• jazzkatten

Saker jag aldrig skulle säga till mitt barn!

Jag är nyfiken... Finns det något som du aldrig säger till ditt barn, men som du ofta hör andra säga? Och varför undviker du att säga det?

Jag bidrar med ett exempel på vad jag aldrig säger. Jag säger aldrig "Du måste lära dig att..." (t ex "du måste lära dig att jag inte kan bära dig överallt" om mitt barn vill bli buret istället för att gå själv eller sitta i vagnen).

Varför? Ja först och främst tycker jag det är ett dumt och nedlåtande uttryck. Sen ogillar jag att tvinga på barnen saker bara av principskäl, för att "de måste ju lära sig". När jag inte bär min dotter är det för att jag är för trött eller har händerna fulla av annat, inte för att hon måste lära sig att hon minsann inte alltid kan förvänta sig att bli buren.

Vad undviker du att säga till ditt barn, och varför? 

• Svar på tråden Saker jag aldrig skulle säga till mitt barn!
  • lovegivespower

Vårt barn är i magen nu men jag svarar i alla fall.

Säga något som på något sätt får han att känna sig oönskad.
    Nedvärderande saker som exempel (ung jävel)

Ja alltså man kan ju hålla på hur länge som helst om man ska ta alla små saker faktiskt.

• Scilia

Jag skulle aldrig hota mitt barn att gå ifrån honom. När man på affär tex, typ: ja men då går mamma hem då så får du stanna här.

• Queenie70

Skulle aldrig säga"för att jag säger det" som svar på en varförfråga från barnet!

• lovegivespower
    Scilia skrev 2012-07-29 19:31:11 följande:
    Jag skulle aldrig hota mitt barn att gå ifrån honom. När man på affär tex, typ: ja men då går mamma hem då så får du stanna här.
  • HB
    Queenie70 skrev 2012-07-29 19:31:31 följande:
    Skulle aldrig säga"för att jag säger det" som svar på en varförfråga från barnet!

Håller med! Man ska alltid förklara varför. Även om man misstänker att barnet ändå inte kommer att förstå just då, så kommer det ju lära sig förr eller senare. Det är respektlöst att inte ge ett svar ( och minskar knappast frågorna).
  • cosinus
    jazzkatten skrev 2012-07-29 19:23:16 följande:
    Jag är nyfiken... Finns det något som du aldrig säger till ditt barn, men som du ofta hör andra säga? Och varför undviker du att säga det?

Jag bidrar med ett exempel på vad jag aldrig säger. Jag säger aldrig "Du måste lära dig att..." (t ex "du måste lära dig att jag inte kan bära dig överallt" om mitt barn vill bli buret istället för att gå själv eller sitta i vagnen).

Varför? Ja först och främst tycker jag det är ett dumt och nedlåtande uttryck. Sen ogillar jag att tvinga på barnen saker bara av principskäl, för att "de måste ju lära sig". När jag inte bär min dotter är det för att jag är för trött eller har händerna fulla av annat, inte för att hon måste lära sig att hon minsann inte alltid kan förvänta sig att bli buren.

Vad undviker du att säga till ditt barn, och varför? 
    I de exemplet du ger så håller jag med dig men vissa saker måste de ju lära sig. Jag håller t ex på att träna mitt sexåring i att torka rumpan eftersom han faktiskt om inte måste så definitivt bör fixa det själv på sexårs om några veckor. Så jag tycker nog det finns saker de måste lära sig även om jag kan hålla med om att uttrycket överanvänds.

Jag undviker att säga du "du måste äta upp", "du får inte skrika" och annat som jag faktiskt inte kan styra över. Är vi hemma får man skrika i bastun om man är förbannad och är man borta/ute så förklarar jag för barnet att ingen annan vill höra det skrika och att vi kan fråga någon vad de tycker om barnskrik (vilket är djäkligt effektivt) men jag aktar mig för att förbjuda sådant som faktiskt inte står i min makt att styra över.

Sen aktar jag mig också för att säga att något är typiskt tjejigt/pojkigt, att något bara är för tjejer/pojkar tjej/pojkfärger och dyligt. Det är även något jag rättar mina ungar om de säger. Alla får gilla allt helt enkelt.
  • lovegivespower
    HB skrev 2012-07-29 19:39:11 följande:
    Håller med! Man ska alltid förklara varför. Även om man misstänker att barnet ändå inte kommer att förstå just då, så kommer det ju lära sig förr eller senare. Det är respektlöst att inte ge ett svar ( och minskar knappast frågorna).
    Ja alltså förklarar man inte varför ska man inte räkna med att barnen förstår om det gör samma sak igen.
  • hittpånåt

Säger aldrig "därför att alla andra har"  tex om barnet inte vill ha mössa argumentera med att alla andra har mössa.

Frågar aldrig om barnet i själva verket inte har något val, tex ska vi gå in nu? där jag egentligen menar nu ska vi gå in.

• jelina
    Scilia skrev 2012-07-29 19:31:11 följande:

Åh, det tänkte jag också innan men nu gör jag det... Vad säger du istället? Tacksam för tips...
Svar på tråden Saker jag aldrig skulle säga till mitt barn!