• Karolina75

Korrelation mellan kön och Kub-test-siffror?!

Jag är med i en tråd där det framkom att en läkare sagt till en kvinna i samband med Kub-test att kvinnor som väntar flickor tenderar att kunna få högre sannolikhetssiffror för kromosomavvikelser (utan att det för den skull rör sig om en avvikelse). Som jag förstod det så handlade det om mängden hcg som som blodprovet mätte då kvinnor producerar mer hcg om de väntar flickor. Ta det hela med en nypa salt då jag inte är helt säker på att jag förstått det hela rätt.

Min fråga till er som gjort Kub och fått barn är vad ni hade för siffror och vad det blev för kön!

• Svar på tråden Korrelation mellan kön och Kub-test-siffror?!
  • Karolina75

Intressant att höra - speciellt du som fick två flickor, båda med sannolikhet 1:20 000. Skulle gärna höra fler resultat! Själv fick jag risken 1:5800 när jag väntade en flicka. Nu är jag gravid igen och fick risken 1:20 000 och min misstanke är att det är en pojke, men det återstår att se...

• Copyjulia

Jag hade väldigt högt hcg och det är en pojke. Har dock ej gjort Fvp. Risk 1/126 och omräknat till 1/ 252 efter organscreening utan avvikelser.

• stikkem

Da ar det ju sambandet mellan b-HCG och kon pa fostret du fragar efter TS, inte sannolikheten for kromosomavvikelser som alla slanger upp har (dom baseras ju pa bade b-HCG, nackspalt och mammans alder). Det blir ju missvisande.

• aysn

Gjorde inte KUB med sonen, men med dottern fick jag 1:18000.

• Copyjulia
    stikkem skrev 2012-07-30 11:19:45 följande:
    Da ar det ju sambandet mellan b-HCG och kon pa fostret du fragar efter TS, inte sannolikheten for kromosomavvikelser som alla slanger upp har (dom baseras ju pa bade b-HCG, nackspalt och mammans alder). Det blir ju missvisande.
    Mitt riskvärde var enbart baserat på ett högt hcg.
  • Karolina75
    stikkem skrev 2012-07-30 11:19:45 följande:

På gruppnivå torde det bli skillnad ändå.Själv har jag inte kunskap om mitt hcg-värde specifikt och gissar att det är många som inte vet det. Däremot minns de flesta ungefär vad de fick för risksiffror för kromosomavvikelser och det är ju i varje fall delvis baserat på hcg-värdet.
  • stikkem
    Copyjulia skrev 2012-07-31 09:29:20 följande:
    Mitt riskvärde var enbart baserat på ett högt hcg.
    Riskvardet du far ar baserade pa tre segment. Visst kan du ha ett av dom som drar upp riskvardet (precis som aldre mammor har sin alder som okar vardet aven om nackspalten och b-HCG ar normalt).
  • Copyjulia
    stikkem skrev 2012-07-31 13:40:41 följande:
    Riskvardet du far ar baserade pa tre segment. Visst kan du ha ett av dom som drar upp riskvardet (precis som aldre mammor har sin alder som okar vardet aven om nackspalten och b-HCG ar normalt).
    Jag vet att flera saker spelar in. Nackspalten var extremt liten och det andra blodprovet (Papp- A) bra. I beräkningen tog de även med befintligt näsben vilket också fanns. Läkaren sa själv att det var pga HCG-värdet (Som var tre gånger så högt som normalt) som min risk blev så pass hög som den blev.
  • Copyjulia

Det var dock tvillingar från början och den ena stöttes bort i v 6,  jag hoppas verkligen att det kan ha påverkat resultatet, men de är osäkra på om det kan spela ngn roll då det var så pass tidigt.

• Miss78

I vilken vecka gör man testet? Jag väntar tvillingar, fick veta det i v 7+0.

• spökplumpen
    Copyjulia skrev 2012-08-03 09:46:04 följande:
    Det var dock tvillingar från början och den ena stöttes bort i v 6,  jag hoppas verkligen att det kan ha påverkat resultatet, men de är osäkra på om det kan spela ngn roll då det var så pass tidigt.

Intressant, jag hade också två hinnsäckar från början men den ena började jag blöda ut redan i slutet av v 5. Det kanske var därför lillebror fick så höga siffror då. Med storebror frågade jag efter de specifika siffrorna, men inte med lillebror. Då var jag istället tacksam att han fortfarande var kvar och verkade må bra (blödde från v 5-11 trots medicin).
  • Paincake

Med sonen hade jag 1:6000-nånting. Nu är jag gravid igen och enligt ultraljudet är det en flicka med sannolikhetsvärden 1:4000-nånting. Så lite lägre med flickan. Å andra sidan är jag ju 3 år äldre och nu över 30 år vilket borde vara det som drar ner resultatet.

Svar på tråden Korrelation mellan kön och Kub-test-siffror?!