• Anonym (hur?)
    Äldre 29 Jul 13:11
    5701 visningar
    8 svar
    8
    5701

    Någon som levt med en mycket konflikträdd partner?

    Hej jag är en tjej på 32 år. jag träffade min man ( nu gifta) för 4 år sen , har aldrig varit så väldigt lycklig. allt var perfekt mellan oss och båda bra jobb , bra ekonomi inget kunde förstöra vår lycka.  han är några år äldre än jag. en bit in i förhållandet så började jag känna att det fanns osanning. kom fram sen att han ljugit om småsaker inga allvarliga saker men fick mig att börja känna mig osäker och otrygg. han säger att han är rädd för konflikter os v.  jag börjar känna mer o mer att jag inte vet vad som är sant , om han kan ljuga om småsaker kanske han kan ljuga om större med, iblamd är jag jättelycklig fortf men vissa perioder känner jag att jag förändrats till det sämre, jag vet inte riktigt vad jag ska lita på och vem han är under ytan. känner ingen trygghet längre. är det någon här som varit med om liknande och hur kände ni er? 

  • Svar på tråden Någon som levt med en mycket konflikträdd partner?
  • Anonym (Mmm)
    Äldre 29 Jul 13:26
    #1

    Hej! Jag har levt med en extremt konflikträdd människa, det var hemskt! Han ljög om stora saker och små saker, allt för att klara situationen just då. Detta ledde till att han mådde sämre och sämre och till slut tappade han greppet totalt, skulder och drickande osv. Mitt råd är att söka hjälp för detta om du vill leva med honom. Jag orkade inte, jag blev en polis och en mamma istället för en partner. Försökte hela tiden prata/ skälla honom tillrätta desto mer dubbelliv levde han. Har förstått nu i efterhand att det påverkade mig väldigt mycket och att jag var väldigt otrygg. Jag blundade för många problem för att jag ville ju att vi skulle vara en "normal" familj. Så ta tag i det och sök hjälp om ni kan.

  • Anonym (hur?) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 13:32
    #2
    Anonym (Mmm) skrev 2012-07-29 13:26:03 följande:
    Hej! Jag har levt med en extremt konflikträdd människa, det var hemskt! Han ljög om stora saker och små saker, allt för att klara situationen just då. Detta ledde till att han mådde sämre och sämre och till slut tappade han greppet totalt, skulder och drickande osv. Mitt råd är att söka hjälp för detta om du vill leva med honom. Jag orkade inte, jag blev en polis och en mamma istället för en partner. Försökte hela tiden prata/ skälla honom tillrätta desto mer dubbelliv levde han. Har förstått nu i efterhand att det påverkade mig väldigt mycket och att jag var väldigt otrygg. Jag blundade för många problem för att jag ville ju att vi skulle vara en "normal" familj. Så ta tag i det och sök hjälp om ni kan.
    Hej tack för ditt svar. ok,jag förstår att du inte orkade.. det är jobbigt att va polis, detektiv och mamma, precis så känner jag med.  all energi går till att försöka förstå, få fram saker, den energin kunde ha sparats om man fått ett rakt svar från honom. hur länge var ni ihop? hur var han annars, var han kärleksfull och så? precis det du säger polis det ordet stämmer ihop med hur jag blivit. man mår inte bra av att va så mot sin partner. vad var det för "dubbelliv" han levde? drickande eller andra tjejer eller bara småsaker?
  • Anonym (Mmm)
    Äldre 29 Jul 14:04
    #3

    Vi var tillsammans i 12 år. Hela tiden gjorde han saker bakom min rygg, ljög när han köpte saker, sa tex att han hade fått telefonen från jobbet osv. Räkningar som inte betalades, mm mm. Han drog på sig skulder och drack utan att jag visste om det, jag var blind och såg det inte, troligen för att jag inte orkade ta tag i problemet. Allt uppdagades i samband med att han åkte dit för rattfylla, jag försökte då stötta och hjälpa men sen uppdagades det att han hade stora skulder, fifflat med gemensamma konton, kört full med dottern osv så jag orkade inte. Kärleken försvann i alla fall från min sida många år innan vi gjorde slut. Han var alltid snäll mot mig men vi hade ingen närhet eller attraktion oss mellan alls knappt, han hade nog velat men jag var alltid arg och besviken på honom och han klarade inte alls att prata om det utan när jag tog upp problem så svarade han "alla har det jobbigt" eller "det är du som inbillar dig" eller oftast så lovade han att skärpa sig bara för att få slut på bråket. Du låter väldigt medveten om problemet trots att du är mitt uppe i ditt förhållande och det är bra, det har tagit mig två år att komma till den insikt jag är idag. Jag mådde hela tiden dåligt för att jag var arg på honom och trodde att det var synd om honom.

