• Dan Larsson79

Varför stirrar folk i småstäder?

Hej!

Jag hade hoppats att någon här kunde hjälpa mig att förklara varför folk i mindre städer stirrar på varandra (eller rättare sagt alla de inte känner igen).

Jag bor i Stockholm och upplever detta varje gång jag besöker en mindre ort i Sverige. Senast var det Hudiksvall, gången innan Falköping.

Har folk ingen vett och etikett i småstäder eller har de inte fått lära sig att det är oartigt att stirra?

Jag förstår mig inte på det. 

• Svar på tråden Varför stirrar folk i småstäder?
  • Mama Mia

Varken Hudiksvall eller Falköping är knappast så små att alla känner alla, så det beror nog inte på det iaf.

Ser du udda ut? Eller känner du dig bara osäker när du kommer utanför ditt eget revir?

• Momalicious

Här är det snarare tvärtom, stockholmare och andra turister, men främst stockholmare, kör hur som helst, parkerar hur som helst, går i affärer barfota med bara shorts på sig, sitter i bikini på restauranger osv. Har folk som är från storstan ingen vett och etikett?

• Jespis

Jag tror att det kan vara så att man i mindre städer tittar mer på varandra. Inte stirrar, utan tittar. Som ung i Paris fick jag snabbt lära mig att inte titta på främlingar - och när jag kom hem till min svenska småstad upplevde jag först att människor stirrade på mig.

Bor numera i en annan, lite mindre, stad och här tittar vi nog på varandra - och hejar ganska mycket. Är jag ute och springer hejar nästan alla jag möter med en blick eller en nick och ett leende. Jag gillar det!

• W Goldberg

Är man i Stockholm ska man ju helst titta ned i gatan när man är ute och går för att inte sticka ut.
    Åker man tunnelbana bör man helst titta tomt rakt framför sig.
    Därför skulle jag aldrig klara av att bo i Stockholm.

Jag älskar att se folk.
    Jag tycker om att säga hej till var och var annan.
    Jag tycker om att var och var annan säger hej till mig.
    Eftersom jag bor i en stad, är människorna en del av mitt liv, och inget jag kan "få bort" genom att ignorera dom.

I den medelstora stad i Sverige som jag bor i, får man se människor utan att betraktas som konstig.
    Det är ett privilegium vi har, att kunna säga hej till en människa vi möter på gatan. Främling eller bekant.
    Att le mot någon som ler till baka kan lyfta en hel dag om man är lite nere.

Jag skulle vilja att alla såg varandra.
    Kanske man skulle utlysa den nationella Hejdagen, då alla människor ska titta och heja på varandra (med ett litet leende förstås). Det måste ju vara en trevligare dag, än till och med kanelbullens dag. 

• mpermper

Äh! Trams! Jag bor i Stockholm. Och tittar på folk. Pratar ofta med okända på t-banan etc när det faller sig naturligt. Finns många som tittar och ler mot varandra i Sthlm. Liksom i andra städer. Förstås. Vu har ett behov av att stoppa in varandra i fack.... Stockholmare är si, göteborgare så, småstadsmänniskor trångsynta etc etc - detta är givetvis skitsnack från början till slut. Visst kan det finnas inslag av kulturer av olika slag på olika ställen, men långt ifrån alla individer är inblandade i dessa kulturer.
    T ex Stureplanskulturen i Sthlm - eller kulturen att frysa ut nyinflyttade i byar - dessa fenomen innefattar bara vissa individer. Inte alla.

• W Goldberg
    mpermper skrev 2012-07-29 08:49:11 följande:
    Äh! Trams! Jag bor i Stockholm. Och tittar på folk. Pratar ofta med okända på t-banan etc när det faller sig naturligt. Finns många som tittar och ler mot varandra i Sthlm. Liksom i andra städer. Förstås. Vu har ett behov av att stoppa in varandra i fack.... Stockholmare är si, göteborgare så, småstadsmänniskor trångsynta etc etc - detta är givetvis skitsnack från början till slut. Visst kan det finnas inslag av kulturer av olika slag på olika ställen, men långt ifrån alla individer är inblandade i dessa kulturer.
    T ex Stureplanskulturen i Sthlm - eller kulturen att frysa ut nyinflyttade i byar - dessa fenomen innefattar bara vissa individer. Inte alla.
    Jag gillar inte att stoppa in folk i fack, men när man är i Stockholm är det känslan man får och har, att man inte får/ska titta på folk. Det kan inte hjälpas.
    Jag minns en resa dit då jag var ung. Jag skulle fråga om vägen till hotellet, men människan stirrade på mig som om jag var ett ufo och vände på klacken och gick.
    Det är liknande incidenter varenda gång  man är i Stockholm.
    Kanske jag bara har otur med dom jag möter, men det får en verkligen att tro det är så.
  • La Lola

Vad härligt det är med folk som drar alla över samma kam......

