annars. :)

Jo vi bor närheten av Umeå. Pojken är född i april.
Svar på tråden vilken storlek och modell på vinteroverall skulle ni köpt?