• Tallpall

Magont - kan inte sitta ner

Jag har haft problem med magen under sju år, men sedan två år tillbaka är det riktigt illa. Smärtorna påminner om magkatarr, men en gastroskopi gav inget resultat, ej heller ultraljud eller magnetröntgen.

Jag kan bara äta ca en deciliter fast föda och dricka ca sju centiliter vätska åt gången utan att det gör ont, i princip bara ris och pasta samt vatten och mjölk. Detta förutsätter dock att jag står upp mer eller mindre all min vakna tid. Sitter eller ligger jag ner kan jag inte äta eller dricka på tre-fyra timmar innan.

Jag tar omeprazol och novalucol varje dag för att inte ha kronisk smärta.

Sjukvården har slussat runt mig mellan olika avdelningar men ingen verkar veta hur de ska hjälpa mig. Är det någon här som har några tips, månne?

• Svar på tråden Magont - kan inte sitta ner
  • Tallpall

Tack för förslaget. Nej, jag har inte gjort en koloskopi. I och med att smärtorna kommer strax efter att (ibland samtidigt som) jag äter borde det vara något i magsäcken eller tolvfingertarmen och dem kollade man med gastroskopin.

Jag gissar själv på någon sorts extrem överkänslighet i magsäcksslemhinnan, men jag har inte hört talas om någon med liknande problem.

• MRMR1

Vill ge ett tips om magsyra. Min tjej har under minst 20 år knaprat losec, omeprasol, novaleco link m.m.

Hon har ätit mycket medicin genom åren och har ofta magsyra/ont.

Av en slump sprang vi på en kunnig dam för 6 veckor sedan. Hon sade att det var för lite magsyra och magmunnen stänger då inte som den skall, att då ge magsyrehämmande gör det bara värre då maten inte smälts som den skall och du får magont.

Hon sade då att du behöver mer magsyra, och ta det genom att pressa 1 citron helt ekologisk och drick det. Inom några minuter stänger magmunnen och halsbrännan är borta samtidigt som det blir lättare för maten att smälta.

Hon har nu haft citroner i 6 veckor och inte tagit en enda tablett av alla dessa. Det har inte hänt under hennes 20 senaste år och magen fungerar bättre.

Svar på tråden Magont - kan inte sitta ner