• Anonym

Hur gör jag...?

Jag och mina barns pappa har varannan vecka, av olika anledningar så skulle det gynna barnen om de bodde större delen av tiden hos mig. Jag vill självklart inte att de ska förlora kontakten men för barnens bästa borde umgänget minska till kanske tors-sön ist för sön-sön som det är nu. Han vägrar att gå med på det. Jag vill inte ansöka om enskild vårdnad eller så men hur kan vi lösa detta? Finns det någon vi gemensamt kan gå och prata med? Det handlar inte om samarbetssvårigheter, utan som sagt så är det inte bra för barnen att vara där för ofta/för länge. Hur kan jag/vi gå tillväga?

• Svar på tråden Hur gör jag...?
  • h8him

Ursäkta att jag frågar men om pappan inte är en olämplig vårdnadshavare, hur kommer det sig att du är den enda av er som vet vad barnen behöver och mår bra av?

Du kan kontakta kommunen och försöka få hjälp med samarbetssamtal på familjerätten. Dock finns inga garantier för att det hjälper dig att få din vilja igenom.

• Anonym

Dom har ont i magen, är hyperaktiva, oroliga och visar på andra sätt att de inte mår bra där. Det tar flera dagar innan jag får ner dom på en fungerande nivå. hans hus är bortom smutsigt, barnen sover på handdukar istället för lakan, de kommer tillbaks smutsiga med på tok för små och trasiga kläder, han har noll tålamod med dom (kritiserar, trycker ner, skriker osv), han har noll rutiner, det tar honom två timmar att laga middag. Barnen äter lunch på skola/dagis senast 11, om han har maten klar till 20 är det bra. Noll stimulans, noll rutiner, de går till parken nån gång, aldrig nåt annat, de sitter bara hemma och tittar på tv dag in och ut. Han pratar inte med dom om saker, han gnäller på dom. Inget de gör är nånsin bra. Min stora tjej har superdåligt självförtroende, jag får kompensera upp ALLT (!!) under den veckan de är hos mig. Det gör ont, så fruktansvärt ont, att de har det sådär när dom är hos honom.

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-31 13:03:52 följande:
    Dom har ont i magen, är hyperaktiva, oroliga och visar på andra sätt att de inte mår bra där. Det tar flera dagar innan jag får ner dom på en fungerande nivå. hans hus är bortom smutsigt, barnen sover på handdukar istället för lakan, de kommer tillbaks smutsiga med på tok för små och trasiga kläder, han har noll tålamod med dom (kritiserar, trycker ner, skriker osv), han har noll rutiner, det tar honom två timmar att laga middag. Barnen äter lunch på skola/dagis senast 11, om han har maten klar till 20 är det bra. Noll stimulans, noll rutiner, de går till parken nån gång, aldrig nåt annat, de sitter bara hemma och tittar på tv dag in och ut. Han pratar inte med dom om saker, han gnäller på dom. Inget de gör är nånsin bra. Min stora tjej har superdåligt självförtroende, jag får kompensera upp ALLT (!!) under den veckan de är hos mig. Det gör ont, så fruktansvärt ont, att de har det sådär när dom är hos honom.
    Så varför tycker du att han bör ha kvar del i vårdnaden och att barnen kan sova där flera nätter i veckan?

Har du pratat med socialtjänsten om barnens situation?
  • Anonym

Jag vet ju vare sig ut eller in. Vad ska jag göra?! Är detta grunder nog att kontakta socialtjänsten?? Hjälp mig snälla

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-31 13:08:32 följande:
    Jag vet ju vare sig ut eller in. Vad ska jag göra?! Är detta grunder nog att kontakta socialtjänsten?? Hjälp mig snälla
    Jag skulle inte tveka en sekund om jag var du. Det låter verkligen inte som om barnen har det bra och om du inte tar ansvar och kontaktar socialtjänsten så kan det bli så att förskolan/skolan eller någon annan gör det och händer det så kan även din förmåga att ge barnen den omsorg de behöver, ifrågasättas.
  • Anonym

Okej, då ska jag göra det. Han har ju kontakt med socialtjänsten redan så de lär ju veta en del om honom... Ska jag kontakta hans handläggare eller bara ringa dit? har aldrig haft med dom att göra.

