• carolinnen

Uppfödaren vill sälja innan 12 veckor

Hej, behöver lite hjälp från ni med erfarenhet av kattuppfödning.

Jag har hittat en uppfödare på Blocket som ska sälja mig en kattunge. Det står födelsedatum och vilken vecka de blir 12 veckor i annonsen. När jag sedan mejlat med henne säger hon dock att vi inte behöver vänta 12 veckor utan att det bara är något man måste skriva för Blockets regler. Hon vill sälja när kattungen är 10 veckor och jag hajade direkt till för jag vet att det kan bli emotionella problem för kattungen om den skiljs från mamman och syskonen för tidigt.

Borde jag strunta i att köpa från henne totalt eller bara insistera på att hon väntar 12 veckor med att sälja ungarna?

Risken finns ju att de tre övriga syskonen försvinner två veckor tidigare då och detta kan kanske också påverka kattungen negativt. Hjälp mig, hur ska jag hantera det här?

• Svar på tråden Uppfödaren vill sälja innan 12 veckor
  • bodimit

Säg till henne att du vill ha dem men inte vill ta dem innan tolv veckor. Det är väl inte så svårt?

• HejAlice

Jag visste inte att det var 12 veckor som gällde när jag hämtade min katt för 5 år sedan. Vi hämtade henne nog typ i vecka 10 och det har gått jätte bra.

• Birmafröken

Du ska absolut insistera på att kattungen stannar tills den är 12 veckor eftersom det står så i Djurskyddslagen (inte för att det står så på Blocket). Anledningen till att det är bestämt enligt lag att kattungar inte får skiljas från sin mamma tidigare är p.g.a. att det annars kan ge negativa konsekvenser för kattens fortsatta utveckling som kan ge livslånga men både i immunförsvar, grundtrygghet och temperamentsmässigt.

• carolinnen

Kruxet är ju att vi redan har en katt och vi vill att de ska bli kompisar, men har läst att om kattungen skiljs från mamman för tidigt kan den få svårt att läsa av andra katter. Vill ju inte riskera att katten har emotionella problem om det kommer påverka vår tidigare katt också Rynkar på näsan

• carolinnen
    Birmafröken skrev 2012-07-31 13:02:11 följande:

Du ska absolut insistera på att kattungen stannar tills den är 12 veckor eftersom det står så i Djurskyddslagen (inte för att det står så på Blocket). Anledningen till att det är bestämt enligt lag att kattungar inte får skiljas från sin mamma tidigare är p.g.a. att det annars kan ge negativa konsekvenser för kattens fortsatta utveckling som kan ge livslånga men både i immunförsvar, grundtrygghet och temperamentsmässigt.

Tack för detta svar, Djurskyddslagen väger förhoppningsvis tungt om jag måste argumentera med henne.

För att klargöra har jag absolut inte ens funderat på att hämta kattungen innan 12 veckors ålder utan problemet ligger i huruvida jag vågar köpa kattungen vid 12 veckors ålder ändå, ifall kattungarna förbereds för leverans till 10 veckors ålder (alltså att de stressas till att börja med fast föda för tidigt) och ifall de andra kattungarna försvinner tidigare och "min" kattunge blir lämnad ensam de sista två veckorna.
  • Birmafröken
    carolinnen skrev 2012-07-31 13:02:46 följande:
    Kruxet är ju att vi redan har en katt och vi vill att de ska bli kompisar, men har läst att om kattungen skiljs från mamman för tidigt kan den få svårt att läsa av andra katter. Vill ju inte riskera att katten har emotionella problem om det kommer påverka vår tidigare katt också Rynkar på näsan
    Du ska inte ens fundera på att ta katten tidigare än vid 12 veckor! Vägrar uppfödaren går det bra att anmäla henne till Länsstyrelsen för brott mot djurskyddslagen. Anmälan kan göras anonymt via mail eller telefon.
  • bodimit
    carolinnen skrev 2012-07-31 13:07:19 följande:
    Tack för detta svar, Djurskyddslagen väger förhoppningsvis tungt om jag måste argumentera med henne.

För att klargöra har jag absolut inte ens funderat på att hämta kattungen innan 12 veckors ålder utan problemet ligger i huruvida jag vågar köpa kattungen vid 12 veckors ålder ändå, ifall kattungarna förbereds för leverans till 10 veckors ålder (alltså att de stressas till att börja med fast föda för tidigt) och ifall de andra kattungarna försvinner tidigare och "min" kattunge blir lämnad ensam de sista två veckorna.
    Fast föda börjar de redan äta vid ca 4-5 veckors ålder så de diar nog inte ens vid 10 veckors ålder. det har mer eller mindre med uppfostran och språket att göra. därför skall man inte ta dem för tidigt. Du kan råka få en problem katt då.
  • Birmafröken
    carolinnen skrev 2012-07-31 13:07:19 följande:

Försvinner de övriga kattungarna tidigare än vid 12 veckors ålder går det också bra att göra en anmälan! Länsstyrelsen har skyldighet att utreda alla anmälningar som kommer in, så förhoppningsvis kan det ge henne lite skrämselhicka iallafall och förhindra att hon gör samma sak nästa gång.
  • bodimit
    Birmafröken skrev 2012-07-31 13:12:33 följande:
    Försvinner de övriga kattungarna tidigare än vid 12 veckors ålder går det också bra att göra en anmälan! Länsstyrelsen har skyldighet att utreda alla anmälningar som kommer in, så förhoppningsvis kan det ge henne lite skrämselhicka iallafall och förhindra att hon gör samma sak nästa gång.
Svar på tråden Uppfödaren vill sälja innan 12 veckor