• FinastE2010

Ni som ger eye q åt era barn

Hej!

Undrar vid vilken ålder man kan ge barn eye q? Kan man ge det vid 2,5 års ålder? Undrar också i vilka doser det är rekommenderat i den åldern?

Om era barn har varit hyperaktiva, hur lång tid har det tagit innan ni märkt ngn skillnad (om det har blviit någon)? Minns att sonen fick något annat för ett par månader sen och jag upplevde han faktiskt lugnare efter ett par veckor. Men sen hörde jag om eye q och att det skulle vara bättre.

• Svar på tråden Ni som ger eye q åt era barn
  • Little Ms Chatterbox

Man kan börja och ge det från, ja hur tidigt du vill. Det finns Eye Q baby som man ger spädbarn. 

Men till din fråga, ge som det står på burken/flaskan. 6 kapslar/3 msk. Det går att dela upp dosen under dagen och om man vill så kan man blanda det i mat. Om du använder kapslar så kan du sticka hål med en nål och klämma ut på en sked eller över mat . 

Ett litet barn behöver lika mycket Omega som en vuxen för deras hjärnor håller fortfarande på och utvecklas. Omega är ett fett som underlättar kontakterna mellan nervcellerna. Egentligen, om det är god kvalite på den Omega man ger så spelar det ingen roll vilken sort som du ger, huvudsaken att han får det. Det som kan påverka är vad för sorts Omega det är i. Bara Omega-3, Omega-3 och Omega-6 i kombination. Eller som det är i Tex Eskimo kids, där är det även Omega-9 i också. Förutom vad för smak och ev. flytande/kapslar man vill ge så får man utgå lite från vad för effekt man vill ha.
    Tex höga doser av EPA, och främst där det är enbart EPA har vistat att det har god effekt på aggressioner. EPA är en del av Omega-3. Andra delen heter DHA. Omega-6 är bra för huden och i kombination med Omega-3 blir det oftast god effekt på sömnen, koncentrationen och humöret. Omega-9 är också bra för huden.

Jag kan mycket om Omega och har inte vett att sluta skriva så jag slutar här och så får du frågs om det är något mer du undrar över, jag svarar gärna  

• Medusan

Min 5-åring har fått morepa-junior under en lång tid. Vi har märkt skillnad åt det positiva hållet. Det är väldigt dyrt dock och han har bara fått en om dagen istället för 2 pga det och jag letar just nu efter ett billigare alternativ som kan fylla en liknande funktion. Kanske kan Little Ms Chatterbox tipsa mig

• Little Ms Chatterbox
    Medusan skrev 2012-07-29 15:11:00 följande:
    Min 5-åring har fått morepa-junior under en lång tid. Vi har märkt skillnad åt det positiva hållet. Det är väldigt dyrt dock och han har bara fått en om dagen istället för 2 pga det och jag letar just nu efter ett billigare alternativ som kan fylla en liknande funktion. Kanske kan Little Ms Chatterbox tipsa mig
    Jag ska ärligt erkänna att jag inte har räknat på vilka som är billigast per dagsdos mellan de olika sorterna men jag vet att det är billigast att beställa över nätet än hälsokostbutikerna på stan´. Det finns billigare alternativ, men då är det lite olika sammansättningar mellan oljorna. Och om man även tänker i aspekterna var fisken är fiskad nånstans, hur processsen går till att utvinna Omegan. Om det är ett hållbart och ekologiskt företag. En del produkter är väldigt svåra att få reda på hur de gör och att spåra fisken. Det är enkelt men tex PlusEPA mini, Eye Q och Eskimo kids. Det är därför som jag föredrar de produkterna.

Om man väljer tex Eye Q så neutrala kapslar billigare än Tuggisar och flytande är ännu dyrare. Det har med tillverkningskostnad och att flytande Omega utsätts syrets skadliga påverkan så fort man öppnat flaskan. Syret gör att Omegan oxiderar (härsknar). Oxidationen hämmas lite genom att tillsätta vitamin E, det finns naturligt i rapsolja. 
    Rapsolja är också rik på Omega-3, och valnötter. (Jag har för mig att du är vegetarian, stämmer det?) Annars är ju makrill, sill och lax bra Omega-3rika fisksorter.
    Rekommendationerna för att få i sig Omega så det ska räcka för en normalpersons dagsbehov så ska man äta fet fisk 2-3 ggr/v. Men om behovet är större så behöver man ju kanske äta det dubbla med fisk. Äter man inte fisk så får man nog lite svårare att tillfredsställa behovet. Valnötter tror jag räcker med 1-2 msk/dag för att få Omega-3. 

Sen är ju ett annat alternativ, om man skriver/ringer till tillverkaren/distributören och frågar om de kan sponsra er. 

Vad är  de viktigaste för er att få effekt hos er son? Sömnen, humöret, koncentrationen eller aggressioner?
    Det är lättare att veta vad man ska rekommendera om man vet vad föreffekt ni vill ha. 

• FinastE2010
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-07-29 08:48:06 följande:
    Man kan börja och ge det från, ja hur tidigt du vill. Det finns Eye Q baby som man ger spädbarn. 

Men till din fråga, ge som det står på burken/flaskan. 6 kapslar/3 msk. Det går att dela upp dosen under dagen och om man vill så kan man blanda det i mat. Om du använder kapslar så kan du sticka hål med en nål och klämma ut på en sked eller över mat . 

