• stjärnmamman

leva livet eller spara pengar

det är mycket diskussioner nu angående sparande och kreditkort etc..
    Så nu till alla som sparar och lever livet eller kanske bara sparar och lever på bröd och vatten vad vet jag undrar jag följande

Vad är viktigast för dig och hur gör du

lever du livet och sparar så lite som möjligt?

sparar du så mycket som möjligt för att sen leva snålt.. dvs jagar alla rabatter.. räknar varje krona du har till mat och kokar soppa på en spik?

ja berätta gärna hur du gör och resonerar 

• Svar på tråden leva livet eller spara pengar
  • Mästaren

Jag tror att jag gör som de flesta, jag siktar på en balans där jag kan spara utan att känna att jag försakar livet.

Jag sparar, men jag skulle kunna spara mer om jag ville. Dock har jag hört så många som har levt inte bara billigt utan rent av knapert och sedan har det visat sig att de haft miljoner på banken, det är inget jag eftersträvar.

Min filosofi är att vare sig jag lever eller dör imorgon ska dagens beslut kännas ok.

• beccagranen

Behöver ju inte vara varken eller. Vi lever efter ett mellanting, vi sparar för att ha en trygghet i ekonomin - men vi hade kunnat spara mer om vi snåla. Vi lever en vardag där man är prismedveten men ändå kan den extra bonusen slösas på vardagslyx. Som person är jag mer spara än slösa, trivs att se pengarna på kontot växa och ju mer jag har desto snålare blir jag, för tanken på att jag kan köpa alla prylar och krams i affärerna gör mig mer tillfredsställd än att slösa pengarna på det ;)

• Ema86

jag betalar mina räkningar, köper mat, kläder eller vad jag nu BEHÖVER. blire nå över så åker det in på sparkontot, både till mitt eget och till dotterns beroende på mängden som finns kvar då såklart. det är inte alltid det finns nå över heller.

självklart så "spar" jag lite på mitt vanliga konto oxå till att förbruka.

jag lever inte snålt, absolut inte, jag köper o gör i stort sett vad jag vill. och det händer att jag lånar tillbaka från sparkontot ibland när det gått för långt..

men jag inte inte en spara, ingen slösa o inte heller snåljåp så jag vet inte va man kan kalla mig :)        

• Ema86
    Ema86 skrev 2012-07-28 11:58:16 följande:

jag betalar mina räkningar, köper mat, kläder eller vad jag nu BEHÖVER. blire nå över så åker det in på sparkontot, både till mitt eget och till dotterns beroende på mängden som finns kvar då såklart. det är inte alltid det finns nå över heller.

självklart så "spar" jag lite på mitt vanliga konto oxå till att förbruka.

jag lever inte snålt, absolut inte, jag köper o gör i stort sett vad jag vill. och det händer att jag lånar tillbaka från sparkontot ibland när det gått för långt..

men jag inte inte en spara, ingen slösa o inte heller snåljåp så jag vet inte va man kan kalla mig :)        

o jag har inga krediter eller liknande. aldrig haft, men skulle ta om det AKUT kris. dock inte för nöjen.
  • LittelG

Hej! Intressant fråga och intressant att se vad folk svarar. Är sedan barndomen van vid att ha det väldigt knapert och därför har jag svårt för att spendera pengar. Vi sparar därmed väldigt mycket varje månad (vill inte gå in på summan, men har nämnt det för några nära vänner som tyckte det var lite väl mycket....) Men som sagt - det har sin naturliga förklaring i att jag är van vid att ha det dåligt ställt + att vi sparar till ett ganska dyrt boende.

• Vinterankan

Instämmer med mästaren i inlägg #1. Man får hitta balansen mellan sparande och ett gott liv. Vi skulle kunna spara mycket mer men då skulle vi inte kunna njuta av livet på samma sätt. Men vi sparar också ca 5000 var i månaden plus att vi lägger rätt mycket pengar på huset (istället för att öka bolånet).

• snällochgla

De flesta har väl rätt bra koll på ekonomin och man betalar sina räkningar och undviker att handla på kredit?! Det är väl bara i "Lyxfällan" på TV3 som folk kan stå och se ut som fågelholkar när de inser att de går back 16000 i månaden. 

• Virriga Vera

Jag sparar vad jag kan, men lever inte snålt. Jag handlar gärna billigt men vill inte ge avkall på kvalité och försöker verkligen få så mycket som möjligt för pengarna. Jag tycker att vi har en bra balans mellan att spara och leva livet. Vi lever gott och trivs med det.

• Bolaget

Vi sparar inget utan använder de pengar vi har. Att spara menar jag lite mer långsiktigt inte att det finns pengar över på kontot när månaden är slut.

däremot har vi en väldigt flexibel ekonomi så vi kan med nästan omedelbar verkan få ner våra månadskostnader till kanske 2000 kr + mat som ju då får anpassas till den ekonomi man har.

Vi gick utan att få in några pengar alls från april till juni och klarade oss bra, så när mannens Alfakassa på 7000 för 8 veckor betalades ut så kunde vi dra ner till Kroatien i 3 veckor och ha det varmt och skönt 

• stjärnmamman
    LittelG skrev 2012-07-28 12:03:58 följande:
    Hej! Intressant fråga och intressant att se vad folk svarar. Är sedan barndomen van vid att ha det väldigt knapert och därför har jag svårt för att spendera pengar. Vi sparar därmed väldigt mycket varje månad (vill inte gå in på summan, men har nämnt det för några nära vänner som tyckte det var lite väl mycket....) Men som sagt - det har sin naturliga förklaring i att jag är van vid att ha det dåligt ställt + att vi sparar till ett ganska dyrt boende.
    hur mycket du sparar så ska ju folk enbart skita i..  alla gör ju som dom vill
Svar på tråden leva livet eller spara pengar