• Prodin

Hur konstigt är pojknamnet Balder?

Min man tjatar och tjatar om namnet Balder.

Hur konstigt är det egentligen?

Min första tanke var NEJ! Men jag börjar mer och mer vänja mig, är det p.g.a. hans eviga tjat, eller är namnet faktiskt ok?

Vi bor inte i Sverige, men har släkt där, som helst inte ska behöva kämpa fram namnet varje gång.        

Your argument is invalid
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur konstigt är pojknamnet Balder?
  • beccagranen

Oseriöst på en människa i mina ögon. Känns mer som ett djurnamn (många hundar vid det namnet), och tyvärr far det tankarna till "Balders Balle" (hem till midgård)

• lovegivespower

Jag tänker på Liseberg då de hade en karusell som hete balder hehe! Och som ovan skrev, Balders Balle haha!!!!!! Gillar det inte.

• Tainted

har en kollega vid namn Balder, han e väl i 25-30 års åldern. inget konstigt med det tycker jag, dessutom är det med i vår nordiska mytologi vilket jag tycker e spännande :)

• Mynta

Både jag och min sambo älskar det! Dock valde vi bort det, då det troligen skulle bli "Balle" till vardags... Men jättefint namn, absolut!

• Babybel

I Sverige kan man väl lugnt heta så, men bor ni utomlands så blir det ju Balder med engelskt uttal (alltså med innebörden flintskalligare) och det är väl bara lagom läckert!

• Khaleesi
    Babybel skrev 2012-07-30 06:54:47 följande:
    I Sverige kan man väl lugnt heta så, men bor ni utomlands så blir det ju Balder med engelskt uttal (alltså med innebörden flintskalligare) och det är väl bara lagom läckert!
    Precis vad jag hade tänkt skriva.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Unger

Inte ett dugg konstigt i mina öron. Inte konstigate än att heta Tor eller Loke iallafall.

• skogsvitter
    Babybel skrev 2012-07-30 06:54:47 följande:
    Håller med.

Alltså Balder är ju ett nordiskt namn så givetvis funkar det i Sverige. Kanske dock vanligare i Norge nu för tiden, men helt klart ett namn som fungerar och som dessutom har en vacker bakgrund om man ser till den fornnordiska mytologin (son till oden).

Med Engelskt uttal blir det ju kanske däremot inte lika roligt...
  • Khaleesi
    skogsvitter skrev 2012-07-30 09:50:51 följande:
    Håller med.

Alltså Balder är ju ett nordiskt namn så givetvis funkar det i Sverige. Kanske dock vanligare i Norge nu för tiden, men helt klart ett namn som fungerar och som dessutom har en vacker bakgrund om man ser till den fornnordiska mytologin (son till oden).

Med Engelskt uttal blir det ju kanske däremot inte lika roligt...
    Särskilt inte i och med att Balder nog inte är känd utanför den nordiska sfären på samma sätt som Oden och Tor.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • skogsvitter

Jag tycker i alla fall att det är fint. Och passar trenden som går nu med namn ur den gamla mytologin

sv.wikipedia.org/wiki/Balder
    "Balder sades vara bäst av asar. Det var omöjligt att säga något ont om honom. Han var vacker, ljus, god, vis och omtyckt, men hans domar ägde inte bestånd. De andra gudarna brukade säga, att så länge de hade kvar Balder, så kunde det inte gå alltför illa för dem."

• MoaElis

Jag tycker det låter som ett hund namn... Skulle tycka det var konstigt om jag fick höra någon som hette det.

• Natulcien

Inte konstigt alls. Gammalt fornnordiskt namn. Och det är ju trendigt med sådana nu.

• Lufsan

Hundnamn eller ett namn på någon tecknad film filur... Inget jag skulle sätta på ett barn...

En dag i sänder.
  • Louella
    lovegivespower skrev 2012-07-29 21:53:10 följande:
    Jag tänker på Liseberg då de hade en karusell som hete balder hehe! Och som ovan skrev, Balders Balle haha!!!!!! Gillar det inte.

Samma här, associerar till bergodalbanan balder på Liseberg! Dessutom är namnet fult...
  • DenNamnbitne

Ja, det är inte konstigt. Annorlunda är det och ovanligt, men med tanke på alla mycket konstigare namn som florerar så är det fullt normalt. Kulturellt sätt är det ju förankrat och intressant och har en väldigt fin bakgrund. Inte ett jättefint namn kanske men helt klart fint.

Svar på tråden Hur konstigt är pojknamnet Balder?