• Lillan7704

En tråd för er som HAR använt 5-minuters metoden!

Hej.

Vill med den här tråden få era erfarenheter och synpunkter angående 5-minuters metoden, detta är med andra ord INTE en tråd för er som INTE HAR använt den, kommer att öppna en annan tråd för er!

Ni som nu har använt er av den.... Hur tycker ni att 5-minuters metoden har hjälpt er? När började ni med den, hur gammla var era barn alltså? Och hur länge behövde ni använda den innan ni såg resultat?

Vår dotter bli 3 månader den 11/2 och jag känner att vi måste börja göra något för att vi ska kunna lägga henne utan en massa skrik på kvällarna. Hennes nattsömn är för tillfället inget vidare.

Är väldigt tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter och komma med synpunkter till varför just ni tycker att 5-minuters metoden är en bra metod!?

• Svar på tråden En tråd för er som HAR använt 5-minuters metoden!
  • Comedia

Har dåligt med tid nu, har mycket positivt att säga om 5mm, _men_ tycker att ni ska vänta åtminstone ett par månader. En liten tremånaders är inte mogen för att få sömnen uppstyrd på det sättet. Tidigast fem månader tror jag att Eckerberg säger, jag har en bok som säger att 4-6 månader är en lämplig ålder för att försöka forma om barnets sovvanor.

• Skrutteruttan

Hej! Jag ammade båda mina barn ca fem gånger per natt fram till dess att de var drygt sex månader....då började jag ge smakportioner och när de kommit igång rejält med maten (så att de kan sova en hel natt utan att väckas av hunger) började jag med 5 minutersmetoden...De var då sju månader, det var tufft första två -tre kvällarna, men sedan gick det kanon, de sov HELA natten i egen säng....Jag var jätte förundrad när det fungerade första gången med sonen och därför gjorde jag precis likadant med nummer två, med lika bra resultat....Nu väntar jag tvillingar och tänker försöka på samma sätt när de är sju månader...Lycka Till!!!

• Lillan7704

Commedia:

Nej, jag har inte tänkt att börja använda 5 mm så det är ingen fara.. Är bara lite nyfiken på hur ni som använt den ställer er till den och vad ni har för erfarenheter av den.. =)

Skrutteruttan:

Hur gick du till väga när du började med 5 mm? Hur lång tid tog det innan dom somnade?

• Lillan7704

*puffar för fler svar*

• Lillan7704

Inga fler som använt 5mm...?

• Skrutteruttan

Jag såg till att de hade ätit bra under dagen och sedan fick de gröt innan de gick och lade sig (ammade inte för då somnade de vid bröstet och det är ju inte meningen). Lade dem vid åtta-snåret och första kvällarna tog det kanske en timme av skrik och gråt innan de somnade, men ju längre tiden gick så minskade det....ibland fem minuter, vissa kvällar ingen gråt alls....Det märkliga var att redan första natten sov de hela natten utan att vakna. Det var ju rätt påfrestande för mig med all gråt och jag var rädd att jag inte skulle kunna stå emot om de vaknade på natten och var ledsna, men det var aldrig ett problem....

Försökte göra samma rutin varje kväll....bada, pyjamas, gröt, läsa, borsta tänderna, sova, ungefär i samma ordning....det är väl för att de ska veta att nu är det snart dags och sedan vänja sig lite vid tanken....Lycka till!!!

• Kathy1

Började använda 5 min metoden när dottern var 8-9 månader och hamnde i perioden där de förstår att mamma å pappa försvinner, men kommer tillbaka.

De första kvällarna gick nattningen på 1,5 h - 10 min. Nu har hon lärt sig att somna om.
    Vi lät henne alltid somna iom matningen innan och det gick upp ett ljus för mig at thon inte alls visste hur det var att somna själv.

JAg tycker att den metoden fungerade bra i vår familj och var inte alls jobbig eller påfrestande, då man hör på skriken om hon är arg eller ledsen "på riktigt"
    Jag rekommenderar den om man vill ha rutin på nattning och upplever den som jobbig. andra kanske har andra rutiner och metoder som gör så att deras lill* kansomna gott.

Men jag håller med ovanstående skrivare att 3 mån är för tidigt att börja med denna metod.

• Eppika

Vi använde 5mm på vår dotter. När hon var 6 månader fick hon eget rum och i samma veva började vi med 5mm.

Det var outhärdligt första nätterna....man känner sig som världens hemskaste när hon ligger där och gråter. Det är klart att man tar upp dom och tröstar om de blir för ledsna. Sen lägger man ner dom i sängen igen och säger god natt och går ut.

Men det fungerar till slut. Allt handlar ju om vanor. Barnet är ju inte van att sonma själv, så det är klart att de protesterar. Rutiner är jätteviktigt för då vet barnet vad som är på g.

Vår son är nu 7½ månad, vi ska precis till att flytta, men sen tar vi tag i 5mm med honom också. Han bara snuttar på nätterna, äter inte för att han är hungrig, så nu är det dags för honom att sova hela natten i sin säng.

• saga o kevin

jag börja använda den efter 6 månader...jag ahr ju tvillingar så det fungerar på kevin men inte saga eller hon har svårt o somna om ..
    Ger henne mat om jag inte lyckas få henne o somna om annars väcker hon kevin...

• Lillan7704

Okej.. Tack för alla svaren! Har varit intressant läsning! =)

Svar på tråden En tråd för er som HAR använt 5-minuters metoden!