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flisan79

W Goldberg:

Inte "man", du upplever det så. Jag gör det inte. Är född och bor i Stockholm. Håller med mpermper.
    Däremot är mer "tillåtet" och "vanligt". Man kan vara anonym om man vill även om man sticker ut. Man kan ha riktigt udda stil utan att folk stirrar ut en.
    Inne i city rör sig dels mycket turister och en hel del udda typer. Kanske du råkat på att fråga någon av dessa?

• W Goldberg
    Flisan79 skrev 2012-07-29 09:12:20 följande:
    W Goldberg:

Inte "man", du upplever det så. Jag gör det inte. Är född och bor i Stockholm. Håller med mpermper.
    Däremot är mer "tillåtet" och "vanligt". Man kan vara anonym om man vill även om man sticker ut. Man kan ha riktigt udda stil utan att folk stirrar ut en.
    Inne i city rör sig dels mycket turister och en hel del udda typer. Kanske du råkat på att fråga någon av dessa?
    Det är väl möjligt.
    Jag säger självklart inte att alla upplevt Stockholm på det sätt jag gjort, kanske det bara är jag,

Jag brukar förövrigt säga "man" om mig själv då jag säger eller berättar något.
    "Man kände sig allt lite liten i närheten av honom,"
    "Man blir ju lite hungrig efter ett långlopp."
    "Man kanske skulle gå och lägga sig."

Kanske jag använder "man" fel, men jag kommer nog att fortsätta med det av ohejdad vana. 
  • Fiamedbarn
    W Goldberg skrev 2012-07-29 08:30:38 följande:
    Är man i Stockholm ska man ju helst titta ned i gatan när man är ute och går för att inte sticka ut.
    Åker man tunnelbana bör man helst titta tomt rakt framför sig.
    Därför skulle jag aldrig klara av att bo i Stockholm.

Jag älskar att se folk.
    Jag tycker om att säga hej till var och var annan.
    Jag tycker om att var och var annan säger hej till mig.
    Eftersom jag bor i en stad, är människorna en del av mitt liv, och inget jag kan "få bort" genom att ignorera dom.

I den medelstora stad i Sverige som jag bor i, får man se människor utan att betraktas som konstig.
    Det är ett privilegium vi har, att kunna säga hej till en människa vi möter på gatan. Främling eller bekant.
    Att le mot någon som ler till baka kan lyfta en hel dag om man är lite nere.

Jag skulle vilja att alla såg varandra.
    Kanske man skulle utlysa den nationella Hejdagen, då alla människor ska titta och heja på varandra (med ett litet leende förstås). Det måste ju vara en trevligare dag, än till och med kanelbullens dag. 
    Bra sagt!

Jag har själv levt halva mitt liv i Stockholm och halva mitt liv i mindre städer och jag håller med. Jag tror det är helt naturligt att man filtrerar bort alla intryck i en storstad, man orkar inte möta alla människor man möter på ett mer personligt sätt - det skulle överbelasta systemet! Anonymiteten blir ett skydd när det kryllar av folk som potentiellt skulle kunna kännas invaderande - hur många gånger stöter man inte i andra eller står för fysiskt nära i tunnelbanan för att det ska kännas bekvämt eller vara självvalt. Det handlar inte om fördomar, det är enkla psykologiska mekanismer och jag är rätt säker på att det finns forskning på det (psykologi eller sociologi). 
  • Bregott

Såg din insändare i EP idag

Är detta tankar som plågar dig ofta? Bor själv i Enköping men aldrig känt mig utstirrad alls, brukar inte stirra på folk heller. 

• riboflavin

På små orter tittar man på de omkring en, det är ganska naturligt. I storstäder är man livrädd att hälsa eller ens möta någons blick.