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-31 13:15:51 följande:
    Okej, då ska jag göra det. Han har ju kontakt med socialtjänsten redan så de lär ju veta en del om honom... Ska jag kontakta hans handläggare eller bara ringa dit? har aldrig haft med dom att göra.
    Ring och prata med dem helt förutsättningslöst om dina funderingar. Kanske vet de redan hur han har det men det kan nog vara bra att de även får höra om hur du upplever att barnen börjar må dåligt av att ha boende varannan vecka hos honom. Du behöver ju inte "kasta skit" utan var bara helt ärlig med hur du känner och vad du ser tycker jag. Lycka till!
  • Anonym

Tack för dina svar. När jag tagit upp dessa saker med honom upprepar han om och om igen att jag inte låter honom uppfostra barnen som han vill men det handlar ju inte (bara) om uppfostran utan om enkla grejer som hygien, mat, kläder, levnadsmiljö och allra viktigast: att de inte ska bli verbalt misshandlade. han ser inte detta utan säger bara att han har lite dåligt tålamod bara.

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-31 13:18:03 följande:

Tack för dina svar. När jag tagit upp dessa saker med honom upprepar han om och om igen att jag inte låter honom uppfostra barnen som han vill men det handlar ju inte (bara) om uppfostran utan om enkla grejer som hygien, mat, kläder, levnadsmiljö och allra viktigast: att de inte ska bli verbalt misshandlade. han ser inte detta utan säger bara att han har lite dåligt tålamod bara.

Klart han måste få uppfostra dem som han vill, men det får inte vara helt uppåt väggarna som du beskriver att det är. Jag hoppas verkligen att ni alla får bra hjälp och att barnen snart kan vara trygga och må bättre.
  • Anonym (har provat)

Om du kan få en smidig ingång hos Soc. med en förstående handläggare kan de ordna så att ex.vis erbjuda honom praktisk hemhjälp någon eller några timmar under de dagar han har barnen så att hans situation hjälps upp och blir lättare för honom. Kan röra sig om enklare städning samt matlagning i förväg inför han ug. med barnen. Känner du för att ev. hjälpa till för barnens situation hemma hos honom i matfrågan kanske du kan skicka med några färdiga matlådor i engångsförpackning så behöver han initialt inte skicka tillbaks förpackningarna. Skickar du ex.vis köttfärsröra så behöver han endast laga till ris eller spagetti, vilket är väldigt enkelt och snabbt avklarat samt smakar som barnen är vana vid. Skicka även så att det räcker till honom, det främjar barnens och även hans situation tillsammans, även gentemot dej. Blir det någon extra kostnad för dej som inte känns bekväm kan du be om ett mindre matbidrag av Soc. för att påbörja en övergång för att barnen ska må bättre hos honom. Skicka med en billig glassförpackning, ex.vis isglass så får barnen en liten uppskattning efter middagen och kan komma att känna sig må bättre av det lilla. Det får ju naturligtvis inte gå till överdrift eller bli ett krav så småningom från barnen eller pappans sida gentemot dej, men kan han inte laga mat särskilt rationellt eller smakligt så kan Din medhjälp vara av mycket stort värde för att barnen ska kunna komma att övergå till att även trivas hos sin pappa, vilket är av mycket stort värde för barnen, för pappan och dej.

Ordna med bestämd uppfattning till Soc. att nödvändigheten av deras medhjälp i hans hushåll verkligen behövs för barnens bästa villkor vid deras boende hos pappan. Kan vara mycket viktig för barnen i deras sannolikt obekväma situation veckan hos deras pappa.

Att korta av deras tid hos pappan kan vara av mera ondo över tiden sett än att försöka ordna så att barnen trivs hos pappan under boendeveckan. Underlättas hans situation så kommer sannolikt barnen att börja trivas och tycka om att få bo hos sin pappa.

• Anonym

Han misshandlar dom verbalt...tror inte att matlådor skulle förändra det. Jättetacksam för dina praktiska tips och jag önskar att enbart lite stöd i vardagen kunde förändra men det gör det inte, det förändrar miljön men inte honom.

• Anonym (har provat)

Hur gick det för dina barn och dej i frågan om en möjlig förbättring i förhållandet med fadern och i hans miljö?

Svar på tråden Hur gör jag...?