• Anonym

Hur äter ni som är riktigt smala?

Jag undrar hur en helt normal dag ser ut för er som är riktigt smala, vad ni äter?

Jag har tänkte länge på detta efter att sett på superize vs superskinny, där äter de smala väääldigt lite och frågan är om det är så man behöver äta för att bli sådär smal och hålla sig så.
    Verkar så skevt om man ska behöva äta så lite för att vara smal, eller så är det tv som ger en skev bild av det hela.

Men som sagt så vore det intressant att se hur en riktigt smal persons matvanor ser ut.

Själv är jag normalviktig och har svårt att se hur jag skulle kunna bli så mycket smalare om jag inte satte mig på svält då. 

• Svar på tråden Hur äter ni som är riktigt smala?
  • StarStruck

Min syster är riktigt smal.
    Hon äter nudlar och grekisk youghurt, fruk och grönsaker ibland knäckemackor. Under tiden hon var som smalast åt hon bara äpplen.

• cocos87

Jag har tidigare varit riktigt smal och då åt jag verkligen inte mkt!
    Ibland åt jag en smörgås och det var allt på hela dagen, eller så åt jag kanske en halv portion till middag, verkligen inte många måltider eller nyttigt!

Nu äter jag var 3e timme, tränar hårt och jag har en bra mkt snyggare kropp nu! 

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • April barn

Äter riktigt smör, grädde och fet mjölk. Normal hälsosam kost med mest fisk/vegetariskt och lite kött, mycket grönt. Små portioner men ganska regelbundet och frukt som mellanmål om det behövs. Aldrig läsk eller godisslisk..
    Kan ju inte påstå att jag är pinnsmal men normalsmal.

• Hampusmatte

Jag är rätt smal ( 163cm/48kg) och jag kan vräka i mig mat.Men en "normaldag" kan se ut ungefär så här:

Frukost: 3 rostade mackor med ost,kaffe och 1 banan

Lunch: 1 glas yoggi jordgubbs yoghurt

Middag: stekt potatis,köttfärslimpa,gräddsås och grönsaker

Varje helg så äter jag "skräpmat" minst en kväll,tex. friterad pommes,hamburgare mm.     

• Ceegee

Låter mycket ohälsosamt att äta så lite som #1 & #2 beskriver. Vill man gå ner i vikt tror jag mycket på att minska kolhydratintaget, för min del främst vetemjölsintaget.

• Anonym

Jag vet inte om jag kvalar in på riktigt smal längre, men jag var det när jag var yngre och jag är fortfarande smal. När jag var yngre var jag mycket smal men inte särskilt tränad, nu är jag mycket mer tränad så min kropp är och ser mer hälsosam ut. Väger 54-55 kg och är 166 cm lång, är 36 år gammal, BMI blir väl 19-20. När jag var yngre vägde jag oftatst mellan 50-53 kg och då var BMI bara 18-19.

Har ganska lätt för att gå ned i vikt, om jag blir stressad så får jag svårt att äta och kan gå ned några kg av bara farten, likadant om jag blir magsjuk, då kan jag gå ned flera kg på ett par magsjukedagar.

Jag äter all sorts mat men har aldrig gillat fet mat med såser och liknande. En vanlig dag kan se ut ungefär såhär:

Frukost: 1-2 riktigt grova smörgåsar med mager ost eller skinka (inget smör), en kopp te eller kaffe.
    Lunch: lagad mat tex pasta, potatis eller ris med kyckling, kött, fisk, lite sås, mycket grönsaker. Vatten.
    Eftermiddag: frukt, ibland knäckesmörgås med ost eller skinka (inget smör) om det är långt till middagen.
    Middag: lagad mat igen, ibland lite lättare som soppa, smörgås med kokt ägg eller omelett, grönsaker till och vatten.
    Kväll: ibland en kopp te utan något till.

Portionerna är rätt normala, jag äter nog varken mer eller mindre än de flesta om jag tex äter tillsammans med folk på jobbet. Jag slutar äta innan jag är proppmätt för jag gillar inte den känslan.

Jag försöker äta lite grann som en diabetiker, märker att jag mår bäst så eftersom jag kan få blodsockersvängningar annars. Jag äter alltid grovt fiberrikt bröd, magra pålägg, aldrig söta drycker, yoghurtar eller flingor, i så fall musli eller naturella varianter. Mycket grönsaker, lagom med frukt, och helst då äpplen eller citrus, inte banan.

Äter godis, snacks, fika och liknande ibland, men det kan gå flera veckor utan någonting eller så kan jag ta en liten chokladbit eller kaka varje dag under flera dagar, men inte några större mängder.

Löptränar 2-4 ggr per vecka och styrketränar 1-2 ggr per vecka.

• Anonym

Jag äter väldigt varierat. Vissa dagar väldigt nyttigt och andra dagar riktig skräpmat. Ibland hinner jag inte äta ordentligt och ibland äter jag som en häst. En normaldag (har knappt sådana) blir det en ostsmörgås och kaffe till frukost alternativt yoghurt med musli och kaffe. Lunch dagens på jobbet. När jag inte jobbar blir det kanske pannkakor eller nån stor fralla ute. Till middag husmanskost eller medelhavskost. Äter nån frukt varje dag som mellanmål. Godis eller efterrätt kanske fyra fem gånger i veckan. Har aldrig dock haft problem med frossa och nöjer mig oftast med lagom stora portioner och lagom mycket sött.

• Sandylol

Jag är smal, folk tror ibland att jag har någon ätstörning men kan tala om att jag äter lika mycket som min sambo. Vilket innebär en himla massa mat och helst stora feta köttbitar, pommes, potatis, hamburgare. Ja allt gott i matväg helt enkelt. Så jag kan knappast påstå att jag äter lite och bara hälsosamt..

• Kjell2

Min fru är ganska smal, bmi<20, och jag är medel. Vi äter rejäl frukost, lunch och middag. Nästan alltid hemlagat och inga överdrivna portioner.

Mer intressant vad vi INTE äter eller i alla fall väldigt lite:
    läsk
    glass
    fika
    sötbröd
    kakor
    efterrätt
    godis
    junkfood

• madeleine82

Jag är väldigt smal, men fint smal :) jag äter ingen frukost sen ätet jag lite lunch och ordentlig middag. Äter och dricker vad jag vill och när jag vill, kan äta hamburgare och pizza i 3 dagar utan att gå upp, dricker mycket läsk också.I perioder äter jag mycket mer och förr trodde folk att jag hade anorexi..

Svar på tråden Hur äter ni som är riktigt smala?