De stirrar inte, de tittar på dig och förväntar sig att du ska möta deras blick så de kan hälsa :) 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dan Larsson79
    Bregott skrev 2012-08-01 17:31:24 följande:
    Såg din insändare i EP idag

Är detta tankar som plågar dig ofta? Bor själv i Enköping men aldrig känt mig utstirrad alls, brukar inte stirra på folk heller. 

Inte plågar mig men däremot stör det mig eftersom jag anser att det är ofint =)) 
  • Bregott
    Dan Larsson79 skrev 2012-08-02 05:05:24 följande:
    Inte plågar mig men däremot stör det mig eftersom jag anser att det är ofint =)) 
    Jag bor ju i en av dessa städer men ingen stirrar på mig. Är du klädd på något uttrycksfullt sätt eller har ett utstickande utseende? Jag kan erkänna att jag tittar lite extra av nyfikenhet på folk som faller under den kategorin men stirrar gör jag inte. 
    Sen är inte Enköping så litet att folk stirrar för att någon är utböling, jag känner oftast inte igen någon alls när jag är i centrum. 

Eller jo ibland stirrar jag! På folk som står och röker i entrén till Paushuset, då jäklar får de onda ögat av mig och så säger jag "fy vad äckligt" haha
    Men inte annars. 

Du får väl fråga vad de glor på nästa gång någon stirrar på dig. 
  • ano1

Som någon tidigare skrev: dra inte alla över samma kam....

Men jag har själv bott i stora och små städer.

Min erfarenhet är att den s.k "jantelagen" är stark i småstäder.

Har du t.ex en Porsche i en liten ort sticker du ut. I Stockholm
    finns det åtskilliga Porschar så där sticker du inte ut på samma
    sätt.

Har själv sommarstuga i ett sommastugeområde med grym social-
    kontroll. Har du lite dyrare bil så får du sura blickar.

I mitt villaområde däremot så är  det tvärtom. Grannarna gratulerar
    till att du köpt ny och dyr bil. Dom säger " grattis den är du värd".

MÄRK: detta trots att "mtt"  villaområde ligger i en småstad...                   

• Millicent

Jag har bott i mindre samhällen, små och mellanstora städer och i Sthlm. Tycker inte att folk stirrar. Däremot tittar man och ser vem man möter eftersom sannolikheten att man känner någon är större ju mindre staden är. I Sthlm blir der ohållbart, man orkar inte och har inte lika mycket ut av det. Jag har diskuterat fenomenet med mina vänner som är uppvuxna i Sthlm. När jag hälsade på dem som tonåring tyckte de att jag la märke till så mycket, de tittade inte utan slöt sig i en bubbla om de aktivt inte kände för att titta. Jag var tvungen att lära mig att skärma av för att inte bli överstimulerad. Mina lantiskompisar och inflyttade till Sthlm har berättat om liknande erfarenheter.

När man kommer hem till en mindre stad efter år i Sthlm så uppfattas man lätt som lite snorkig när man missar att heja på sina bekanta eller inte tar kort ögonkontakt med den man möter på en mer tom gata.

Det här resonemanget handlar om tendenser och inte ett facit att det Alltid är såhär.

• ano1
    Millicent skrev 2012-08-02 09:16:27 följande:
    Jag har bott i mindre samhällen, små och mellanstora städer och i Sthlm. Tycker inte att folk stirrar. Däremot tittar man och ser vem man möter eftersom sannolikheten att man känner någon är större ju mindre staden är. I Sthlm blir der ohållbart, man orkar inte och har inte lika mycket ut av det. Jag har diskuterat fenomenet med mina vänner som är uppvuxna i Sthlm. När jag hälsade på dem som tonåring tyckte de att jag la märke till så mycket, de tittade inte utan slöt sig i en bubbla om de aktivt inte kände för att titta. Jag var tvungen att lära mig att skärma av för att inte bli överstimulerad. Mina lantiskompisar och inflyttade till Sthlm har berättat om liknande erfarenheter.
    När man kommer hem till en mindre stad efter år i Sthlm så uppfattas man lätt som lite snorkig när man missar att heja på sina bekanta eller inte tar kort ögonkontakt med den man möter på en mer tom gata.

Det här resonemanget handlar om tendenser och inte ett facit att det Alltid är såhär.

Instämmer. Min erfarenhet är densamma...
Svar på tråden Varför stirrar folk i småstäder?