• Anonym (Hyppo)

Hur blir man av med hypokondri?

Helt ärligt! Jag är hypokondriker och ibland tror jag att jag framkallar obehag i kroppen för att jag är rädd för sjukdomarna.. Hur blir man av med denna hemska sjuka!?! Börjar bli så trött på att ständigt oroa mig för att vara allvarligt sjuk...

• Svar på tråden Hur blir man av med hypokondri?
  • Anonym

Det finns KBT-behandling mot just detta. 

• Anonym (Hyppo)

Tänkte först testa någon form av självhjälp om någon hade en dunderkur..

• Anonym

Kolla om det finns någon självhjälpsbok baserad på kbt.

• Anonym (Jag också)

Hej jag lider samma som du. Det är jätte jobbigt jag vet inte vad jag ska bli av. Det värsta är att så fort jag känner att något inte stämde så har jag haft rätt men kanske inte så dramatiska som jag har trott men ändå rätt. Vad gör man?

• Anonym (Hyppo)

Ja jag vet inte... Internet o Google är hemskt

• Anonym (Jag också)
    Anonym (Hyppo) skrev 2012-07-30 00:41:41 följande:
    Ja jag vet inte... Internet o Google är hemskt

Jag vet precis vad du menar 😔 jag hoppas att der kommer lösa sig. Hur upplever du när du upptäcker att du lider av en sjukdom ?
  • Tjejen1993

Jag är verkligen grov hypokondriker! Har börjat att som 9åring gick igenom en operation i levern som var väldigt allvarlig. Sen upp i tonåren kan man väll säja att mitt liv har blivit förstört pga ångest och panik! Har nu en son på 2 år och jag är ständigt stressad, har ångest & panik, och blir otroligt ledsen när jag tänker på att min son självklart känner av det. Jag tror varje dag att jag ska dö, och jag behöver verkligen hjälp, jag ska kontakta terrapeut men ville först höra om någon hade nåt råd på självhjälp. Jag är konstant orolig och svårt att sova på nätterna för att jag ligger konstant och känner efter. Svara gjärna om ni har nåt råd! Tack för mej.

• Mims

Hej Ts. Jag har gått i kbt för min hypokondri. Det första jag fick ta itu med var: Googla INTE. Finns ingenting som skapar sådan ångest som att googla på symtom. Och alla vi  hypokondriker VET med vårt förnuft att vi  inte kan ha alla sjukdomar som finns men våran ångesthjärna litar inte på förnuftet. Finns också en jättebra cd som heter "en cd mot oro" (finns bl.a att ladda ner från Storytel) och den ger tips om hur man förändrar sitt tankemönster. Det är det som vi hypokondriker måste lära oss. Förändra vårt tankemönster som hela tiden tror det värsta. Sedan finns det en bok också som heter "Sluta grubbla, börja leva" (tror jag) och den handlar om acceptans. Att acceptera sina tankar och släppa dem. Jag har lyssnat/läst båda samtidigt med min kbt terapi och har blivit hjälp. Kan inte påstå att jag helt är av med oron men är i alla fall en bit på väg.

Svar på tråden Hur blir man av med hypokondri?