• LittleStar

3år & ångest ???

Hejsan ! Jag undrar en liten sak.. Jag vet att barn ,jaa även vuxna,kan ha - separationsångest- Men kan barn på 3år ha -ångest- ?? Våran 3åriga pojke är pappa-kär så det skriker om det. Särskilt natte-tid. Nu när sambon börjat jobba igen efter semestern blir det lite tuffa nätter. Han får panik. När han börjar slumra till,vaknar han med en chock & måste bara in till våran säng. Vi måste ligga tätt intill honom,jag eller sambon.. Eller båda. Vi får inte röra på oss...han får ärligt talat panik. Han gråter,skakar & vet inte riktigt vart han ska ta vägen. Om vi bara ska på toa gråter han stora floder,skakar & är upprörd,& då är vi ändå 1 kvar i sovrummet... Precis som att vi "lämnar" honom. När han vet att det är dags att sova,börjar han gråta & börjar skaka & pratar om att han MÅSTE in till våran säng. Han blir jätte upprörd... Så frågan är.. Kan man ha ångest & vara 3år ?! Vad kan vi göra för att hjälpa våran lilla pojke ? Tips någon ?!

• Svar på tråden 3år & ångest ???
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Man brukar inte prata om ångest när det gäller små barn, men självklart kan de uppleva rädslor kraftfullt när de är små.
    Nu tycker jag snarare att det låter som en känsloreaktion och ett beteende, som är ganska vanligt (att barn som vaknar på natten skriker efter mamma eller pappa), som har förstärkts genom upprepning och där du tar till tolkningar som chock  -  panik -  gråta floder etc.
    Det låter inte som om det finns något fog för att vara rädd. Ni lämnar ju honom inte ensam. Däremot är han i en ålder då man vill bestämma och kontrollera sina föräldrar och deras förehavanden och det lyckas han ju med för närvarande. Ni ska vara två, han måste in till eran säng och ni får inte gå på toa utan att det blir ett himla liv.
    Först och främst måste ni bli övertygade om att det varken är farligt att sova i egen säng eller vakna och gråta i egen säng när man är tre år.
    När ni själva är övertygade om detta ger ni honom trygghet genom att visa hur ni tycker att det ska vara på nätterna. Förmodligen att han sover i sin säng och att ni kommer och stoppar om honom om han vaknar och skriker.
    Barn blir nämligen otrygga av att kunna styra vuxna med sitt agerande. De vill ju i grunden bli omhändertagna genom att få tydliga gränser och få hjälp att stoppa utagerande beteende.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 3år & ångest ???