• Anonym (Mamma)

Barn med på begravning?

En familjemedlem till min sambo har gått bort och snart är det begravning.
    Jag är höggravid så jag kommer inte följa med då släktingen ska begravas väldigt långt härifrån.
    Vi har ett barn på 21 månader som jag ska vara hemma med när sambon är iväg i ett dygn pga att vi inte vill att vårt barn ska se massa människor ledsna. Visst, det är livet men en 21 månaders förstår bara att folk är ledsna och inte varför.

Frågan är:
    Vad tycker Du om att så små barn följer med på begravning? Bra eller dåligt? Kom jättegärna med synpunkter. Vi tror på att inte låta vårt barn följa med pga sin ålder, hur tänker Du?

• Svar på tråden Barn med på begravning?
  • Anonym

Så små barn förstår inte, bättre att de får vara hemma för allas skull.

När de blir lite äldre och förstår mer så man kan förklara vad som händer tror jag att det kan fungera, men det beror säkert på hur känsligt barnet är och hur mycket stöd man kan ge som förälder. Om man själv är mycket ledsen och gråter ohejdat kan det vara mycket skrämmande för barnet.

Jag skulle ta med en fyraåring på farfars begravning men ej på tex en kompis som tagit sitt livs begravning - min erfarenhet av dessa är att när en gammal människa dör är det sorgligt men hanterbart, men när en ung människa tagit sitt liv blir det extremt svårt att förklara de starka känslor som uppstår.

• Pinguicula

Jag har haft mina små barn med mig på begravning. Jag gör aldrig om det. Jag kunde inte slappna öht och jag kunde inte sörja personen som gått bort. Eftersom det var min sambos pappa som avlidit så fick givetvis han slippa allt ansvar för barnen. Alla i släkten hade lovat att hjälpa till med barnen men jag kunde inte slappna av ändå.

"Alla" ville ha barnen med, det var bara jag som inte ville det. Fick många kommentarer om att det var bra att de var med, många tyckte de lyfte upp stämningen osv...

Kort sagt så bryr jag mig inte om andras ungar på begravningar men vill aldrig mer ha med mig mina egna barn, inte förrän de är mycket äldre.

• krompa

Jag tycker det är naturlig del i livet. Jag hade med mig mina barn när min farmor begravdes, de var då 2år resp 4år + att jag var höggravid.
    Mina barn var ett stort stöd för mig.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-07-29 21:38:02 följande:
    Så små barn förstår inte, bättre att de får vara hemma för allas skull.

När de blir lite äldre och förstår mer så man kan förklara vad som händer tror jag att det kan fungera, men det beror säkert på hur känsligt barnet är och hur mycket stöd man kan ge som förälder. Om man själv är mycket ledsen och gråter ohejdat kan det vara mycket skrämmande för barnet.

Jag skulle ta med en fyraåring på farfars begravning men ej på tex en kompis som tagit sitt livs begravning - min erfarenhet av dessa är att när en gammal människa dör är det sorgligt men hanterbart, men när en ung människa tagit sitt liv blir det extremt svårt att förklara de starka känslor som uppstår.
    Ja vi tänker ju så också, att vårt barn skulle se alla ledsna och säkert bli ledsen själv. Hur förklarar man för en 21 månaders att alla är ledsna för att någon dött, nej det känns inte bra i magen.
    Vi ville kolla om vi tänker sunt när vi tänker så. Det känns jättetrist att jag inte kommer finnas där för min sambo men vi har verkligen bara två alternativ att välja mellan...antingen att ta med vårt barn, eller att jag följer med på den långa resan och jag och mitt barn inte följer med på begravningen. Med en förlossningen som står bakom hörnet så känns det som att vi lika gärna kan vara hemma. 
  • Anonym (Mamma)
    Pinguicula skrev 2012-07-29 21:39:49 följande:
    Jag har haft mina små barn med mig på begravning. Jag gör aldrig om det. Jag kunde inte slappna öht och jag kunde inte sörja personen som gått bort. Eftersom det var min sambos pappa som avlidit så fick givetvis han slippa allt ansvar för barnen. Alla i släkten hade lovat att hjälpa till med barnen men jag kunde inte slappna av ändå.