  • Anonym (Ingri­d)
    Äldre 29 Jul 14:59
    #4

    Vad är det han har ljugit om?

  • Anonym (hur?) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 15:05
    #5
    Anonym (Ingrid) skrev 2012-07-29 14:59:51 följande:
    Vad är det han har ljugit om?
    Anonym (Ingrid) skrev 2012-07-29 14:59:51 följande:
    Vad är det han har ljugit om?
    småsaker mest, som vad han gjort när vi inte är tillsammans, vad han tycker om mig i vissa situationer, det ä ringa stora saker men det förvillar en otroligt, man dras i en nån härva av lögner. samt så vet jag som sagt inte lm det kan finnas större saker men inte vad jag är medveten om. 
  • Anonym (hur?) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 15:09
    #6
    Anonym (Mmm) skrev 2012-07-29 14:04:15 följande:
    Vi var tillsammans i 12 år. Hela tiden gjorde han saker bakom min rygg, ljög när han köpte saker, sa tex att han hade fått telefonen från jobbet osv. Räkningar som inte betalades, mm mm. Han drog på sig skulder och drack utan att jag visste om det, jag var blind och såg det inte, troligen för att jag inte orkade ta tag i problemet. Allt uppdagades i samband med att han åkte dit för rattfylla, jag försökte då stötta och hjälpa men sen uppdagades det att han hade stora skulder, fifflat med gemensamma konton, kört full med dottern osv så jag orkade inte. Kärleken försvann i alla fall från min sida många år innan vi gjorde slut. Han var alltid snäll mot mig men vi hade ingen närhet eller attraktion oss mellan alls knappt, han hade nog velat men jag var alltid arg och besviken på honom och han klarade inte alls att prata om det utan när jag tog upp problem så svarade han "alla har det jobbigt" eller "det är du som inbillar dig" eller oftast så lovade han att skärpa sig bara för att få slut på bråket. Du låter väldigt medveten om problemet trots att du är mitt uppe i ditt förhållande och det är bra, det har tagit mig två år att komma till den insikt jag är idag. Jag mådde hela tiden dåligt för att jag var arg på honom och trodde att det var synd om honom.
    ok, hurl'ngesen gkorde ni slut? var det bra första tiden? jo , jag är väl ganska medveten , men ofta tvivlar jag på mig själv väldigt då jag som du tycker det är synd om han då jag "bråkat" med honom. han är annars väldigt omtänksam av sig. men undrar "varför jag måste hitta fel"  det tar hårt på mitt samvete då jag ör en person som inte vill göra nån illa eller bråka utan all anledning. han sägerofta också att jag inbillar mig mycket. försökte din man någon gång jobba med sig själv , blev det bättre nån period? 
  • Anonym (hur?) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 17:59
    #7

    någon fler?

  • Tue 4 May 2021 22:19
    #8

    Mycket av det jag läser här verkar vara annat än 'konflikträdsla'. Jag tycker mer det ser ut som ren och skär oärlighet. Att göra saker bakom din rygg eller ljuga om saker som görs är inte att vara konflikträdd... och det kan jag säga eftersom jag själv lider av det. Konflikträdd är han om det är du som gör saker bakom hans rygg, ljuger om saker etc... och han inte säger något fast han skulle vilja det.


    Att inte kunna säga vad man tycker av rädsla för efterverkningar, utan bara gnissla tänder och försöka anpassa sig... där har du 'konflikträdsla'.

Svar på tråden Någon som levt med en mycket konflikträdd partner?