W Goldberg skrev 2012-07-29 08:30:38 följande:
Är man i Stockholm ska man ju helst titta ned i gatan när man är ute och går för att inte sticka ut.
Åker man tunnelbana bör man helst titta tomt rakt framför sig.
Därför skulle jag aldrig klara av att bo i Stockholm.
Jag älskar att se folk.
Jag tycker om att säga hej till var och var annan.
Jag tycker om att var och var annan säger hej till mig.
Eftersom jag bor i en stad, är människorna en del av mitt liv, och inget jag kan "få bort" genom att ignorera dom.
I den medelstora stad i Sverige som jag bor i, får man se människor utan att betraktas som konstig.
Det är ett privilegium vi har, att kunna säga hej till en människa vi möter på gatan. Främling eller bekant.
Att le mot någon som ler till baka kan lyfta en hel dag om man är lite nere.
Jag skulle vilja att alla såg varandra.
Kanske man skulle utlysa den nationella Hejdagen, då alla människor ska titta och heja på varandra (med ett litet leende förstås). Det måste ju vara en trevligare dag, än till och med kanelbullens dag.

Bra sagt!
Jag har själv levt halva mitt liv i Stockholm och halva mitt liv i mindre städer och jag håller med. Jag tror det är helt naturligt att man filtrerar bort alla intryck i en storstad, man orkar inte möta alla människor man möter på ett mer personligt sätt - det skulle överbelasta systemet! Anonymiteten blir ett skydd när det kryllar av folk som potentiellt skulle kunna kännas invaderande - hur många gånger stöter man inte i andra eller står för fysiskt nära i tunnelbanan för att det ska kännas bekvämt eller vara självvalt. Det handlar inte om fördomar, det är enkla psykologiska mekanismer och jag är rätt säker på att det finns forskning på det (psykologi eller sociologi).