Inlägg från: Cloudyberry |Visa alla inlägg
  • Cloudyberry

När lärde ditt barn sig simma?

Min äldsta är 7 år och kan inte simma alls, hon gillar inte ens att vara i vatten på det sättet så det ska bli intressant att se när hon kan simma för det kvittar när det sker bara det sker innan hon flyttar hemifrån.

• Cloudyberry
    Lucky skrev 2012-07-30 23:34:23 följande:
    Själv tycker jag det är väldigt viktigt att lära sig simma! Iaf om tänker besöka badhuset eller stranden... Eller någonstans där man kommer i kontakt med vatten...

Ja det är viktigt att kunna simma i de fall där föräldern inte håller koll men i de fall där förälderna håller stenkoll så är det inte lika viktigt.

Hur många normalbegåvade släpper iväg en 8-åring till ett badhus för att ta ett exempel?  
  • Cloudyberry
    tahira skrev 2012-07-31 12:10:13 följande:
    Fast man vet ju aldrig vad som kan hända. Det kan vara en utflykt med skolan som är nära vatten, en utflykt med båt, ett läger som ligger vid en sjö. Det finns otroligt många tillfällen där barn oavsikligt kan hamna i vatten där de inte bottnar, och ju äldre de blir desto större risk är det, eftersom omgivningen anser dem bättre och bättre på att ta vara på sig själv.

Ingen utgår i från att en 6-åring kan simma, men en 11-åring? Där kan nog skolpersonal släppa med blicken några gånger.

Det är ju för barnets skull man lär dem simma, för att de skall kunna vara med i aktiviteter, för att de inte skall få panik på båtar, stränder eller om de råkar hamna i vattnet, och för att de skall vara så förberedda som möjligt om olyckan skulle vara framme. 

Jag håller med och mina lär nog kunna simma innan 10-årsåldern även om jag inte prioriterade det ännu.
Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?