"Alla" ville ha barnen med, det var bara jag som inte ville det. Fick många kommentarer om att det var bra att de var med, många tyckte de lyfte upp stämningen osv...

Kort sagt så bryr jag mig inte om andras ungar på begravningar men vill aldrig mer ha med mig mina egna barn, inte förrän de är mycket äldre.
    Kan bara föreställa mig hur det måste ha varit.
    Hur tog barnen det? 
  • Anonym (Mamma)
    krompa skrev 2012-07-29 21:40:19 följande:
    Jag tycker det är naturlig del i livet. Jag hade med mig mina barn när min farmor begravdes, de var då 2år resp 4år + att jag var höggravid.
    Mina barn var ett stort stöd för mig.
    Okej, men hur mådde barnen?
  • Näckrosen

Jag jobbar till viss del med begravningar och har varit på några privat också.
    Min erfarenhet är att det är bra både för barnet och föräldrara om barnet är med på begravningen, om det är någon nära anhörig/vän till familjen.
    Dels så förstår barn bättre än vad man tror det där med döden. De kan ofta säga saker om döden som man inte tycker de ska veta eller känna på sig.
    Dels så märker de när mamma och pappa ska iväg att de är ledsna och ska iväg på något otäckt som är så otäckt att de inte ens får följa med, om de inte får följa med. Då blir de rädda och oroliga över föräldrarna.
    Barn lättar upp stämmingen för de vuxna runt om, så många vuxna upplever det som skönt när barn är med på begravningar.

I just erat fall med lång resa och du höggravid, kanske det är lika bra för er att stanna hemma. Men annars om någon frågar mig, brukar jag rekomendera att man tar med barnen oavstt ålder. (om nära anhörig)

• Anonym (Mamma)
    Näckrosen skrev 2012-07-29 22:00:00 följande:
    Jag jobbar till viss del med begravningar och har varit på några privat också.
    Min erfarenhet är att det är bra både för barnet och föräldrara om barnet är med på begravningen, om det är någon nära anhörig/vän till familjen.
    Dels så förstår barn bättre än vad man tror det där med döden. De kan ofta säga saker om döden som man inte tycker de ska veta eller känna på sig.
    Dels så märker de när mamma och pappa ska iväg att de är ledsna och ska iväg på något otäckt som är så otäckt att de inte ens får följa med, om de inte får följa med. Då blir de rädda och oroliga över föräldrarna.
    Barn lättar upp stämmingen för de vuxna runt om, så många vuxna upplever det som skönt när barn är med på begravningar.

I just erat fall med lång resa och du höggravid, kanske det är lika bra för er att stanna hemma. Men annars om någon frågar mig, brukar jag rekomendera att man tar med barnen oavstt ålder. (om nära anhörig)
    Ja vi har ju mer än en faktor att tänka på än just att vårt barn är väldigt litet.
    Tack för att du delade med dig. Det är säkert som du skriver, att barn förstår mer än vad man tror. 
  • jodå

Jag hade med min 2-åring på en äldre släktings begravning där vi var närmast sörjande. Då var det helt ok att barnet gick fram till kistan för att titta på blommorna mm. Jag skulle inte ta med ett så litet barn till en begravning där jag var "gäst". Dock inte för att skydda barnet från ledsna vuxna, utan av respekt för den närmaste familjen. En 3-åring skulla jag nog kunna ta med, men i så fall sätta mig nära en utgång.

• höst

Hade med sonen på min farfars begravning när sonen var ca 18 månader, han kramade min pappa och satt i hans knä när vi var i kyrkan, efter begravningen kom de lite större barnen med på kaffet i församlingshemmet och då lekte alla barnen.

Nyss dog min morfar och då tog jag självklart med en 6 åring och en 8 åring, de hade ju nyss träffat honom och visste hur ledsna vi alla var för att han var sjuk och inlagd på sjukhuset sista dagarna.

