Inlägg från: ica |Visa alla inlägg
  • ica

Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?

CeeJay skrev 2012-07-30 09:51:45 följande:
    Störst rätt till platsen har ju den som bokat platsen, såklart !
    Ja, vem annars. Vill man sitta så får man boka plats.
  • ica
    Moonis skrev 2012-07-30 10:11:50 följande:
    Killen har ju mest rätt till platsen som bokat. Sen är det en annan sak om man ska vara snäll och låta någon med bebis som ammar sitta kvar.

Men jag kan ändå tycka att det är dålig planering om man vet att man ska sitta 2 timmar på tåg och inte ha med varken bärsjal/sele eller enklare paraplyvagn. Då mer eller mindre förväntar man sig få sitta bara för man har bebis vilket är lite fult mot andra resenärer som kanske av någon annan anledning verkligen behöver sitta och vissa kanske även betalt för det. 
    Men det finns de som gör så för att det finns snälla människor. Och lite pengar och besvär sparar de.
  • ica
    Regnig måndag skrev 2012-07-30 10:16:49 följande:
    Det låter precis som tråden med den otrevliga konduktören. Det går kort ut på att eftersom det finns folk som fuskar har konduktören "rätt" att vara otrevlig och hålla korsförhör med alla som eventuellt kanske skulle kunna fuska.

Lite samma här, bara för att det eventuellt kanske möjligen finns de som utnyttjar folks snällhet ska man utgå från att alla gör det.
    Det var inte riktigt så jag menade. Men jag förstår din poäng. Men att komma med en unge på armen blir ju nästan som att komma och kräva en sittplats. Av någon som bokat och betalat för den. Jag var mer inne på att det blir en emotionell utpressning. Och det är inte samma regler som på en buss.
  • ica
    Regnig måndag skrev 2012-07-30 18:55:01 följande:
    Så ser jag det definitivt inte som, så vi är olika där. Jag anser att det bara kan vara emotionell utpressning när en person med flit försöker skapa dåligt samvete. Känslorna styr man över själv och inte andra så utpressning blir det först då man låter det bli det. Med ditt resonemang kan ingen som har extrabehov någonsin vistas ute i samhället eftersom andra då kan känna sig vara utsatta för "emotionell utpressning"
    Att vilja sitta när man ska åka tåg är inget extra behov. Enligt min åsikt. Men jag bokar alltid min sittplats och väljer alltså att betala för den. Den som inte bokat har enligt mitt sätt att se valt det. Antingen de har ett barn på armen eller inte. Jag tycker inte att barn gör folk mindre kapabla att ta hand om sig själva. Och att komma med en unge på armen och säga att man behöver få sitta är en form av emotionell utpressning. De som sysslar med det brukar hitta lämpliga offer.
  • ica
    Flaminia skrev 2012-07-31 08:34:18 följande:
    Och fortfarande har ingen svarat på huruvida det också är empatilöst av en kortbent person i business class att vägra ge upp sitt säte till en långbent person. Det borde vara en mer relevant jämförelse än att resa sig för äldre och gravida på bussen.

Jag reser mig gärna för bättre behövande på bussen, men om jag bokat plats på ett tåg till högre kostnad förväntar jag mig att kunna utnyttja den. Hade jag varit i samma situation som mannen i TS hade jag gett kvinnan 20 minuter för att avsluta amningen och sedan krävt att få min plats. Jag kan inte se varför det skulle göra mig till en så hemsk och omänsklig person.
    Jag tycker att kvinnan självmant skulle flytta på sig då hon valt att ta någon annans plats. För det är ju hennes agerande som är problemet.
  • ica
    PumpkinQueen skrev 2012-07-31 09:39:55 följande:
    Om du inte flyttat dig från min plats hade jag tillkallat personal. Sen hade du fått se vem som hade rätten på sin sida...
    Ha ha
  • ica
    frökenelisabeth skrev 2012-08-01 13:16:59 följande:
    Jag satt och ammade, när jag förstod att jag satt på en bokad plats så drog jag loss sonen och ordnade kläderna. När jag gör ansats att resa mig frågar han hur långt jag ska och sen säger han "sitt kvar". Ungefär. 
    All heder åt dig.
Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?