• Anonym

Tjejer hur hamnar man i eran "friendzone"?

Låt oss säga att ni träffar en kille som till det yttre faller er i smaken. Killen är intresserad av att vara mer än vänner så att säga. Du vet inte om det, men även du är inte främmande tanken. Vad enligt er kan killen göra för misstag som får er att efter ett tag säga trodde "jag vi kunde vara vänner?", alltså att han har hamnat i den en s.k friendzone?

Är han inte tydlig nog med vad han vill, eller vad brukar det oftast vara som får er att placera en kille i vänzonen? Kan ni ge killen chansen igen ifall han skärper sig? 

• Svar på tråden Tjejer hur hamnar man i eran "friendzone"?
  • Neko

Jaa vanligast är väl att han verkar attraktiv först men sedan ser man något personlighetsdrag som man tycker är oattraktivt. De vanligaste för mig är att han är jobbig/har issues på något sätt såsom att absolut måsta lägga sig en viss tid, annars blir han gnällig eller något i den stilen, alltså någonting som förhindrar vissa saker. Um, svårt att förklara kanske. Eller att han inte kan passa tider man bestämt, inte svarar på sms eller så. Eller kanske att man fått höra att han legat med någon tjej man ogillar. Dvs detaljer som får honom att bli oattraktiv men som man inte tycker gör så mycket ifall en vän är så. Eller att han beter sig på ett sätt som får en att tänka på honom som person i första hand och kille i andra hand.

Jo han kan få en ny chans om han skärper sig och det inte har gått så lång tid, och att man kanske inser att man missuppfattat det tidigare eller att han har någon annan egenskap som är så attraktiv att det väger över.

• Anonym (Elisa)

När jag var singel var min princip att de killar som inte var "pojkvänsmaterial" hamnade i bekantskapsfacket. Jag ser vänskap som grunden för ett förhållande så de killar jag inte längre ansåg var någon jag ville ha ett förhållande med var heller inga jag ville ha som vänner. 

Saker som kunde få killar jag dejtade att hamna i bekantskapsfacket var exempelvis att de visade sig ha en nonchalant inställning till mina/sina studier, att de hade en skev syn på jämställdhet, att de inte hörde av sig som de sagt. Sammanfattningsvis att de i allmänhet visade sig ha helt andra värderingar än jag längs vägen och att man inte kunde lita på vad de sa.

• Vinterankan

För snygg, för ful, för tråkig, för obildad är saker som kan spela in. Jag vill ha en partner som matchar mig vilket innebär att han ska vara ungefär lika snygg som jag (vilket gjort det lite jobbig eftersom att min sambo inte blir fulare med åren fast det blir jag och jag har insett att jag inte gillar när han är snyggare än mig), ha liknande humor och värdesätta både egen och andras kunskap. Men det som nog är det allra viktigaste för att inte hamna där är att han kan ge mig lite motstånd. Jag är van att bestämma och bra på att få andra att tycka som mig och få dom att "följa" mig. För att jag ska upprätthålla intresset så krävs det att han inte alltid böjer sig utan kan argumentera emot och kanske tom få mig att ändra uppfattning. Men inte så att det alltid ska argumenteras om allt utan jag vill att vi ska vara jämställda partners och ofta blir det helt enkelt så att jag leder och killen följer.

• Nyfiken gul

Velputtar som inte vet vad dom vill och inte kan bestämma sig är extremt avtändande och då hamnar man på vänskapsnivå istället. Hur attraherad och intresserad jag än må vara.

Jag vill ha någon som vet vad han vill och som håller det han sagt.  Jag vill inte ta en vuxen mans beslut, det ska han kunna fixa själv även om det så bara är att välja på ketchup eller senap på korven.

Att bara glida med och tycka "det är väl bra" eller  ett "bestäm du"  är så sjukt avtändande så jag blir vansinng.

På en vänskapsnivå är det dock lättare att hantera. Dock är jag tveksam till om det går att reparera, för mig är velighet en stor negativ egenskap och det kan ta tid att fixa till och under den tiden har jag förmodligen redan tröttnat.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FebruariVals

För på.

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2012-07-30 06:02:15 följande:
    För snygg, för ful, för tråkig, för obildad är saker som kan spela in. Jag vill ha en partner som matchar mig vilket innebär att han ska vara ungefär lika snygg som jag (vilket gjort det lite jobbig eftersom att min sambo inte blir fulare med åren fast det blir jag och jag har insett att jag inte gillar när han är snyggare än mig), ha liknande humor och värdesätta både egen och andras kunskap. Men det som nog är det allra viktigaste för att inte hamna där är att han kan ge mig lite motstånd. Jag är van att bestämma och bra på att få andra att tycka som mig och få dom att "följa" mig. För att jag ska upprätthålla intresset så krävs det att han inte alltid böjer sig utan kan argumentera emot och kanske tom få mig att ändra uppfattning. Men inte så att det alltid ska argumenteras om allt utan jag vill att vi ska vara jämställda partners och ofta blir det helt enkelt så att jag leder och killen följer.

Jag är van att bestämma och bra på att få andra att tycka som jag......
  • SupersurasunkSara

Som flera ovan har skrivit, om jag upptäcker en egenskap som inte är så attraktiv så hamnar han i vänskapsfacket, vad som gör det kan vara så himla olika.

Velig är dock YTTERST oattraktivt!

• Lemio

Men att vara vän först är ju inget dåligt :) jag såg bara min sambo som vän i 2 år innan han sa att han var intresserad av mej, då började jag se honom med andra ögon.

• joseeffin

En sjukt avtändande sak är faktiskt löjlig.. Men naglar. Har killen långa naglar (det vita syns för mkt) på smala fingrar blir jag äcklad.

Men sen det viktigaste. Kan killen inte diskutera och har vissa drag av dumhet går det bara inte.

• tmtösen

Att vi är för olika, att jag helt enkelt inte känner ngn somhelst dragning till människan i egenskap av sexpartner.

Kan ta en av mina bästa vänner som exempel, han är snygg (modellar i storbritannien där han är född), smart, otroligt snäll/godhjärtad och en människa som jag kan vända mig till i ur och skur. MEN, att ha en sexuell/romantisk relation med honom vore som att försöka ha dito med min bror.

Svar på tråden Tjejer hur hamnar man i eran "friendzone"?