Jag skulle däremot inte tagit med dem på gravsättningen om det varit det, var själv 7 år när jag var på det och minns det fortfarande som en väldigt obehaglig upplevelse.

• Anonym (Mamma)

Läser alla kommentarer och är tacksam för att ni delar med er, alla erfarenheter känns bra att läsa om.
    Begravningen är ju inte riktigt än så vem vet, vi kanske ändrar det beslut vi tagit nu.
    Det handlar om min sambos morfar som blev över 80 år. 

• JKA

Läs lite på knattetanternas hemsida på sr om det. De har bra tankar och jätteför att barn ska vara med på begravningar. Min systerdotter på 3 år var med på sin gammelfarmors begravning och såg till och med henne död innan och det blev en positiv upplevelse och hon tog det väldigt naturligt. 

De hade förberett henne innan, varit i en kyrka, läst böcker och pratat om vad som skulle hända. Sist vi var där så lekte vi begravning på hennes initiativ.  

• Anonym (Mamma)
    JKA skrev 2012-07-29 22:27:58 följande:
    Läs lite på knattetanternas hemsida på sr om det. De har bra tankar och jätteför att barn ska vara med på begravningar. Min systerdotter på 3 år var med på sin gammelfarmors begravning och såg till och med henne död innan och det blev en positiv upplevelse och hon tog det väldigt naturligt. 

De hade förberett henne innan, varit i en kyrka, läst böcker och pratat om vad som skulle hända. Sist vi var där så lekte vi begravning på hennes initiativ.  
  • Anonym

När min farfar dog var jag 4 år och när min morfar dog var jag 6 år. Mina föräldrar valde att inte ta med mig på begravningarna vilket jag är väldigt tacksam över. Jag tycker inte att barn ska behöva vara med vid en så jobbigt tillställning, men jag märker att många är av en annan åsikt. Min första begravning jag var på, var när min farmor gick bort och då var jag 17 år. Som någon skrev kan det vara svårt att fokusera på sin egen sorg om man måste ha barn med sig som man kanske måste se efter.

• Anonym

I min släkt var det många dödsfall när jag var ca ett till sex år.
    När jag var lite över ett så dog min mormor, och jag varmed på begravningen-minns ingenting.
    När jag var ca tre så tog min då 14åriga bror sitt liv-minns ingenting av begravningen.
    När jag var 4-5 (vet inte riktigt) så dog min moster-det ända jag mins var att jag tyckte det var konstigt att morfar inte grät
    När jag var 6 dog min farfar-minns begravningen tydligt, men inte obehagligt.
    Hoppas att det sa något iaf ^^

• Anonym

Mina barn får följa med på vissa begravningar och andra inte.
    När deras farfar och morfar dog var de med. Det var gamla människor och deras närmaste och vi ville ha barnen med.

Sen skedde två oväntade dödsfall i familjen med ett par års mellanrum, med ganska unga personer (44 och 24) och då kontaktade vi bvc för att rådfråga. Barnen stod den äldre vääääldigt nära.

Det bvc sa till mig var att barn klarar sorg och ledsna vuxna, men de har svårt att klara av "drama" och hysteri. Det gör dem bara rädda. Om jag trodde att dessa begravningar skulle kunna innebära något av detta så skulle jag låta dem vara hemma. De var INTE med på dessa begravningar och det är jag glad för.
    Däremot hämtade vi dem efteråt och de var med och fikade och sen gick vi till kyrkogården och tittade på alla blommor.   

• Bräckehäxan

Sonen var med på min 93-åriga farfars begravning, han var då precis 2 år... Vi pratade om det mycket innan samt läste en riktigt bra bok ut serien VEM, hade även boken med i kyrkan. Det gick jättebra, ångrar inte att han fick följa med... Anledningen var att vi åkte långt för begravningen och alla som känner sonen i min hemstad var givetvis med på begravning en, så hade ingen barnvakt...

Gick på 2 begravningar i staden vi bor, mannens farmor och farfar, men då hade vi barnvakt till sonen.

Gör det som känns rätt och som funkar!!

Svar på tråden Barn med på begravning?