• Anonym

hjälp mig hitta en lösning

Är separerar. Har två mindre barn som jag har ebdam vårdnad om. Pappan verkar ha lite svårt att veta vad han vill och klarar av. Verkar inte må helt bra. När vi separerade kom vi överens om att han hur vi skulle ha barnen. De bodde mest hos mig men var hos pappan någon gång i veckan. Barnen vill helst bo hos mig. Han har inte alla gånger varit så snäll (mer vill jag inte säga). Hans premisser är dessa: han kan bara ha dem på helgerna. Mac 2 dagar i rad, men det får inte gå mer än 5 dagar mellan att han träffar dem. Barnen: ett barn vill inte sova där alls. Ett VILL men det brukar inte bli så bra, men vill bara sova max 1-2 nätter i sträck hos pappa. Barnen går i skola där jag bor vilket är ca 45 min från pappan med bil. Mina premisser: kan gärna ha barnen jämt naturligtvis men är samtidigt slutkörd då jag inte har nån avlastning. Just nu är jag HELT uppbunden då jag inte kan åka nånstans på helgen eftersom pappan har EN dag VARJE helg. Alltså inte hela dagen, så jag kam bara typ åka och handla men aldrig åka iväg lite längre varken med eller utan barn, dessutom jobbar jag vissa helger. Jag försöker så pappan och barnen får en bra relation men barnen är inte trygga hos honom just nu av olika orsaker så sovandes har varit svårt. Han bor numer med sin tjej och min undringar är att det kanske funkar bättre när han har henne? Eller min tanke är att han har hela helgen, varannan helg men bara dagtid. Då tycker han det blir flr långt mellan. Men måste jag anpassa mitt liv helt efter hans vilja? Kan han bara säga? Jag kan inte si och jag kan inte så?? Skulle en ev dom bli en dag varje helg?? Tycker det är galet att jag mest få vardagar och han kan få precis som han vill. Hur skulle ni föreslå/lösa detta? Ska man tvinga dit barnen och sova?

• Svar på tråden hjälp mig hitta en lösning
  • Anonym

Hur gamla är barnen?
    Har de sett å påverkats av att han inte varit snäll?
    Min son på 6år bor hos mig på vardagarna o hos sin pappa på helger o längre ledigheter.
    Men eftersom vi bara bor 5min gångväg ifrån varann så träffas sonen o pappan en stund varje dag med. 
    Vi har en bra relation gällande sonen. 
    Det kan ibland hända att sonen inte vill sova hos pappan o de får han sova här hemma.Vi håller inte hårt på hans boende. 

• Anonym

Förskoleåldern. De har ingen bra relation till sin pappa tyvärr, därför de inte vill bo längre tid där. Tycker det är tråkigt att bara ha vardagar'! Då träffar jag dem typ 2 timmar om dagen och kan aldrig göra nåt annat än lämna och hämta på dagis :(

• Anonym

Har ni testat vh och sen att de sover där nån dag där den veckan de inte är där på helgen. Alltså ni ska samarbeta och kompromissa hur ni ska ha han bestämmer inte och då behöver inte anpassa jämt om ni inte har avtal. Däremot håller de inte att du hävda egentid det tar inte tr hänsyn till om det blir att ni går dit. Att du tänker och föreslår så du får det är en sak men inte påtala det högt

• Anonym

Han kan ju inte ha dem mitt i veckan säger han. Jag skiter väl eg i egentiden. Vad blir bäst för barnen? Har han rätt att ha endast helger och jag bara vardagar?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-29 12:07:26 följande:
    Han kan ju inte ha dem mitt i veckan säger han. Jag skiter väl eg i egentiden. Vad blir bäst för barnen? Har han rätt att ha endast helger och jag bara vardagar?
    Vad som är bäst för barnen o vad ni vuxna har rätt till är två skilda saker.
    Varför trivs inte barnen hos sin pappa?
    Varken du eller han kan inte komma o säga att ni bara ska ha barnen si o så, 
    Kan ni inte komma överens,så finns familjerätten.
    Är det fara för barnen så håll barnen hemma hos dig. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-29 12:55:27 följande:
    Vad som är bäst för barnen o vad ni vuxna har rätt till är två skilda saker.
    Varför trivs inte barnen hos sin pappa?
    Varken du eller han kan inte komma o säga att ni bara ska ha barnen si o så, 
    Kan ni inte komma överens,så finns familjerätten.
    Är det fara för barnen så håll barnen hemma hos dig. 
    Nä det är just det, men hur pratar man med en person som inte förstår? I familjerätten måste man ju vara överens.
    Jag gör detta endast för barnens skull eftersom de inte bör vara där. Å andra sidan så vill man ju barnens bästa och klart de ska ha en relation med sin pappa, frågan är vad som är bäst.

De trivs inte hos sin pappa pga att han inte förstår hur barn fungerar och han är inte helt frisk. Mer vill jag inte säga här.
  • Anonym

Då får du väl stämma han så får tr berömma det om ni inte kan kompromissa elledu inte vill svara på några frågor

• Anonym

Vadå inte svara på några frågor?

