• Nennen sthlm

Ska göra glukosbelasning *nervös*

Ska göra glukosbelastningsprov på onsdag morgon. Mina sockervärden har alltid legat bra, det är pga att mitt BMI är över 30 som jag måste göra det. Är nervös över att jag ska klara mig från att äta/dricka från kl 20.00 kvällen innan, upp tidigt, lämna sonen i skolan och sen ta mig till centrum. Stressa ska man inte heller göra innan, då det kan påverka provet. Sen trycka i mig en äcklig sockerlösning, och jag känner på mig att jag kommer bli skakis av bara detta. Och sen sitta kvar på vårdcentralen 2½ timme. Jättekul...inte. Någon som gjort detta som kan berätta lite? Jag blir riktigt dålig om jag inte får äta frukost nu när jag är gravid, och dessutom knappt få dricka något (jag dricker maaaaassor med vatten annars), och hälla i sig rent socker. Usch, det blir nog inget trevligt detta... Hur mår man efteråt?

• Svar på tråden Ska göra glukosbelasning *nervös*
  • En glad tjej

Du kan ta med en citron till din bm så pressar hon i det i sockerlösningen, då smakar det någorlunda.

Har du aldrig gjort glukosbelastningsprov tidigare? Det gjorde alla förr så vitt jag vet.Jag gjorde det med båda mina barn, har normalt bmi.

Du klarar att inte äta eller dricka efter 20, du får gå och lägga dig om det blir för jobbigt.

• Angelica8912

Alltså man mår ju illa efteråt. Tyckte de gick någorlunda bra om man drack de så sakta som möjligt. Man behöver inte hälla i sig det liksom..

• Nennen sthlm

Just det, citron skulle med.
    Nej behövde inte göra provet med sonen.

Så dricka sakta...
    Får ta med frukt och nåt att äta efteråt

• ulfsas

Har gjort det i samband med anställning som pilot.
    I mitt fall togs det ett blodprov i fingret som referens. Sedan bjöds jag på 0.5 l mättad sockerlösning. Tur att den var kall.
    Mitt prov låg mitt emellan max och min på en skala. Efter 30 min så tog man ett nytt blodprov/sockervärde och då låg det mycket högre men fortfarande mitt i skalan. Jag fick då dricka ännu ett glas som förut.
    efter 30 min så tog man det sista blodprovet och mitt prov hade då sjunkit kraftigt precis som det skulle vara när insulinet kickat in.

Kan ju säga att det inte var så gott precis men man klarar det utan problem.

Att inte äta hela tiden är väl bara nyttigt. Man bör ju inte äta så mycket på kvällen ändå.

Lycka tillÄpple 

Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Erika80

Har också gjort det, två gånger. Det där med att inte få äta innan tyckte jag inte var så jobbigt. Det värsta är att det är så illa tråkigt att sitta där så länge utan att få göra nåt. Men det kan man ju stå ut med liksom :P Visst är den där sockerlösningen inte direkt god, men det är ingen större fara :) Tror inte du ska oroa dig så mycket, det kommer gå galant!

• norrlandsflicka

Jag har gjort glukosbelastningen båda mina graviditeter. Hade på gränsen till högt blodsocker så de ville kolla upp. Gick rätt bra, även om man såklart var lite hungrig och det var trist sitta 2 timmar på vårdcentralen och vänta. Andra gången (2010) så var det godare lösning då var den smaksatt med apelsin.

• Nennen sthlm

Okej nu känns de bättre

Jag tar med mig en bok och korsord så går tiden fortare.
    Tack för era svar

• Malin8326

Jag gjorde detta test när jag var runt vecka 14 ungefär om jag inte minns helt galet och ska nu tillbaka på onsdag och göra det ingen för att se hur jag ligger till. Det kommer gå bra för dig, sockerlösningen är inte det godaste jag druckit men det gick i, som andra skrev så är det tiden man måste sitta där som är dryg.
    Jag kom in till kl 8 och då tog dom sånt där stick i fingret prov sen fick jag dricka sockerlösningen och sitta 2 timmar i väntrummet sedan fick jag komma in igen för att ta ett nytt prov i fingret sedan var det klart å jag fick gå hem. Jag hade med mig en frukt jag kunde äta efteråt. Jag har heller inte haft dåliga värden utan för göra denna koll pga högt bmi. Lycka till å hoppas det går bra.

• Nennen sthlm

Nu har jag precis druckit vätskan. Äckligt men inte så farligt som jag föreställt mig.
    Det värsta är att jag nu ska sitta 2 timmar och bara vänta i ett tråkigt väntrum.
    Finns ju roligare saker att göra.
    Och jag är sååååå törstig !!

• Nennen sthlm

Ja jag märkte att det kom lite yrsel precis nu.
    Det jobbigaste är att hitta en bekväm ställning :/

Ja jag har hört att många har obligatoriskt.
    Det kanske är bra.

• kokosbulle
    Och jag är sååååå törstig !!
    Fick du inte dricka vatten under tiden? Det fick jag iallafall.
Svar på tråden Ska göra glukosbelasning *nervös*