• Anonym

Ensam vårdnad

Jag undrar om det är någon som vet om det är lätt att få ensam vårdnad om den ena föräldern röker gräs och diverse lugnande tabletter periodvis? Någon som har någon erfarenhet angående sånt här? I detta fall gäller detta pappan:. Tacksam för svar o rådgivning.

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Anonym

Det ska till mera innan du skulle få det? Vad gör han som är olämpligt mot barnen?

• Anonym

Såhär står det i lagen

6 kap.

2006 

2 § Barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Vid bedömning av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid – risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och – barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. (2006:458)

5 § Står barnet under vårdnaden av båda föräldrarna eller en av dem och vill någon av dem få ändring av vårdnaden, skall rätten efter vad som är bäst för barnet förorda att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna.

Vid bedömning om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om båda föräldrarna motsätter sig det. (2006:458)

Enbart missbruk är alltså inte grund för enskild vårdnad. Och samarbetet ska vara illa, det räcker inte bara med att man inte är överens.   

• Anonym (VisstKanDetDet)

Javisst kan missbruk leda till att man förlorar vårdnaden:

Ur föräldrabalken:

7 § Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden.
       Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och gäller vad som sägs i första stycket en av dem, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Brister också den föräldern i omsorgen om barnet på det sätt som sägs i första stycket, skall rätten flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. 

• Anonym (ledsen o orolig!)

För det här är inga tabletter han får utskrivna utan detta fixar han själv genom nätet eller bekanta. Och det där med olämpligt för barnen; har hittat en pilla på golvet när jag dammsugit och vid ett annat tillfälle i höjd med att dom skulle komma åt dem. Jag mår inte bra över detta! Är så rädd att jag ska behöva ha barnen varannan vecka om jag lämnar honom!

• Anonym (ledsen o orolig!)

Dessutom röker han cannabis ibland också ska jag tillägga! Detta har ju även gjort att jag har stått med hela ansvaret för barnen,för att han inte vaknar på morgonen och är "bakis"! Har någon varit i samma situation som jag? Snälla ge mig lite råd om vad jag ska göra!

Svar på tråden Ensam vårdnad