• Anonym

Kan ni inte komma överens så rekommenderar jag tr. Att de ger en dom på umgänget. Vad  du tycker är bäst för barnen och dig får du nog komma fram till själv. Kanske yrka på längre helgumgänge varannan vecka, fr till må. Eller så lö-sö ena veckan och bara lö eller sö andra veckan. Ja det kan vara tråkigt att inte ha så mycket helg med sina barn samtidigt som det kan vara till deras bästa om du får hämta andan och även slipper tjafs med pappan. När de blir större/pappan mår bättre (om det inte är kroniskt)  kan ni be om ett annat umgänge. Kanske to-må varannan helg eller typ det? Vissa saker är bäst för barnen men bäst för barnen är ibland även det som är egoistiskt bäst för en själv. Sätt dig själv i främsta rummet ibland också. 

• Barbamamah

Varför kan han bara ha barnen på helgerna?

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-07-29 17:32:30 följande:
    Varför kan han bara ha barnen på helgerna?

Läs starten igen det står där
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-07-29 19:17:32 följande:
    Läs starten igen det står där

Pappan kan bara ha barnen på helgerna.. Jaha, varför det? Han jobbar på vardagarna och klarar inte av familjeliv samtidigt? Barnens skola ligger långt bort och han saknar bil och körkort? Han vill jävlas med dig? Han psykiska sjukdom blommar ut under vardagarna men lägger sig till helgen? Inte helt klart varför..
  • Anonym

Ja det finns bog många frågor msn kan ställa sig där varken du eller jag får svar. Inget som går att diskutera det bara är så...detta gör det svårt för nig att hitta en vettig lösning.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-07-29 21:33:03 följande:

Pappan kan bara ha barnen på helgerna.. Jaha, varför det? Han jobbar på vardagarna och klarar inte av familjeliv samtidigt? Barnens skola ligger långt bort och han saknar bil och körkort? Han vill jävlas med dig? Han psykiska sjukdom blommar ut under vardagarna men lägger sig till helgen? Inte helt klart varför..
    ja man kan ju fråga sig det och precis så här känner jag. Han VILL Inte vara pappa mer än när det passar honom. Han vill inte gå upp tidigt och skjutsa dem till skolan. Han vill inte ta det ansvar som krävs för att ha barnen. Han har dessutom fler barn som hans nuvarande har sedan tidigare, som ska skjutsas hit och dit och då antar jag att de väljer hennes barn framför hans...

Han tycker det är smidigt att ha dem på helgen antar jag eftersom då kan han ta det i sin takt. Dessutom så har han inget direkt han måste passa då, så då kan han göra som han vill när han vill. Han säger att han klarar av att ha dem max 3 dagar...

Det är mkt "han kan" och "han kan inte" och jag ska bara anpassa mig och barnen också!
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 14:32:10 följande:
    ja man kan ju fråga sig det och precis så här känner jag. Han VILL Inte vara pappa mer än när det passar honom. Han vill inte gå upp tidigt och skjutsa dem till skolan. Han vill inte ta det ansvar som krävs för att ha barnen. Han har dessutom fler barn som hans nuvarande har sedan tidigare, som ska skjutsas hit och dit och då antar jag att de väljer hennes barn framför hans... Han tycker det är smidigt att ha dem på helgen antar jag eftersom då kan han ta det i sin takt. Dessutom så har han inget direkt han måste passa då, så då kan han göra som han vill när han vill. Han säger att han klarar av att ha dem max 3 dagar... Det är mkt "han kan" och "han kan inte" och jag ska bara anpassa mig och barnen också!

Vaddå han han han han?!? Föräldrar ska anpassa sig efter sina barn. Inte tvärtom. Om inte kommer överens skulle jag rekommendera familjerätten så att ni får hjälp av en utomstående att kompromissa fram en lösning baserat på barnens bästa. Barnen har behov av båda sina föräldrar och det ultimata är väl växelvis boende där barnen tillbringar lika mycket tid hos båda föräldrarna och får vara en del av båda vardagen och helg i båda hemmen. Den balansen har ju inte ni. För det första tillbringar barnen mer effektiv tid hos pappan än hos dig. Det är inte optimalt. Särskilt inte med tanke på att han verkar rätt egocentrisk i sitt föräldraskap. Det är klart barn inte trivs hos föräldrar som inte klarar av att tillfredsställa deras behov. För det andra får barnen bara vardag med dig och bara helg med pappan. Du kan ju inte tvinga pappan att ha barnen hos sig på vardagarna men du har rätt att kräva att barnen är hos även dig vissa helger. Era barn borde tillbringa åtminstone lika mycket tid med dig som med pappan och dessutom hela helger ibland. Sedan kanske barnen inte ska tillbringa ens hälften av tiden hos pappan om han inte är en lämplig förälder och barnen inte trivs där. Jag skulle föreslå umgänge varannan helg med en till tre övernattningar beroende på vad som är lämpligast för barnen och en vardag i veckan. Om han sedan väljer att tacka nej till vardagsumgänge är det hans ansvar.
Svar på tråden hjälp mig hitta en lösning