Ett litet barn behöver lika mycket Omega som en vuxen för deras hjärnor håller fortfarande på och utvecklas. Omega är ett fett som underlättar kontakterna mellan nervcellerna. Egentligen, om det är god kvalite på den Omega man ger så spelar det ingen roll vilken sort som du ger, huvudsaken att han får det. Det som kan påverka är vad för sorts Omega det är i. Bara Omega-3, Omega-3 och Omega-6 i kombination. Eller som det är i Tex Eskimo kids, där är det även Omega-9 i också. Förutom vad för smak och ev. flytande/kapslar man vill ge så får man utgå lite från vad för effekt man vill ha.
    Tex höga doser av EPA, och främst där det är enbart EPA har vistat att det har god effekt på aggressioner. EPA är en del av Omega-3. Andra delen heter DHA. Omega-6 är bra för huden och i kombination med Omega-3 blir det oftast god effekt på sömnen, koncentrationen och humöret. Omega-9 är också bra för huden.

Jag kan mycket om Omega och har inte vett att sluta skriva så jag slutar här och så får du frågs om det är något mer du undrar över, jag svarar gärna  

Låter som du kan mycket om det ja. :) Jag vill ju främst börja ge omega igen då sonen är väldigt vild och ofta svårt att koncentrera sig etc. Upplevde som sagt en förbättring förut. Är det då eye q jag ska satsa på? ;) Och vilken sort isf om det finns olika? Spelar det någon roll? Tycker det låter som man ska ge så  mkt, man behöver inte vara orolig för att barnet ska få i sig för mkt eller att det kan vara dåligt på något sätt?

Mycket frågor. ;)
  • Odetta
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-07-29 16:04:37 följande:
    Jag ska ärligt erkänna att jag inte har räknat på vilka som är billigast per dagsdos mellan de olika sorterna men jag vet att det är billigast att beställa över nätet än hälsokostbutikerna på stan´. Det finns billigare alternativ, men då är det lite olika sammansättningar mellan oljorna. Och om man även tänker i aspekterna var fisken är fiskad nånstans, hur processsen går till att utvinna Omegan. Om det är ett hållbart och ekologiskt företag. En del produkter är väldigt svåra att få reda på hur de gör och att spåra fisken. Det är enkelt men tex PlusEPA mini, Eye Q och Eskimo kids. Det är därför som jag föredrar de produkterna.

Om man väljer tex Eye Q så neutrala kapslar billigare än Tuggisar och flytande är ännu dyrare. Det har med tillverkningskostnad och att flytande Omega utsätts syrets skadliga påverkan så fort man öppnat flaskan. Syret gör att Omegan oxiderar (härsknar). Oxidationen hämmas lite genom att tillsätta vitamin E, det finns naturligt i rapsolja. 

Rapsolja är också rik på Omega-3, och valnötter. (Jag har för mig att du är vegetarian, stämmer det?) Annars är ju makrill, sill och lax bra Omega-3rika fisksorter.

Rekommendationerna för att få i sig Omega så det ska räcka för en normalpersons dagsbehov så ska man äta fet fisk 2-3 ggr/v. Men om behovet är större så behöver man ju kanske äta det dubbla med fisk. Äter man inte fisk så får man nog lite svårare att tillfredsställa behovet. Valnötter tror jag räcker med 1-2 msk/dag för att få Omega-3. 

Sen är ju ett annat alternativ, om man skriver/ringer till tillverkaren/distributören och frågar om de kan sponsra er. 

Vad är  de viktigaste för er att få effekt hos er son? Sömnen, humöret, koncentrationen eller aggressioner?

Det är lättare att veta vad man ska rekommendera om man vet vad föreffekt ni vill ha. 

Åh så bra information!

Om barnet är hyperaktivt och har otroliga humörsvängningar med vredesutbrott...vilken sort skulle du rekommendera då?
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Little Ms Chatterbox

Jag har personlig erfarenhet av Eye Q, MorEPA mini och Eskimo kids. De har alla haft god effekt på humöret, koncentrationen och aggressioner. Barnen sover bättre och blir gladare, lugnare. Även om det är ett "vilt" barn så behåller det kanske mycket av sin personlighet men det är lättare att få kontakt, att få barnet att lyssna när man säger stopp osv. 
    Det är inget stort personlighets förändrande, man bevarar sin karaktär och sin grund men de vassa kanterna slipas ner lite. Det är klart om man lättare får barnet att lugna ner sig, kanske kan sitta och rita en lite längre stund så blir det en mycket enklare vardag för alla. 

Tillverkarna skriver olika på sina produkter, om vad för effekt man får men det är ju lite vem det är som har "tagit" det säljande ordet först Hur tolkar man jämnare humör mot harmoni ? Tillverkarna måste sticka ut samtidigt så får man inte lova för mycket, kosttillskott/naturprodukter får inte lova medicinsk verkan enligt lag. 

Alla Eye Qs produkter är lika, det är bara hur man vill få det i sig, flytande med smak eller i kapsel. Mumomega, (samma tillverkare som Eye Q) som man kan äta som gravid/ammande är lite annorlunda , den har lite högre halt DHA som är extra bra för hjärnans utveckling. 
    MorEPA mini har lite högre har EPA än Eye Q, 

Sen hade jag skrivit massor mer men min kära sambo fick för sig att ta ur batteriet för att göra rent datorn, men först stängde han alla öppnade flikar. Just idag av alla dagar. Just idag som jag valde att inte göra en kopia medan jag skrev. 
    Får samla mig lite och se om jag kommer ihåg vad det var som jag skrev.  

• Medusan
    Little Ms Chatterbox

Stort tack för dina svar {#emotions_dlg.flower}

Jag ska testa att återgå till Eskimo kids ett tag och se om jag märker någon skillnad på det och MorEpajunior som jag brukar köpa men som jag tycker blir lite för dyrt.
Svar på tråden Ni som ger eye q åt era barn