• isht

Firar ni era vänners bröllopsdagar?

Som rubriken lyder, firar ni att era vänner har varit gifta i x antal år?

En familjemedlem har varit gift med sin partner i ett antal år nu. Det tycker deras vän ska firas med present och tårta (surpriceparty, typ).
    De som vill vara med ska lägga 200 kr /familj.

Har ni haft något liknande för era vänner?

• Svar på tråden Firar ni era vänners bröllopsdagar?
  • Lacey

Nja, då ska de ha varit gifta väldigt länge tycker jag. För att det ska firas med fest, runt femtio år eller så.

Aldrig varit med om någon sådan fest, känns väldigt amerikanskt.

Hur länge har de varit gifta?

• TaSe

Nej, det närmaste vi har firat var middag med mina föräldrar när de firade 45-åriga bröllopsdag.

• Tant Groda

Nä det tycker jag inte, men ett litet grattis brukar jag försöka komma ihåg att ge

• isht

Tio år har de varit gifta.

Tyckte själv också att det lät som en väldigt konstig idé. Och det är inget vi kommer att vara med på.

Föräldrarna (både egna & svärisar) kan jag tänka mig att fira, om de har varit gifta i sisådär 30 år eller mer.

Tack för era svar, då vet jag att det inte är fel på mig! ;)

• pigglet

Nej, verkligen inte. Inte heller syskon. Endast föräldrar, och då ska det vara väldigt jämt.
    Vi kommer ju knappt ihåg att fira oss själva  ;) 

• Anova

Jag skulle kunna tänka mig att fira någons guldbröllop, diamantbröllop osv.. Men jag har inga vänner som varit gifta i 50 år eller mer. Släktingars gulbröllop har jag firat. 

Jag skulle dock aldrig betalat för en sådan fest.  

• Lajkie

Nej har inte haft det men det skulle jag lätt kunna göra:) älskar att fira människor!

• La Lola

Nääää.....
    Här firar vi knappt våra egna bröllopsdagar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Agaton Sax

Nej det gör vi inte - låter jättekonstigt!

Skulle INTE uppskatta om någon av våra vänner fick försig att " överraska " oss. Ett grattis över fb räcker gott och det har hänt men på fel datum - gifte oss på midsommarafton och folk tycks tro att det är samma datum varje år.

Vår bröllopsdag firarvi bara tillsammans utan vänner, barn eller familj.   

• Nyfiken gul

Fira med fest?  - Endast om paret själva väljer att fira dagen så man blir inbjuden, annars räcker ett grattis väldigt långt. 

Jämna bröllopsdagar brukar firas i familjen och släkten men det är ju liksom en form av tradition vi har så det är ju inget som blir överaskande direkt. Alla vet att det är så och nya familjemedlemmar brukar tycka det är rätt kul att få vara en del av det firandet.

Jag skulle dock inte ta illa upp om en vän skulle vilja fira min 10-åriga bröllopsdag, det är helt okej och jag skulle uppskatta det  men det är inget jag varit med om och skulle nog bli förvånad över det beslutet. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • leehlo

Men vad ROLIGT!
    Det har jag varit med om men det var utomlands.
    Vi svenskar är så tråkiga, lagom och snåla. Det är väl JÄTTETREVLIGT med överraskningfest (jag förutsätter att vännen känner paret så pass bra att hon vet att de kommer att tycka om det) och 200 spänn är väl ingenting. 

Mer firande och mindre missunsamhet.    

• Kiiwii

Näää...har jag inte varit med om. I och för sig så är inte många gifta än och de få som är gifta har inte varit gifta länge alls  

Låter som en amerikansk grej... 

• Nyfiken gul
    jaghopparhögt skrev 2012-07-30 23:21:48 följande:
    Firar man ens sin egen bröllopsdag i Sverige? Annat än vid riktigt jämna år.
    kanske inte med jättefest men nog upplever jag att folk runt om i stugorna faktiskt firar sina bröllopsdagar jämna som ojämna. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vinterankan

Jag skulle inte komma på tanken att fira. Men om de bjöd in till fest med anledning av att fira sin bröllopsdag så skulle jag tycka det var kul. Alla saker går att fira och att fira är kul, vilket inte är samma sak som att förvänta sig firanden och grattis och bli sur när det inte händer. Om vi någonsin gifter oss så har jag svårt att se att vi kommer fira några bröllopsdagar men det betyder ju inte att vi skulle misstycka att fira andras om de hade det som anledning till att dra ihop en fest. 

• vitlöksbröd

Att paret firar tillsammans som en liten minnesdag tycker jag inte skulle vara konstigt, men att vännerna skall börja ordna party för dem?

"Grattis, ni orkade stå ut med varandra i 10 år, det måste ju firas!" 

• enLitenEmma

Ett par kompisar till mig gjorde en sån grej typ, när dom firade 10 år så bjöd dom in alla som vart gäster på det riktiga bröllopet och hade fest, det var faktiskt riktigt roligt! Fast då bjöd dom på fest o hade inget krav på varken presenter eller betalnih

Svar på tråden Firar ni era vänners bröllopsdagar?